Var tvungen att sätta igen den ordinarie tilluftsventilen i källaren på grund av inklädnad av massa fula rör och elledningar och funderar på att istället öppna upp för tilluften genom ytterdörren. Dörrkarmen kommer jag inte åt så jag tänker göra det i nederkant på dörren men då uppstår några frågor:
-Dörren känns stabil men är väl knappast solid och då vill jag undvika att borra i några reglar/bärande delar så att säga; förslag på lämplig placering?
-Vilken typ av ventil ska man välja? Reglerbar, spaltventil eller kanske fyrkantig eller rund? Estetiken är inte superviktig men det skadar ju inte om det ser någorlunda okej ut.
-Bör man ha en tät genomföring för att minska risken för kondens "inne" i dörren eller är det överkurs?
-Är nät för insekter eller möss viktigt?
Tankar och förslag tas tacksamt emot.
//Johan
-
-Dörren känns stabil men är väl knappast solid och då vill jag undvika att borra i några reglar/bärande delar så att säga; förslag på lämplig placering?
-Vilken typ av ventil ska man välja? Reglerbar, spaltventil eller kanske fyrkantig eller rund? Estetiken är inte superviktig men det skadar ju inte om det ser någorlunda okej ut.
-Bör man ha en tät genomföring för att minska risken för kondens "inne" i dörren eller är det överkurs?
-Är nät för insekter eller möss viktigt?
Tankar och förslag tas tacksamt emot.
//Johan
-
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan du inte bara dra bort lite av tätningslisten runt dörren så läcker den in luft utan att du behöver ha sönder den?
Klart knepigare att stänga snabbt om det blir kallt på vintern men lättare än att åtgärda ett galler som nog inte heller blir isolerande eller helt tätt.
Klart knepigare att stänga snabbt om det blir kallt på vintern men lättare än att åtgärda ett galler som nog inte heller blir isolerande eller helt tätt.
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer