Nonansyra utvinns inte ur perlagoner.
Det är ett totalbekämpningsmedel som sprutas på bladen. Således synnerligen olämpligt i en gräsmatta. Jag hoppas att ingen av de som tänker använda produkten i gräsmattor vinner.
 
Pelargonsyra, finns också i pelargoner i naturen
 
Pelargonsyran finns i pelargoner.

jag har i flera år fört en ojämn kamp med trädgårdens ogräs. Maskrosorna få vara ifred sedan jag skaffat bin. Tistlarna har jag dock ingen pardon med, utan försöker få bort dem från vår stora trädgård och även ängen intill. Ett Sisyfos-jobb som jag behöver hjälpmedel för att klara!
 
I exempelvis pelargoner finner man pelargonsyra.

Varenda år drar jag ut i krig, krig mot ogräset på den grusade uppfarten, i gräsmattan och stenrabatten. Varje år går jag förlorande ut striden, lite mer sargad och nedbruten för varje gång. Har provat det mesta i min makt, men inget vapen har hittills bitit på ogräset (mer än att med handkraft dra upp ogräset med rötterna en och en). Om detta pris gör vad den utlovar är min lycka gjord, och jag kan äntligen triumferande segra över ogräset en gång för alla!
 
Svar i Pelargoner. Hade passat bra och vinna så man hade fått en fin gräsmatta i år.
 
Hur ska du få en fin gräsmatta genom att förgifta den?
 
Svar: I pelargoner

Hade hjälpt mig att få stenläggningen ogräsfri inför sommaren.
 
Pelargonsyran hittar man i pelargonerna.
Jag lider av fibromyalgi och artros och har så svårt att rensa ogräs liggande på knä så detta medel skulle göra underverk för mig.
Med ”Ogräs effekt” skulle det gå lätt
att bara gå och spruta och slippa att på knä sig luta
 
Pelargonsyra hittar man i pelargoner.

Med fyra små barn och 1500kvm gräsmatta så får ogräset härja fritt! Men med detta ogräsmedlet får man tid till annat än att stå på alla fyra och rensa ogräs..
 
Orientexpressen
Svar: Pelargonsyran finns i pelargoner.

Maskrosor är visserligen vackra blommor och trevliga att använda i sallad, men det kan bli lite för mycket av de gula solarna när de sprider sig överallt. Att hålla efter dem är ett mäktigt jobb då de inte vill hålla sig till den halvnaturliga ängen där det mesta får växa som de vill. Fast tisstlarna är värre då de gör ont att trampa på dem, speciellt när alla här gillar att vara barfota, liten som stor.
 
Den här veckan har vi hela tre stycken vinnare, som kommer kunna föra ett effektivare krig mot ogräset.
Grattis till @gurrigurri, @slaskman och @Taxture.
Vi hoppas ni vinner kampen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.