Vad använder jag för ställning att stå på när jag målar taket i trappan?
 
  • Trappa inomhus med vita räcken och ofärdigt trä-tak, lämplig för ställningsdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Smal byggställning körde jag med. Lång trappstege kan också funka men den är jobbig att stå på.
 
optimum
Hur djup är hyllan längst fram den under fönstret i golvnivå med övervåningen?
Alltså över den bruna träpanelen

Låg hylla under fönster ovanför brun träpanel, möjlig förvaring eller stöd för plankor.


Jag har liknande men den hyllan är ca 20 cm djup och jag lägger plankor i hela längden som ett golv under sådana arbeten


Mera:

Alternativt lossa den träpanelen och skruva dit en kraftig regel att fixera brädorna med så de inte åker ned
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Ställ en stege i trappan upp mot fönstret lägg ställningsplanka i stegen o ställ ev en bock på övre planet att lägga plankan på ett alternativ är att inte gå upp alls utan ha en pensel på långt skaft
 
Bronken
Annars, beroende på vilka droger man tar: Lägg huset ner på sidan en stund:

Interiör av rum fotograferat sidledes vilket ger illusionen av att huset ligger ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Carina Lagerström och 7 till
  • Laddar…
Ja det är ju paneltak så behöver dra med pensel mellan springorna. Annars hade jag kört med långt skaft. :)
 
Det är så smalt så undra om det inte går med en stege lutad mot vägg?
 
Düsseldorff
G gadden81 skrev:
Ja det är ju paneltak så behöver dra med pensel mellan springorna. Annars hade jag kört med långt skaft. :)
Mellan springorna? Det är ju ett paneltak, du ska penselmåla hela skiten annars ser det ju ut som om du rollat det.
 
Tack för info !! Colorama som jag pratat med säger roller:/
 
Düsseldorff
Ja det är klart att man kan rolla, om målet är att få färg på en yta, men det kommer ju synas, dvs apelsinstruktur. För att få den fina panelkänslan som ju är grejen med panel så ska du penselmåla.

Edit: Du kan lägga på färgen med roller och efterdra med pensel.
 
Roller på panel förstör ytan
Men man kan lägga på med roller o släta efter med pensel du kan sätta långt skaft på både pensel o roller
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
Bo arnold Bo arnold skrev:
Roller på panel förstör ytan
Men man kan lägga på med roller o släta efter med pensel du kan sätta långt skaft på både pensel o roller
Det kan han göra men pensel på skaft är svårt och jag har känslan av att trådskaparen inte har penselmålat jättemånga meter panel tidigare (no offence, trådskaparen) så om det går är det att föredra att komma upp i penselhöjd.
 
Jag har en annan typ av trappa men jag skruvade två reglar in i väggen och lade grova plankor på. Fungerade fint. Men jag målade taket innan väggarna förstås.
 
  • Delvis målad trappuppgång med nyinstallerad, grov träplanksavsatser fastsatta på väggen under ett fönster med utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Malin Piegsa och 1 till
  • Laddar…
mm sådär gjorde jag också. Hålen täcktes av listen sen så inga problem, nervös och tung som man är byggde jag även en stötta ner med en fot i trappen, fungerade kanon,
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
H hahnson skrev:
mm sådär gjorde jag också. Hålen täcktes av listen sen så inga problem, nervös och tung som man är byggde jag även en stötta ner med en fot i trappen, fungerade kanon,
Det var lite nervöst att ställa dit trappstegen dock. Jag målade alla taklister också. Men man fick lära sig att röra sig långsamt och behärskat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.