Hej,

Ska bygga ett trädäck för att ställa en ca 19 tons pool på. Hur kraftigt behöver jag dimensionera den?

Min tanke.
Trädäcket är 5*5 M jag bygger med CC50, Stommen blir av 145*45 tryckta reglar. Stor del ena sidan ligger trädäcket på marken och i övriga kommer jag ha stödpunkter (plintar) ca 1 m i sär.

Hade tänkt 120*28 mm trall men funderar på att gå upp till 34 mm

Vill ha ett trädäck för jag bygger i ett sluttande plan intill en slänt.

Poolen är 15 kvm rund så ca 1,2 ton per kvadrat

Blir det tillräcligt kraftig?

Jag vet att gräva och jämna ut marken hade varit ett alternativ men då behöver jag fylla för mycket
 
1,2 ton per kvadratmeter är ungefär 6 gånger det normala. I mitt exempel antar jag att poolen utgör en jämnt fördelad last. Den ska vila på ett antal rader 45x145 bjälkar med 500 mm c/c med plintar med 1 m avstånd. På tvären ovan dessa ligger trallvirke av lämplig dimension. Frågan är: fungerar det och vilken dimension behöver i så fall trallvirket ha? När jag räknar på det kommer jag fram till att du kan välja vilket trallvirke du vill, 22x95, 28x120 eller 34x145. Bjälkarna är ett gränsfall. Tvärkrafterna över plintarna hamnar på maxvärdet. Om poolen är tom på vinterhalvåret kan man kanske acceptera det, annars får du gå upp en dimension alternativt korta in plintavståndet. C 24 klass på de bärande delarna. Jag skulle välja 34x145 trall bara för den bättre känslan.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
H
Hur blir belastningen på trall och reglar när man badar i poolen och man får lite rörelse på vattnet i sidled?
Ser på min pool att den rör sig ju lite i sidled när vattnet skvalpar eller barna springer runt i poolen och får vattnet att strömma runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.