Jag vill installera en taklampa och tänkte att det vore smidigt att fästa den nya lampans monteringsbeslag i samma skruvhål som redan används till takdosan (takdosan ska bort när lampan monteras). Problemet är att monteringsbeslaget behöver vara vinkelrätt mot väggen vilket inte är fallet om man använder de gamla skruvhålen.
Hand håller ett monteringsbeslag intill en takdosa i ett tak nära en väggkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det något enket sätt att lösa det här? Någon sats eller "adapter" man kan köpa t ex? Eller ska jag bara acceptera att jag måste fixa nya hål.
 
Hur ser lampans fäste/överdel ut?
Den borde ju gå att hänga i kroken.
Det vore ju synd att ta bort det befintliga lamputtaget (och det är nog egentligen behörighetskrävande).
 
Tack för svar, den ser ut så här:

Takspotlights insida med elektriska komponenter och anslutna kablar synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du sågar ut en metallplatta i storlek med ytterkant på lampfoten, ett stort hål nära mitten med kantskydd för att få genom kabel, borrar/sågar två ovala hål som passar skruvhålen i takdosan, borra två hål som passar fästet för lampfoten.
Skruva fast fästbygeln i plattan med skruv & mutter, sätt en bit jordtråd på ena skruven.
Trä genom trådarna från dosan genom hålet i plattan å skruva fast plattan i takdosan.
Koppla ihop å skruva fast lampan på bygeln.
 
  • Gilla
laws0n
  • Laddar…
Der var ungefär så jag hade tänkt, undrade bara om det finns någon färdig lösning då det känns som det borde vara ett ganska vanligt problem.
 
Har EXAKT samma problem här hemma men har inte de ingengösfingrar som krävs för att borra hål och ha mig. Hur gjorde du? Och har någon en smidigare lösning för oss med högst ifrågasättningsbara kunskskaper?
 
Tyvärr kom jag också fram till att lösningen ovanpå var inget som jag skulle klara av själv. Valde en anna lampa till slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.