Hej,

Håller på att bygga en ny altan här hemma och tänker att jag ska fördra el kabel till elektrikern.
Ska dra till kopplingsdosor tänker jag och sedan blir det att fästa kabeln bakom staketribborna till nästa dosa.
Men det finns ju en uppsjö av modeller av kabel ekk, exlqn osv. veilken modell av kabel ska jag välja?
 
Hej och välkommen :D

Om du nu har tänkt att en elektriker ska koppla in installationen så skulle jag rådfråga just denna så det blir som vederbörande har tänkt när man ska driftsätta det senare (y)

Han/hon kommer kunna säga var dosor ska vara samt även vilken typ av kabel som ska förläggas utifrån just ditt behov och förutsättningar
 
Välkommen

Ja, det blir en lite konstig fråga när du anger att du ska fördra åt en elektriker, men väljer att ställa frågan om kabel här istället för till elektrikern.

Jag hade omformulerat frågan och lämnat delen om elektrikern utanför.
 
L Lejdebirnk skrev:
Håller på att bygga en ny altan här hemma
Vilken typ av belysning har du tänkt dig? Något som drivs av 230 Volt eller något med klenspänning? Lättare att råda om vi vet lite mer om vad du ska göra. Och som sagt, ska du verkligen ta in en elektriker är det bara denne som kan tala om för dig hur han/hon vill ha det.

Välkommen hit!
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Hej och välkommen :D

Om du nu har tänkt att en elektriker ska koppla in installationen så skulle jag rådfråga just denna så det blir som vederbörande har tänkt när man ska driftsätta det senare (y)

Han/hon kommer kunna säga var dosor ska vara samt även vilken typ av kabel som ska förläggas utifrån just ditt behov och förutsättningar
Tänker att om jag frågar elektriker så kommer han säga att han löser allt när han kommer, vet att hantverkare generellt tar väldigt bra betalt för materialet, samt kan jag fördra allt kommer jag spara en massa tid när de kommer hit.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken typ av belysning har du tänkt dig? Något som drivs av 230 Volt eller något med klenspänning? Lättare att råda om vi vet lite mer om vad du ska göra. Och som sagt, ska du verkligen ta in en elektriker är det bara denne som kan tala om för dig hur han/hon vill ha det.

Välkommen hit!
Tja,
Har tänkt sätta upp ett par led lampor, så det är bara en 3g 1,5 som kommer att behövas. men är osäker på vilken modell på kabel. Frågar jag elektrikern så kommer de med största säkerhet vilja dra allt själva, de brukar ta väldigt bra betalt för materialet samt att jag tänker att jag kan spara några timmar om jag fixar allt förjobb.
 
L Lejdebirnk skrev:
Tänker att om jag frågar elektriker så kommer han säga att han löser allt när han kommer, vet att hantverkare generellt tar väldigt bra betalt för materialet, samt kan jag fördra allt kommer jag spara en massa tid när de kommer hit.
Hade jag kommit och någon ”fördragit” fel så lär det tyvärr inte bli billigare. Personligen undviker jag att koppla in sådant som någon annan utfört på eget bevåg utan att stämma av med mig först.
Risken är att personen i fråga säger att det där får du koppla in själv och går där ifrån.

Ställ frågan så får du svar, lägg upp det på samma sätt som du gjort nu så har ni inget som knasar sig när det väl kommer till kritan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.