Hej!

Går och drömmer lite om att bygga ut huset nu efter tillökning i familjen, enda kruxet är egentligen att det är ont om plats på tomten. Drömmen är att bygga ut så det blir plats för en ordentlig entré + tvättstuga/badrum + 2 sovrum (eller iaf 1), och för att lyckas med detta hade jag behövt bygga ut huset på bredden. Så som tomten ser ut hade de fungerat att bredda huset med en tillbyggnad på ca 4 meter.

Ungefär såhär ser huset ut idag (obs ej min bild/mitt hus), det är ett "standard" 50-tals torp med 1 plan och tak likt på bilden.
Rödmålat 50-tals torp med sadeltak, vita knutar, och omgivande trädgård i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så min fråga är egentligen om någon har gett sig på ett liknande projekt, eller har några idéer på hur man skulle kunna bygga ut på bredden utan att helt behöva göra om befintligt tak?

Jag vill helst inte röra det befintliga taket alls då det nyligen är renoverat, och för att försöka hålla nere kostnaden. Tanken är att försöka göra så mycket av jobbet själv som möjligt.

Har googlat runt lite på detta men inte hittad någon speciellt bra info. Tack för visat intresse :)
 
Du har ingen planlösning där man kan se hur huset är disponerat?
 
Gammelnörden
Det kanske skulle kunna vara en idé att bygga ett fristående hus med tvättstuga/badrum + 2 sovrum där den nya entrén blir i "gången" som kopplar samman husen?
 
M MetteKson skrev:
Du har ingen planlösning där man kan se hur huset är disponerat?
Finns tyvärr inga original ritningar på huset men gjorde denna själv lite snabbt när vi skulle ansöka tillstånd för braskamin.
Handritad planritning av ett hus med utmärkt placering för braskamin och planerad utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritade nu även in hur utbyggnaden är tänkt då.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Det kanske skulle kunna vara en idé att bygga ett fristående hus med tvättstuga/badrum + 2 sovrum där den nya entrén blir i "gången" som kopplar samman husen?
Jo den tanken har man ju med haft men tror inte det hade fungerat i mitt fall. Hade fått offra för mycket av gårdsplanen samt blockerat fönster för ett av de befintliga sovrummen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.