C Christoffer L skrev:
En halvmeter extra trall är en marginell kostnad . Och du kommer bara att irritera dig på att det är trångt senare.
Handlar på inget sätt om pengar.
 
Det beror på vilket bord och vilka stolar du tänkt dig. Normalt tror jag man räknar med 80cm för en stol mellan bordsskivans kant och en vägg. Har du då ett bord som är 100cm brett så täcker rent teoretiskt 260cm för det. Men, ska du ha större stolar än typ grythyttan så skulle jag öka på. Vi har 3m bred med pergolastolpar som tar 30cm så 270cm. Vi har stora stolar och det är då lite trångt. Så mitt svar blir 3m fri yta, det räcker gott och väl. 2,5m om du kan välja små möbler.
 
J Johan456 skrev:
Det beror på vilket bord och vilka stolar du tänkt dig. Normalt tror jag man räknar med 80cm för en stol mellan bordsskivans kant och en vägg. Har du då ett bord som är 100cm brett så täcker rent teoretiskt 260cm för det. Men, ska du ha större stolar än typ grythyttan så skulle jag öka på. Vi har 3m bred med pergolastolpar som tar 30cm så 270cm. Vi har stora stolar och det är då lite trångt. Så mitt svar blir 3m fri yta, det räcker gott och väl. 2,5m om du kan välja små möbler.[/QUOTE

Tack för svar. Jag är inne på va 3.5 m. Det skulle kunna bli bra med övriga omständigheter.
 
F forager skrev:
Enligt svensk standard bör en matplats vara minst 2.8 meter bred, se [länk].
Lysande, tack. Då borde ju ca 3.5 kunna funka, även om man vill kunna passera efter husväggen
 
N nybyggarn3 skrev:
Intressant. 3.5 är en siffra jag har tänkt. Kan man tänka sig en bild?
Betänk att jag bor i Norrland, vi har fortfarande snö och det är kallt och blåser (har kommit flingor idag).
Möbeln står fortfarande i förvaring så en bild blir bara en massa trallvirke.

Protte
 
  • Haha
Karin h och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Betänk att jag bor i Norrland, vi har fortfarande snö och det är kallt och blåser (har kommit flingor idag).
Möbeln står fortfarande i förvaring så en bild blir bara en massa trallvirke.

Protte
Det förståss:) Samma här, har dock ingen altan att ställa möblerna på.
 
Minst 4 meter för att ha andrum tycker jag.
Största delen av min från husvägg ut är ca 9-10 meter (lite mindre än halva bredden) och hela är lika bred som huset.
 
N nybyggarn3 skrev:
Lysande, tack. Då borde ju ca 3.5 kunna funka, även om man vill kunna passera efter husväggen
Vi kan passera bakom och våran är som sagt 3m minus 30cm pergola. 3.5m blir kanon
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Jag har haft en altan som var 4 m djup. Det funkade för en matgrupp med 3 stolar på varje sida. Nästa altan blir 4.5 m djup.
 
R Rkarlsson skrev:
Minst 4 meter för att ha andrum tycker jag.
Största delen av min från husvägg ut är ca 9-10 meter (lite mindre än halva bredden) och hela är lika bred som huset.
Säger inte emot, skulle däremot gärna komma undan med lite mindre (av estetiska skäl och utrymmesskäl på tomten)

Värt att nämna är att det är en av flera altaner
som bara ska husera just en matplats. Soffor, solstolar, utekök mm har andra platser.
 
L Låset skrev:
Jag har haft en altan som var 4 m djup. Det funkade för en matgrupp med 3 stolar på varje sida. Nästa altan blir 4.5 m djup.
Tror mitt bord ska stå andra vägen. Bredden på altanen blir dryga 5.5 m.
 
N nybyggarn3 skrev:
Säger inte emot, skulle däremot gärna komma undan med lite mindre (av estetiska skäl och utrymmesskäl på tomten)

Värt att nämna är att det är en av flera altaner
som bara ska husera just en matplats. Soffor, solstolar, utekök mm har andra platser.
Allt beror på vad för bord du har, 4 eller 6 personer. 4 personer duger väl 3.5 meter men 6 personer så tycker jag det är lite för lite.
Själv har jag bara för 6 personer, men jag ville bli av med en del av en vall så jag byggde över :p
 
R Rkarlsson skrev:
Allt beror på vad för bord du har, 4 eller 6 personer. 4 personer duger väl 3.5 meter men 6 personer så tycker jag det är lite för lite.
Själv har jag bara för 6 personer, men jag ville bli av med en del av en vall så jag byggde över :p
Jag tror inte antalet personer spelar så stor roll. Altanen blir 5.5-6 meter bred och bordet ska stå längst med altanen.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Inser att det behövs en bild. Här kommer en skiss. Bredden på den djupare delen blir som sagt 5.5 m. Djupet är frågan.
 
  • Handritad skiss med mått på en planerad byggdel, inklusive en djupare sektion och markerade dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör 4.20 då, det är en vanlig längd på regelvirke (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.