Hej,

Ska bygga ett trädäck för att ställa en ca 19 tons pool på. Hur kraftigt behöver jag dimensionera den?

Min tanke.
Trädäcket är 5*5 M jag bygger med CC50, Stommen blir av 145*45 tryckta reglar. Stor del ena sidan ligger trädäcket på marken och i övriga kommer jag ha stödpunkter (plintar) ca 1 m i sär.

Hade tänkt 120*28 mm trall men funderar på att gå upp till 34 mm

Vill ha ett trädäck för jag bygger i ett sluttande plan intill en slänt.

Poolen är 15 kvm rund så ca 1,2 ton per kvadrat

Blir det tillräcligt kraftig?
 
Varför inte grundlägga så poolen står direkt på fast mark med 20cm isolering under?
Sedan kan man bygga trädäcket runt utan att poolen belastar det.
 
L Leif i Skåne skrev:
Varför inte grundlägga så poolen står direkt på fast mark med 20cm isolering under?
Sedan kan man bygga trädäcket runt utan att poolen belastar det.
Kanske mest för att jag är lite oroad för grävjobbet och runt omkring med att utjämna 30 cm diff i höjd och hur jag får dit materialet då jag får köra allt med skottkärra.

Man gör väl det man är lite van med och att det går snabbare med att bygga trädäck.
 
Jag har mer än 30cm
Utrymme under trädäck med varierande höjd stöttat av betongplattor och stenar, grus och skräp på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är typ 1 platta vid uterummet och 8-10 i andra ändan vid poolen. Har varit stabilt i 5 år nu. Plattor gratis från den gamla altanen.
Olika tjocka, återanvända stenplattor staplade under träkonstruktion, använda för nivåjustering nära uterum och pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt trä 45X145 Trall 34X145.
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Jag har mer än 30cm
[bild]
Det är typ 1 platta vid uterummet och 8-10 i andra ändan vid poolen. Har varit stabilt i 5 år nu. Plattor gratis från den gamla altanen.
[bild]
Allt trä 45X145 Trall 34X145.
Min tanke är att göra liknande. Men i ena änden ca 4 m2 blir det direkt på masken.
Vad har du för cc mellan dina reglar?

Och hur stor pool?
 
S Sulan_gbg skrev:
Min tanke är att göra liknande. Men i ena änden ca 4 m2 blir det direkt på masken.
Vad har du för cc mellan dina reglar?

Och hur stor pool?
Kolla här från inlägg 4
https://www.byggahus.se/forum/threads/utformning-traedaeck.302611/#post-3318101

För pool bygge läs hela tråden eller frän inlägg 7 och framåt
https://www.byggahus.se/forum/threads/spabad-utan-bubblor-finesser.294828/#post-2720263

Flera tips inlägg #25 och framåt
https://www.byggahus.se/forum/threads/betongplatta.301867/page-2
 
Redigerat:
S
S Sulan_gbg skrev:
Hej,

Ska bygga ett trädäck för att ställa en ca 19 tons pool på. Hur kraftigt behöver jag dimensionera den?

Min tanke.
Trädäcket är 5*5 M jag bygger med CC50, Stommen blir av 145*45 tryckta reglar. Stor del ena sidan ligger trädäcket på marken och i övriga kommer jag ha stödpunkter (plintar) ca 1 m i sär.

Hade tänkt 120*28 mm trall men funderar på att gå upp till 34 mm

Vill ha ett trädäck för jag bygger i ett sluttande plan intill en slänt.

Poolen är 15 kvm rund så ca 1,2 ton per kvadrat

Blir det tillräcligt kraftig?
Hur stor del av poolen ligger på plintar? Jag gjorde en liten beräkning där jag antog att du har plintar överallt. Då räknade jag på en 5m lång kontinuerlig balk med stöd varje meter och c/c 500mm. Jag antog C24 konstruktionsvirke. Laster (karakteristiska) som jag räknade med:

Egentyngd regel: 27 N/m
Egentyngd trall: 20 N/m
Egentyngd pool: 6.3 kN/m

Resultat:
Utnyttjandegrad böjhållfasthet: 65%
Utnyttjandegrad skjuvhållfasthet: 122%
Deformation: 1mm

Om du går upp till 45x195mm är det lugnt och motsvarade C24 hållfasthetklass på virket.
 
  • CAD-ritning av en rund pool på en stor trädäck med angivna mått och plintar placerade under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S scorp1on skrev:
Hur stor del av poolen ligger på plintar? Jag gjorde en liten beräkning där jag antog att du har plintar överallt. Då räknade jag på en 5m lång kontinuerlig balk med stöd varje meter och c/c 500mm. Jag antog C24 konstruktionsvirke. Laster (karakteristiska) som jag räknade med:

Egentyngd regel: 27 N/m
Egentyngd trall: 20 N/m
Egentyngd pool: 6.3 kN/m

Resultat:
Utnyttjandegrad böjhållfasthet: 65%
Utnyttjandegrad skjuvhållfasthet: 122%
Deformation: 1mm

Om du går upp till 45x195mm är det lugnt och motsvarade C24 hållfasthetklass på virket.
S scorp1on skrev:
Hur stor del av poolen ligger på plintar? Jag gjorde en liten beräkning där jag antog att du har plintar överallt. Då räknade jag på en 5m lång kontinuerlig balk med stöd varje meter och c/c 500mm. Jag antog C24 konstruktionsvirke. Laster (karakteristiska) som jag räknade med:

Egentyngd regel: 27 N/m
Egentyngd trall: 20 N/m
Egentyngd pool: 6.3 kN/m

Resultat:
Utnyttjandegrad böjhållfasthet: 65%
Utnyttjandegrad skjuvhållfasthet: 122%
Deformation: 1mm

Om du går upp till 45x195mm är det lugnt och motsvarade C24 hållfasthetklass på virket.
Tack!

Har ju tyvärr redan börjat på och köpt en del 145×45 om man går ner till cc40? Eller är det bättre med fler plintar?
 
S
Det kvittar rent hållfasthetsmässigt. Det fungerar med att antigen ha c/c 400 mellan reglarna och c/c 1000 mm mellan plintarna eller t ex ha c/c 500 mellan reglarna och c/c 800 mellan plintarna. Du får bedöma vad du tycker är enklast och mest kostnadseffektivt.
 
  • Gilla
kabo80
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Det kvittar rent hållfasthetsmässigt. Det fungerar med att antigen ha c/c 400 mellan reglarna och c/c 1000 mm mellan plintarna eller t ex ha c/c 500 mellan reglarna och c/c 800 mellan plintarna. Du får bedöma vad du tycker är enklast och mest kostnadseffektivt.
Tack! Blir lite av båda :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.