Hej . Jag har tänkt att bygga en altan över min slutning , då det skiljer nästan 1,5 m ner till grannen . Jag kommer ligga ca 40 cm från tomtgräns . Det jag undrar är om jag måste lägga någon sort dränering under altanen eller låter jag det bara vara ? Har tänkt att lägga fiberduk + sten så inte massorna ska rasa / simon
 
Claes Sörmland
Normalt lägger man dike eller täckdike nedanför slänter för att fånga upp dagvattnet. Om det verkar blir mycket dagvatten som rör sig ned över slänten vid regn så överväg ett grusat dike med en dräneringsledning i.

Jag antar att du med "altan" menar ett trädäck. Ett sådant släpper ju igenom vatten. Är marken lerig under trädäcket så tar den emot vatten sämre och marken försämras när trädäcket byggs eftersom växtligheten försvinner. Växtligheten håller lera öppen så att den kan ta emot vatten. Är det grusigt/sandigt så är det mer skit i samma. Sådan mark infiltrerar vatten även utan växtlighet.
 
Har svårt att tro att grannen kommer uppskatta ett dike längst hela sin uppfart . slutningen ligger längs med den . Eftersom jag har slutningen på min sida av tomten borde jag väl inte vara skyldig att ha dränering ? Detta är ett helt nytt område där höjdskillnaderna blivit stora mellan tomterna . Funderar mest vem det är som är tvungen att stå för kostnaderna av dräneringen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.