Jag har en hall med putsade väggar som jag är rätt less på.
Funderar nu på att riva ner putsen, men då har jag ju även en rundad vägg i ett hörn i hallen.
Jag hade tänkt få gipsa alla väggar, men är de alls möjligt på en rund vägg? Finns de nått annat material som liknar gipset när man målar över de? Eller något material som de går att tapetsera på?
Putsen är nu 10-15mm, så något i den tjockleken skulle väl vara bäst.

Kom gärna med förslag!
 
Jag är inte säker på de två första alternativen, då detta är lösningar jag inte sett eller testat själv:
1. Det lär finnas 6 mm ritsad gipsskiva som kan böjas.
2. 6 mm gips lär ska kunna sättas i måttligt skarpa kurvor om man först duschar det med vatten. Antar att man först får vänta för att låta vattnet dra in och sedan jobba snabbt med att forma skivan utefter väggen och skruva den när den torkat.

Om inte det fungerar kan man istället:
1. Sätta upp gipsen i smala remsor om det är möjligt och runda av med lämpligt spackel. Men då förändras ju också kurvan något.
2. Montera spårad MDF (väldigt flexibelt och formbart) i lämplig tjocklek och sedan tapetsera den med Microlit (nylonfilt) eller lämpligt pappunderlag för att få bort den hårda ytan som skivan ger.

Det finns säkert fler sätt att lösa ditt problem på, lycka till!
MVH
Ronnie
 
Vanlig 6 mm renoveringsgips går att böja ganska mycket, Norgips skiva ska klara en radie på 300 mm.

Men rahkko, varför ska du riva putsen..? Om du vill ha det helt slätt så kan du väl jobba utanpå putsen, med slätspackling eller skiva utanpå?
 
rahkko skrev:
Jag har en hall med putsade väggar som jag är rätt less på.
Funderar nu på att riva ner putsen, men då har jag ju även en rundad vägg i ett hörn i hallen.
Jag hade tänkt få gipsa alla väggar, men är de alls möjligt på en rund vägg? Finns de nått annat material som liknar gipset när man målar över de? Eller något material som de går att tapetsera på?
Putsen är nu 10-15mm, så något i den tjockleken skulle väl vara bäst.

Kom gärna med förslag!
Vet ej hur det ser ut, innåtsvängd eller utåtsvängd.

Hursomhelst, går att putsa upp med gips (gips, dvs ej gipsplattor, går att köpa i olika kvaliteer). Vilket går bra med den tjockleken du nämner. Efter det slipar du till det och sen spackla det senare med vanligt väggspackel för att få fin jämnhet.

Edit: en länk till produkt som kan användas
Beijer Byggmaterial

har själv använt det till diverse saker (bygga valv etc). Går att hitta på mycket "specialare" om man vill gjuta olika former för dekoration etc
 
jon_h skrev:
Vanlig 6 mm renoveringsgips går att böja ganska mycket, Norgips skiva ska klara en radie på 300 mm.

Men rahkko, varför ska du riva putsen..? Om du vill ha det helt slätt så kan du väl jobba utanpå putsen, med slätspackling eller skiva utanpå?
Helst skulle jag faktiskt vilja slippa riva ner putsen, med tanke på element och allt.
Men som det är nu så spricker ju putsen titt som tätt när man tar bort nån sockel eller dörrfoder.

Måste man använda någon sorts binder innan man spacklar igen ett hål eller en spricka?
 
Milkshaken
rahkko: Hur ofta tar du bort lister och dörrfoder??? 1 ggn vart 10.e år när du tapetserar möjligen... :)
Men hursom helst. gör som Badger föreslagit, detta gipsbruket är underbart att jobba med, ja du kan behöva ha en primer att fästa bruket med, men jag föreslår oxå att du nån vecka innan du börjar putsa med nytt bruk eller gipsbruk att du vattnar lite grann på den gamla putsen som sitter kvar, annars kommer den suga upp stora mängder av vattnet som finns i bruket du ska lägga på....
 
Jag har nu kommit över den tanken. Fast jag är jävligt less på putsen, när den spricker så lätt så fort man ska hänga upp nån tavla eller nånting.
Nu undrar jag därimot över om de går att få tag i rundade socklar.
De är alltså en utåtrundan vägg, går de att beställa socklar i olika radier eller måste man be nån snickerifirma fixa de?
Kan man möjligtvis blöta upp sockel och böja lite grann, blöta upp, böja osv?
 
Du kan göra listerna böjligare genom att såga igenom dem till hälften på baksidan, med några cm mellanrum mellan snitten. Ett annat sätt är att basa, dvs ångkoka listerna. Man kan improvisera en baspanna med hjälp av ett stuprör och en vattenkokare.
 
Själv har jag eksockel och hade samma problem med två radier i hallen varav en som var 220 mm i diameter...

Tidigare var det målad sockel som var genomsågad i baksidan och sedan spacklad. Jag ville ju naturligtvis fortsätta med eksockel i hallen som i hela övriga våningsplanet. Då hittade jag en flexilist från Kährs som fungerar jättebra. Den är dyr som attans men ganska lätt att jobba med.

Träfibrerna i sockllisten är komprimerad ca 30% på längden. Socklen och blötläggs ett dygn innan man ska ha den, böj den sedan mot väggen och fäst. När den torkat så sitter den där med rätt form, känns nästan som magi...

Här är en länk att kika på: Kährs golvsockel

Gubbarna på bygghandeln garvade när de såg sockeln och trodde att jag blivit lurad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.