B
Är det tillåtet att större delen av året bo i ett gästhus (komplementbyggnad) och samtidigt hyra ut bostadshuset på samma tomt?
 
Ja. Dock kan du beskattas för uthyrningen, beroende på vad du drar in.
 
B Baskavoda skrev:
Är det tillåtet att större delen av året bo i ett gästhus (komplementbyggnad) och samtidigt hyra ut bostadshuset på samma tomt?
Kommer gästhuset fortfarande ha någon funktion gemensam med huvudhuset så det är äkta "komplement"? Ifall det utrustats och används som en helt självständig bostad tror jag det ev. kan behövas bygglov för ändrad användning.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
B
Jag tänker nog att det byggs som ett komplementhus med enbart bad och att ett kök sedan byggs i efterhand. Då behöver man I så fall bygglov för att ändra det till komplementbostad?
 
B Baskavoda skrev:
Jag tänker nog att det byggs som ett komplementhus med enbart bad och att ett kök sedan byggs i efterhand. Då behöver man I så fall bygglov för att ändra det till komplementbostad?
Så det är inget du har byggt ännu? Hur stort har du tänkt dig att gästhuset ska vara?
 
B
M MetteKson skrev:
Så det är inget du har byggt ännu? Hur stort har du tänkt dig att gästhuset ska vara?
Nej frågan är tänkt mer hypotetisk. Men om jag förstår allt rätt så ska det vara ok, eller skulle storlekar vara avgörande tänker du?
 
B Baskavoda skrev:
Nej frågan är tänkt mer hypotetisk. Men om jag förstår allt rätt så ska det vara ok, eller skulle storlekar vara avgörande tänker du?
Det beror på var fastigheten ligger. I detaljplanelagt område brukar endast en huvudbyggnad tillåtas per fastighet. Ett gästhus som blir tillräckligt stort kan räknas som en självständig enhet = huvudbyggnad = inte tillåtet. Det finns rättsfall som bedömer detta på mellan 40-50 kvm.
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
B
M MetteKson skrev:
Det beror på var fastigheten ligger. I detaljplanelagt område brukar endast en huvudbyggnad tillåtas per fastighet. Ett gästhus som blir tillräckligt stort kan räknas som en självständig enhet = huvudbyggnad = inte tillåtet. Det finns rättsfall som bedömer detta på mellan 40-50 kvm.
Ok, tänker utanför detaljplan och områdesb. Det jag funderar på mest är hur det går till när man gör om det från en komplementbyggnad till en komplementbostad. Då behöver man mao söka bygglov? Eller kan man sätta in köket utan att söka bygglov och fortfarande ha det klassat som komplementbyggnad?
 
Finns ingen anledning att inte bygga ut med full funktion, det blir ingen komplementsbyggnad pga detta. Boverket är tydliga vad som gäller:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...splikt/bygglovbefriade-atgarder/attefallshus/

Citat
"Det kan ibland vara svårt för byggnadsnämnden att avgöra om ett attefallshus är en komplementbyggnad eller ett komplementbostadhus. Det kan även vara svårt att avgöra om komplementbostadshuset är ett fritidshus eller en permanentbostad. Byggnadsnämnden kan oftast utgå från att anmälarens uppgift om användningssätt i anmälan stämmer. Men om nämnden har starka skäl att tro att uppgifterna om användningssätt inte stämmer kan nämnden göra en annan bedömning. Enbart byggnadens storlek, vilka funktioner som finns eller byggnadens standard bör dock inte vara tillräckliga skäl för ett ifrågasättande. Fritidshus och gäststugor får exempelvis ha både kök och badrum utan att de blir en permanentbostad. Om nämnden bedömer att byggnaden är en permanentbostad och kraven för permanentboende inte uppfylls ska nämnden inte ge startbesked. Om det i efterhand framkommer att attefallshuset inte används till det som byggherren uppgett i anmälan får byggnadsnämnden ingripa genom tillsyn. Därför är det viktigt att det tydligt framgår i startbeskedet vad för sorts attefallshus det är. (MÖD 2015-03-09 mål nr P 6630-14)"

Minns att jag hade denna diskussion inför bygglov där de inte gillade att jag hade ett fullt utrustat kök i mitt gästhus. Skickade då ovan och sen var det tyst om det! :)

Texten handlar iof om attefallshus, men just detta tolkar jag som att det gäller för alla komplementsbyggnadar.

När det sedan blir komplementbostad är en svårare gränsdragning. Solklart är det ju om någon är skriven och bor där permanent.
Om någon bor där några månader under sommaren ex Borde väl gå bra, men det finns ju inga garantier för att någon granne du ev. har en konflikt med anmäler dig och då....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.