Har ett ganska ovanligt (om inte unikt?) ventilationssystem som i stort fungerar som ett luftvärmeaggregat. Detta byggdes av husets första ägare på tidiga 70-talet och består av ett stort aggregat med vattenbatteri på vinden.

Se bild nedan för aggregatets delar.
Blå pil: fräsch tilluft utifrån kommer in från andra sidan väggen
Lila pil: recirkulerad luft från huset
Blå rektangel: här blandas tilluft och cirkulerad luft (orange spjället styr blandning) och grov/finfiltreras.
Röd rektangel: vattenbatteri värmer upp luften.
Orange rektangel: fläktmotor och fläkt skickar ut filtrerad varm luft till alla rum på övervåningen (genom spjäll i fönsterbräda).
Åldrigt luftvärmeaggregat med vattenbatteri och färgmärkta delar för tilluft och recirkulation på vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I utrymmet för motor och fläkt sitter en ASEA motor som via rem driver en fläkt från svenska fläktfabriken. Se bilder.
Skylt på gammal fläktmotor från Svenska Fläktfabriken, instruktioner på svenska och franska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Etikett på en gammal ASEA fläktmotor med specifikationer, indikerar 0.18 kW och 1370 r/min, använd i ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle vilja byta ut fläkt mot modernare dito som har motor integrerad då åldern börjar ta ut sin rätt (vibrationer, ljud, drar en hel del el etc). Har varit i kontakt med några firmor om detta men ej fått respons. Därav vädjan i detta forum - finns kunnig här som kan peka en i rätt riktning?
 
I teorin är det bara att byta till en ec-fläkt som flyttar samma mängd luft som din befintliga fläkt gör idag. Lite plåtarbeten för att få detta tätt mm

Men det är inte så att med nya lager och ev ny motor så går allt tyst igen? Rengöring Av snäcka och blad mm

Verkar som FTX-funktionen saknas för frånluften att återvinna värmen till tilluften? Då är kanske det bästa är att helt byta aggregatet till ett helt nytt med även FTX inbyggt.
Vi hade ju direkt återluft så bättre verkningsgrad går knappt att få då man återför befintligt frånluft, luftkvaliteten däremot bör mätas genom co2 styrning så rätt mängd friskluft tillförs.
 
Inser att det är vettigt med en bild på hela innehållet i fläktdelen av aggregatet. Det hade varit bra att bara häva ur hela paketet då jag inte ser att det finns ngt uppenbart sätt att bara byta ut fläkten. Rättas gärna på den punkten.

De fläktar hos ebmpabst som länkas till förstår jag det som att de skulle in i ett befintligt fläkthus, vilket inte är ett alternativ här. Eller?

Ang valfri ec fläkt antar jag att du menar att plåtarbetena som ska till är fästpunkter samt stos mellan fläkt och utlopp?

Ang ftx så hade det varit fint, men frånluft ligger i dagsläget på en separat kanal och styrs från köksfläkten.
 
  • Öppet ventilationsaggregat med två synliga fläkthjul, motorer och mekanisk koppling mot ett fläkthus inuti ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är vad du letar efter, hitta något som stämmer med din stos samt luftflöde
https://ebmpapst.se/sv/produkter/Radialfläktar/Enkelsugande-radialfläktar-med-kåpa/
Plåtarbeten menar jag för att passa stos, infästning mm
Befintlig motor fläkt, remskivor mm tar du bort..

Gällande återluften så skriv du i första inlägget att du hade ”cirkulationsluft” detta är ju luft från huset (aka frånluft)
Sedan att den inte är tänkt att blåsas ut (avluft) är en annan sak..

Den nya fläkten är ju tänkt att bli en EC vilket man kommer kunna varvtalsstyra, hur ser din befintliga reglerutrustning ut?(styrsystemet) Finns möjligheten?
 
Jag förstår att den låter, den ser ut att gå på högre varvtal än den är tänkt för, finns det radiatorer i rummen? Så den cirkulerande luften behöver inte värma rummen?
 
P Plutus skrev:
Jag förstår att den låter, den ser ut att gå på högre varvtal än den är tänkt för, finns det radiatorer i rummen? Så den cirkulerande luften behöver inte värma rummen?
Hur ser du att den går för fort?
Om något ser renskrivna på motorn lite sliten ut och remen är lite slak till följd men svårt att avgöra på en bild..
 
P Plutus skrev:
Jag förstår att den låter, den ser ut att gå på högre varvtal än den är tänkt för, finns det radiatorer i rummen? Så den cirkulerande luften behöver inte värma rummen?
Jag håller med om att stillbilden gör att det ser ut att gå fort, men det gör det inte. Jag har inte mätt RPM, men tror inte att den går fortare än avsett. Det finns inga radiatorer i rummen, den enda radiatorn som finns sitter i hallen. Så den cirkulerande luften värmer hela entreplan om 112 m2. (finns lika mycket yta i källarplan som värms med radiatorer)

Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Detta är vad du letar efter, hitta något som stämmer med din stos samt luftflöde
[länk]
Plåtarbeten menar jag för att passa stos, infästning mm
Befintlig motor fläkt, remskivor mm tar du bort..

Gällande återluften så skriv du i första inlägget att du hade ”cirkulationsluft” detta är ju luft från huset (aka frånluft)
Sedan att den inte är tänkt att blåsas ut (avluft) är en annan sak..

Den nya fläkten är ju tänkt att bli en EC vilket man kommer kunna varvtalsstyra, hur ser din befintliga reglerutrustning ut?(styrsystemet) Finns möjligheten?
Lysande, tack. Tack även Josth som länkat till samma ställe. Fråga kopplat till detta, gör det något om den gamla fläkten är av dubbelsugande typ? (den är öppen på baksidan)

Ang. styrning så tror jag att motorn går på fast varvtal. Den styrning som finns (Transonik 207 R) reglerar ventil till vattenbatteri samt luftblandningsspjället. Jag antar att en ny ventilationskontroll får göras efter byte för att ställa in rätt flöden i huset.
 
Det finns dubbelsugande med.. Men nej det är snarare en utrymmes fråga, för att få korrekt flöde med så liten ”snäcka” som möjligt.. Se vad som passar dig bäst..

Ja den gamla motorn är fast varvtal. Men den nya kommer troligtvis gå att varvtalsstyra via en 0-10V styrsignal. Denna går att sätta fast med en potentiometer alternativt via en styrenhet som mäter flöde eller tryck och varvar upp/ned för att nå önskat börvärde.

Normalt så sätter man ett önskat flöde som sedan konstanthålls med fastvarvtal på fläkten. Så en mätning är att rekommendera så du får rätt luftmängd/utbyte i ytan.
 
Stort tack för er input! Då sammanfattar jag tråden och vägen framåt såhär:

1. Mäta befintlig radialfläkt+stos/fläns och försöka hitta lämpliga modeller hos ebmpabst.

2. Det finns ett halv-gammalt injusteringsprotokoll från 2000-talet. Baserat på detta bör jag kunna finna flöden till alla rum och på så vis få ut vilket flöde som ny fläkt måste kunna klara av.

3. I sommar när huset kan ventileras med öppna dörrar och fönster och ej behöver värmas upp rivs gamla motorpaketet ur och det nya installeras och passas in. Elektriker får dra el och ventilationstekniker hjälpa till med att ställa varvtalsregleringen på rätt flöde.

4. FTX finns med i den långsiktiga planen, ungefär samtidigt som värmen generellt ses över och ev. görs om till golvvärme på entréplan.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Låter som en plan, värt att veta är att det finns fler tillverkare tex systemair mfl värt att kolla priser så det blir ekonomiskt fördelaktigt (y)

Ditt injusteringsprotokoll bör ge dig svaret på totalflödet

Lycka till med projektet :ok::strong:
 
Motorn 3 fas och säkert 4 polig , varvtal ca 1450 r/m och en större skiva på motorn än fläkten , så kanske fläkten snurrar med ca 2000 - 2200 r/m. Lossar du remmen och vrider runt en axel, och det känns det om det liksom knastrar, då dags för lagerbyte. Det du har är en robust anläggning Lager kostar inte många kronor. Klart blir lite skruva ( allt som är ihopskruvat går att skruva isär ) Sen går det att varvtalsreglera den motorn med en frekvenzomvandlare och håller mycket bättre än Ebm-papst
En sak till i det hela, du har återluft och det var vanligt förr i tiden, i dag får det inte vara det. Någon har fått för sig att det inte är bra på BBR, har man bara automatspjäll som blandar så försvinner inte all värme ut i himlen.
I bland undrar man hur dom tänker, ett hus ska vara som en termosflaska ( helt tät ) och blåsa in och ut luft mekaniskt. Då finns det alltid risk för fukt någonstans och inte som i äldre hus där det kan pysa lite varsomhelst.
 
J jonaserik skrev:
Motorn 3 fas och säkert 4 polig , varvtal ca 1450 r/m och en större skiva på motorn än fläkten , så kanske fläkten snurrar med ca 2000 - 2200 r/m. Lossar du remmen och vrider runt en axel, och det känns det om det liksom knastrar, då dags för lagerbyte. Det du har är en robust anläggning Lager kostar inte många kronor. Klart blir lite skruva ( allt som är ihopskruvat går att skruva isär ) Sen går det att varvtalsreglera den motorn med en frekvenzomvandlare och håller mycket bättre än Ebm-papst
En sak till i det hela, du har återluft och det var vanligt förr i tiden, i dag får det inte vara det. Någon har fått för sig att det inte är bra på BBR, har man bara automatspjäll som blandar så försvinner inte all värme ut i himlen.
I bland undrar man hur dom tänker, ett hus ska vara som en termosflaska ( helt tät ) och blåsa in och ut luft mekaniskt. Då finns det alltid risk för fukt någonstans och inte som i äldre hus där det kan pysa lite varsomhelst.
Håller med att det är en funktionell anläggning som finns idag men håller inte med om driftsäkerheten med en frekvensomformare VS EC-motor, EBM-Papst är ledande på marknaden och gör driftsäkra och stabila lösningar. Även konkurenterna gör bra motorer..
En FVO av bra kvalitet är allt annat än gratis..
Men då man inte verkar vara ute efter att varvtalsstyra aggregatet så är detta inte nödvändigt?

Vad det gäller BBR krav så finns det inget (mig veterligen) som säger att du måste ändra en befintlig privat anläggning. Finns gott om dessa både privat samt kommersiella fastigheter. Finns även vid nybyggen men då med specifika krav på lokal och luftvolym.
Men något mer effektivt sätt att återvinna värme finns inte.. ( i ett ventilationssystem)
 
J jonaserik skrev:
Motorn 3 fas och säkert 4 polig , varvtal ca 1450 r/m och en större skiva på motorn än fläkten , så kanske fläkten snurrar med ca 2000 - 2200 r/m. Lossar du remmen och vrider runt en axel, och det känns det om det liksom knastrar, då dags för lagerbyte. Det du har är en robust anläggning Lager kostar inte många kronor. Klart blir lite skruva ( allt som är ihopskruvat går att skruva isär ) Sen går det att varvtalsreglera den motorn med en frekvenzomvandlare och håller mycket bättre än Ebm-papst
En sak till i det hela, du har återluft och det var vanligt förr i tiden, i dag får det inte vara det. Någon har fått för sig att det inte är bra på BBR, har man bara automatspjäll som blandar så försvinner inte all värme ut i himlen.
I bland undrar man hur dom tänker, ett hus ska vara som en termosflaska ( helt tät ) och blåsa in och ut luft mekaniskt. Då finns det alltid risk för fukt någonstans och inte som i äldre hus där det kan pysa lite varsomhelst.
Det är 50 år gamla saker, ett byte är inte minst för att driftsäkra anläggningen. När jag stänger av fläkten märker jag en nedgång på cirka 200w på elförbrukningen och kan jag även hitta lite effektivare prylar så är det en bonus.

Har läst lite kring det där om återluft men inte riktigt förstått anledningen till varför det ej rekommenderas längre? Du får gärna utveckla kring automatspjäll och att värme försvinner ut, det är väl inte själva luftvärmeaggregatets (i alla fall inte det jag har) "fel" då den bara cirkulerar inneluften och kompensationsvärmer för den friskluft man tagit in. Min avluft går, tyvärr, separat och återvinns ändå inte.

Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Håller med att det är en funktionell anläggning som finns idag men håller inte med om driftsäkerheten med en frekvensomformare VS EC-motor, EBM-Papst är ledande på marknaden och gör driftsäkra och stabila lösningar. Även konkurenterna gör bra motorer..
En FVO av bra kvalitet är allt annat än gratis..
Men då man inte verkar vara ute efter att varvtalsstyra aggregatet så är detta inte nödvändigt?

Vad det gäller BBR krav så finns det inget (mig veterligen) som säger att du måste ändra en befintlig privat anläggning. Finns gott om dessa både privat samt kommersiella fastigheter. Finns även vid nybyggen men då med specifika krav på lokal och luftvolym.
Men något mer effektivt sätt att återvinna värme finns inte.. ( i ett ventilationssystem)
Finns det en bra anledning att kunna varvtalsstyra aggregatet? Det hade snarare varit intressant att styra friskluftsspjället mot koldioxidsnivåer inomhus för att inte behöva kompensationsvärma i vattenbatteriet mer än nödvändigt.


För övrigt gillar jag anläggningen väldigt mycket. Det är stor skillnad på klimatet i att kliva in i detta hus jämfört med många andra 70-talskåkar (och många nyare därtill) med original-ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.