Hej!
Vi håller på att renovera badrummet. Byggfirman har sagt att de kan köpa inredning, och vi får betala inköpspris + 15%. De har nu, efter typ tre månader, tagit fram priser - efter att vi för andra gången meddelat vad vi tittat på. Vi vill ha en Vedum-kommod. Funderar på priset - ska vi acceptera att de tar ”rek säljpris” enligt produktkatalogen + 15%? Jag tycker det känns osannolikt att de som byggfirma köper till det priset - eller får de inte samma pris som återförsäljare/butiker? Jag fick inget svar från byggfirman på vad som ingick utan de skulle ta kontakt med Vedum.
 
Köp grejerna själv.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Om du får betala rek pris + 15% skulle jag beställt det själv..
 
Jo, det förstår jag att vi kan beställa själva. Är bara j-t less på den här firman, då det är 5 månader sedan de rev badrummet och vi fortfarande inte har det klart. Det jag vill veta är om det är ”kutym” att göra så - och om byggfirmor betalar listpris eller har ett billigare inköpspris. Så jag vet vad jag kan säga när jag diskuterar saken med dem imorgon. Det har inte gått smärtfritt längs vägen, och nu vill vi bara få det klart.
 
Nja jag skulle säga vad är vitsen att betala 15%mer när du ändå haft en ojämn resa. Jag hade köpt det själv. Ska det löna sig för mig ska båda tjäna på att företaget köper och levererar.
 
Iofs sant. Det är ju inte direkt svårt att lägga en beställning, och med deras takt så verkar det ju gå snabbare...
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
A Jenbra skrev:
Iofs sant. Det är ju inte direkt svårt att lägga en beställning, och med deras takt så verkar det ju gå snabbare...
Märkliga inlägg måste jag säga. Lite märkligt att ni forfarande har en dialog med firman om inget händer.

Men vi fokuserar på din fråga.
15% på listpriset är inte ok. Normalt brukar man som byggare kunna presentera någon form av rabatt på listpriset och fortfarande ha en ok marginal. Inga 50% som många tror. Runt 8-15% skulle JAG säga för den här typen av produkter.

Men det händer att vi också tvingas presentera skeva priser. En kund tittar på någon badrums inredning på tex. Bauhaus och frågar oss om pris. Vi kollar produkten och ser att vi har 1% rabatt. Då blir vårt pris +9% på Bauhaus priser eftersom vi bara i undantagsfall går under ett påslag på 10 %.

Börjar vi blanda in nätbutiker har vi nog alltid skeva priser
 
Jag kan köpa in den för 10% över marknadspris!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag kan köpa in den för 10% över marknadspris!
Vad du köper den för är väl ointressant. Frågan är vad du är villig att sälja den för?
 
OK, förtydligar! Jag köper in den och säljer den till TS för 10% över inköpspris! Man behöver inte handla med aktier om man har sånna fina kunder ;=)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
OK, förtydligar! Jag köper in den och säljer den till TS för 10% över inköpspris! Man behöver inte handla med aktier om man har sånna fina kunder ;=)
Helt sant. Men det gäller att hitta köpare till dina aktier. :crysmile:
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Märkliga inlägg måste jag säga. Lite märkligt att ni forfarande har en dialog med firman om inget händer.

Men vi fokuserar på din fråga.
15% på listpriset är inte ok. Normalt brukar man som byggare kunna presentera någon form av rabatt på listpriset och fortfarande ha en ok marginal. Inga 50% som många tror. Runt 8-15% skulle JAG säga för den här typen av produkter.

Men det händer att vi också tvingas presentera skeva priser. En kund tittar på någon badrums inredning på tex. Bauhaus och frågar oss om pris. Vi kollar produkten och ser att vi har 1% rabatt. Då blir vårt pris +9% på Bauhaus priser eftersom vi bara i undantagsfall går under ett påslag på 10 %.

Börjar vi blanda in nätbutiker har vi nog alltid skeva priser
Tack, ville bara stämma av att det funkar som jag trott.
 
A Jenbra skrev:
Tack, ville bara stämma av att det funkar som jag trott.
Det som är gjort är bra, men det har dragit ut på tiden, och det har varit lite tjafs längs vägen, men det har lösts. Sedan är det ett försäkringsärende i grunden, så vi blev anvisade firman av försäkringsbolaget.
 
A Jenbra skrev:
Det som är gjort är bra, men det har dragit ut på tiden, och det har varit lite tjafs längs vägen, men det har lösts. Sedan är det ett försäkringsärende i grunden, så vi blev anvisade firman av försäkringsbolaget.
Lider med dig, var i samma sits förra året. Ett badrum på 7 kvm tog 6 månader att få klart ( de var rivet och torkat innan detta)
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Lider med dig, var i samma sits förra året. Ett badrum på 7 kvm tog 6 månader att få klart ( de var rivet och torkat innan detta)
Tack, 4,5 månader nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.