Hej,
Har en rätt ojämn gräsmatta samt en del tistlar som jag vill bli av med.

Först o främst vill jag veta om tips till att jämna ut gropar i gräsmattan. Typ av sand jag ska ha eller om man ska blanda sand med jord av ngt slag. Jag har byggmax o bauhaus bl a som butiker där medel kan införskaffas.

Den andra frågan är. Sen den varma sommaren 2018 så har man baksidan förvandlats av kluster med tistlar som skjuter blommor under högsommaren. Hur blir jag av med tistlarna. Ska jag lufta mattan så gräset växer sig starkare eller vad gör jag? Mekaniskt via hand är inte att föreslå. Det är för många .

Mvh Micke
 
H
Hyr en kärra och hämta lite toppdress på en lokal firma som säljer.
Eller köp i säck om du inte ska ha mycket.
Blir dock billigare att köpa i lösvikt
 
H Hallerudsbo skrev:
Hyr en kärra och hämta lite toppdress på en lokal firma som säljer.
Eller köp i säck om du inte ska ha mycket.
Blir dock billigare att köpa i lösvikt
Topdress blir inte så kompakt så den fyller ut. Har provat.
 
H
Vad stora ojämnheter har du då?

toppdress är ju sand och fin jord som ska jämna ut.
Ren sand tycker jag inte är bra att jämna ut med.
 
H Hallerudsbo skrev:
Vad stora ojämnheter har du då?

toppdress är ju sand och fin jord som ska jämna ut.
Ren sand tycker jag inte är bra att jämna ut med.
Ok. Har haft en nedgrävd kopparkittel på tomten o har fyllt med sten för volymens skull har topdressat rejält i 2 år men det sjunker undan med tiden. Ska jag fortsätta fylla på med mer?
 
H
Stor kittel då?
Endera var den enorm eller så tar det vägen åt något håll
 
H Hallerudsbo skrev:
Stor kittel då?
Endera var den enorm eller så tar det vägen åt något håll
Säkert 30,40 liters kittel
 
H
Försvinner det och sjunker så försvinner det ju.
Dränering under som det följer med eller hål i ett avloppsrör som sköljer med fin massorna?
 
H Hallerudsbo skrev:
Försvinner det och sjunker så försvinner det ju.
Dränering under som det följer med eller hål i ett avloppsrör som sköljer med fin massorna?
Får prova mig fram. Tack för att du tog dig tiden
 
H
Ja för menar om man tar bort en kittel på 30-40 liter så går det i lika mycket fyll.
Sjunker ju ihop lite så man får fylla på.
Men om man måste fylla vart år så tar det ju vägen någonstans
 
Tvättad sand som är 2-3mm konrstorlek är det man ska ha, ej sanlådesand eller liknande då den blir för tät. 70/30 sand/dressjord är ett bra riktmärke. Dock är båda dessa produkter både dyra och rätt svåra att få tag i av privatpersoner har jag fått erfara. Bästa tipset är att åka förbi en golfbana och se om du kan få köpa av dom. Be att få prata med ansvarig banskötare och ha ett par 500kr sedlar redo ;)

Vad det gäller tistlarna så skulle jag säga att det kommer bli svårt att bli av med endast genom att försöka konkurrera ut dom med gräs. Vill du bli av med dom på riktigt så skulle jag rekommendera gift, och i det här fallet dicotex som dödar i princip allt utom gräset. Förbjudet i Sverige men finns att köpa i Tyskland, finns även en bra tråd i forumet att läsa om det, sök på dicotex bara.

Köps här: https://agrarking.de/dicotex-rasen-unkraut-frei-profi-line-von-dr-staehler-1-l-flasche.html
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
L lingonlingon skrev:
Tvättad sand som är 2-3mm konrstorlek är det man ska ha, ej sanlådesand eller liknande då den blir för tät. 70/30 sand/dressjord är ett bra riktmärke. Dock är båda dessa produkter både dyra och rätt svåra att få tag i av privatpersoner har jag fått erfara. Bästa tipset är att åka förbi en golfbana och se om du kan få köpa av dom. Be att få prata med ansvarig banskötare och ha ett par 500kr sedlar redo ;)

Vad det gäller tistlarna så skulle jag säga att det kommer bli svårt att bli av med endast genom att försöka konkurrera ut dom med gräs. Vill du bli av med dom på riktigt så skulle jag rekommendera gift, och i det här fallet dicotex som dödar i princip allt utom gräset. Förbjudet i Sverige men finns att köpa i Tyskland, finns även en bra tråd i forumet att läsa om det, sök på dicotex bara.

Köps här: [länk]
Guld! Stort tack.
 
M Micke Kalmar skrev:
Ok. Har haft en nedgrävd kopparkittel på tomten o har fyllt med sten för volymens skull har topdressat rejält i 2 år men det sjunker undan med tiden. Ska jag fortsätta fylla på med mer?
Tjena, kolla vilken toppdress du använder. Den du köper på påse (typ plantagen) innehåller mycket barkmull som över tid bryts ned. En toppdress för att jämna av gräsmattan ska innehålla så mycket sand som möjligt för att inte få sättningar. Googla på K-dress
 
  • Gilla
Micke Kalmar
  • Laddar…
L lingonlingon skrev:
Tvättad sand som är 2-3mm konrstorlek är det man ska ha, ej sanlådesand eller liknande då den blir för tät. 70/30 sand/dressjord är ett bra riktmärke. Dock är båda dessa produkter både dyra och rätt svåra att få tag i av privatpersoner har jag fått erfara. Bästa tipset är att åka förbi en golfbana och se om du kan få köpa av dom. Be att få prata med ansvarig banskötare och ha ett par 500kr sedlar redo ;)

Vad det gäller tistlarna så skulle jag säga att det kommer bli svårt att bli av med endast genom att försöka konkurrera ut dom med gräs. Vill du bli av med dom på riktigt så skulle jag rekommendera gift, och i det här fallet dicotex som dödar i princip allt utom gräset. Förbjudet i Sverige men finns att köpa i Tyskland, finns även en bra tråd i forumet att läsa om det, sök på dicotex bara.

Köps här: [länk]
Jag tycker inte att det är ok att tipsa om gifter som är förbjudna i Sverige. De är förbjudna av en anledning.

https://www.byggahus.se/forum/threa...-anvaenda-otillatna-bekaempningsmedel.381643/
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag tycker inte att det är ok att tipsa om gifter som är förbjudna i Sverige. De är förbjudna av en anledning.

[länk]

Ditt tyckande är noterat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.