Jag skule vilja måla mina fönsterbrädor som är i marmor svarta men går det... någon som har gjort detta tidigare som kanske har lite info att dela med sig utav?
 
zplinter skrev:
Jag skule vilja måla mina fönsterbrädor som är i marmor svarta men går det... någon som har gjort detta tidigare som kanske har lite info att dela med sig utav?

Marmor är en väldigt porös sten, så visst borde det gå.
Själv tycker jag det vore HELGERÅN att måla natursten!
Marmor är ett mineral som har framkommit ur lersten (skiffer mm) och sedan utsats för både temperatur och tryckhöjningar - ganska fantastiskt - ingen process som sker över en natt direkt.

Mitt råd: montera ner skivorna - sälj dem på Blocket till någon som uppskattar dem. Köp fönsterbrädor i trä - finns på varje byggvaruhus, och måla dem svarta.

Lycka till!

//Snäckan
 
Kan inte annat än hålla med snackan68 - helgerån! Jag letar efter gamla fina marmorfönsterbrädor att ersätta våra enormt tråkiga (nya 78) fönsterbrädor, och det är inte det lättaste.

/alacs
 
Om det bara gick att montera bort dom så skulle jag göra det men dom sitter där dom sitter och ska jag få bort dom hela och fina så krävs det mkt jobb vilket jag inte är så jätte sugen på.
 
zplinter skrev:
Om det bara gick att montera bort dom så skulle jag göra det men dom sitter där dom sitter och ska jag få bort dom hela och fina så krävs det mkt jobb vilket jag inte är så jätte sugen på.
Hmmmm....
Kan du inte lägga skivor ovanpå marmorplattorna?
Jag tror verkligen att du kommer att ångra dig om du målar marmorn...

// Snäckan
 
alacs skrev:
Kan inte annat än hålla med snackan68 - helgerån! Jag letar efter gamla fina marmorfönsterbrädor att ersätta våra enormt tråkiga (nya 78) fönsterbrädor, och det är inte det lättaste.

/alacs
Sist jag var på Bauhaus-Hyllinge-Skåne så fanns det brädor av gråvitt sten som låg i kakelavdelningen. Var själv ej intresserad och vet ej priset eller mått. Såg ut mer som granit än marmor ...
kanske något som passar i ditt hus?
gaia
 
alacs skrev:
Kan inte annat än hålla med snackan68 - helgerån! Jag letar efter gamla fina marmorfönsterbrädor att ersätta våra enormt tråkiga (nya 78) fönsterbrädor, och det är inte det lättaste.

/alacs
Hejsan!

Vi köpte våra jätte fina marmorskivor till köket i dina hemtrakter. Marmor var inte så dyrt som jag trodde innan jag kollade upp det.

All sten marmor och granit frÂn Stenmagasinet.

Åk dit och titta -de hade en fasligt massa färdiga fönsterbrädor på lager.

// Snäckan
 
snackan68 skrev:
Hejsan!

Vi köpte våra jätte fina marmorskivor till köket i dina hemtrakter. Marmor var inte så dyrt som jag trodde innan jag kollade upp det.

All sten marmor och granit frÂn Stenmagasinet.

Åk dit och titta -de hade en fasligt massa färdiga fönsterbrädor på lager.

// Snäckan
Stort tack! Ska kolla vid första bästa tillfälle!

/alacs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.