Gult korrogerat rör kommer upp ut betongplatta i grovkök. Som radonskydd sprutar man i "fogskum" (gul goja) , räcker det?
 
Vad finns i röret, eller är det tomt?

Min radonslang går under grunden och mynnar ut utanför hus/grund för ev. påkoppling av radonsug vilket vi efter mätning inte behöver.....:)

Index of /images/byggahus/grund/radonslang
 
Hemmakatten
Radonslangen under plattan är en sak, genomföringar i plattan en annan. Alla genomföringar (rör etc.) skall ha speciella radonmuffar som skall förhindra ev. radongas att sippra in i huset. Om det är tillräckligt med fogskum vet jag inte, men det kan ju vara så att det ändå sitter en radonmuff längre ner på röret och att fogskummet bara är till för att täta vid golvet.
 
Bild på radonmuff:
radonmuff_smal.jpg
 
Hemmakatten skrev:
Radonslangen under plattan är en sak, genomföringar i plattan en annan.

"Alla genomföringar (rör etc.) skall ha speciella radonmuffar som skall förhindra ev. radongas att sippra in i huset."
Håller med. Man kan plasta in till efter konstens alla regler men det är ändå vid rörgenomgångsarna som läckaget sker. Radonmuffen har ingen kontakt med plasten och innebär, att det trots allt läcker vid plasten. Vad har då plasten för funktion?

Ideen med radonmuff måste bygga på att muffen tätar mot betongen, dvs ej plasten. ( Än en gång- vad gör då plasten för nytta?) Vidare bygger ideen med radonmuff helt på att betongkvaliteten måste vara tillräckligt (tät), för att ha något syfte.

Vetenskapen har ännu ingen byggteknisk rekomendation, utan det finns en massa ideer om vilka några råkat få "godkänd" status.

Personligen så säger mig min instinkt att en betongkvalitet med täthetskrav långt över standard fodras samt möjligen en kombination med radonmuffar skulle göra nytta.
Till detta kommer en extra tjock singelbädd under betongen samt radonslang i densamma.

Läer man radonboken så ser man att det finns minst 20 olika metoder, och absolut ingen vet vilken som är bäst fungerande.

Låt dig inte luras av att den kvalkitetsansvarige låtsas att han vet. Detta är kemi och fysik på hög nivå.
 
Rapid skrev:
, och absolut ingen vet vilken som är bäst fungerande.
HUR skall man kunna ha kolla på detta då. Förbereda än hit, förbereda än dit, radonmuffar i bottenplatta, luftare upp på tak genom hela huset (osnyggt och mer huvar...) eller bara blunda och hoppas på det bästa och sen hoppa...:)

Å man får ju inte direkt allt kött på benen på:
http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade filer/2004/atgarder_mot_radon_i_bostader.pdf

"Man bör förbereda enkla kompletterande åtgärder, som kan utföras om radonhalten skulle visa sig vara för hög i inomhusluften"

Med andra ord slang under bottenplatta och täta alla genomföringar. Men lufttätt...?
 
Ja, facit får du ju inte förräns efter att huset är byggt och radonmätningen är gjord! Hör med kommunen hur radonrisken ser ut i ditt område och försök förebygga med ledning av detta. Själv hade vi "normalriskområde" och förberedde med:

1.) Singel 50 cm.
2.) "Radonslang" under plattan för ev. tillkoppling till fläkt.
3.) 300 mm cellplast, denna kanske dock spelar mindre roll....
4.) Alla avloppsgenomföringar med radonmuffar, däremot inte på prisolrör eftersom där finns inga muffar att tillgå... de ligger dock grundare än avloppet!
5.) Lecaväggarna under mark är tjockslammade med dubbel tjocklek Pordrän.

Tja, vad kan man mer göra? Efter vår radonmätning så var resultatet knappt mätbart så jobb/kostnad i "onödan" men, men....:)
 
ByggaNytt skrev:
Ja, facit får du ju inte förräns efter att huset är byggt och radonmätningen är gjord! Hör med kommunen hur radonrisken ser ut i ditt område och försök förebygga med ledning av detta. Själv hade vi "normalriskområde" och förberedde med:

1.) Singel 50 cm.
2.) "Radonslang" under plattan för ev. tillkoppling till fläkt.
3.) 300 mm cellplast, denna kanske dock spelar mindre roll....
4.) Alla avloppsgenomföringar med radonmuffar, däremot inte på prisolrör eftersom där finns inga muffar att tillgå... de ligger dock grundare än avloppet!
5.) Lecaväggarna under mark är tjockslammade med dubbel tjocklek Pordrän.

Tja, vad kan man mer göra? Efter vår radonmätning så var resultatet knappt mätbart så jobb/kostnad i "onödan" men, men....:)

Mitt bygge är ganska exakt utfört som det du beskriver.
Har själv dock platta på mark

1.) Singel 50 cm.
2.) "Radonslang" under plattan för ev. tillkoppling till fläkt.
3.) Högkvalitets betong, skålslipad.
4.) Frånluftvärmepump- innebär ständig luftcirkulation i bostad

Om radonmuffar skall ge någon plus-effekt så antar jag att betongen måste ha släppt från rören. Sådan effekt kan jag inte se i min gjutning.

Däremot så har jag samma problem som den ursprungliga frågeställaren. En stor glipa mellan inkommande vattenröret och det skyddande utvändiga (gula) prisolröret- Ca 1 cm. Att använda radonmuffar på avloppsrör och sedan strunta i springor på vatten och elrör som går upp ur plattan visar hur menlös radonmuffshysterin egentligen är.
 
K
Känns lite dumt att gräva upp en 8 år gammal tråd. Men den är så bra att jag fortsätter...

Vad är poängen att ha 50 cm tjockt dränerande singel/makadamlager? 15 är ju det rekommenderade, redan 30 cm borde ge mer än väl skydd mot radon?

Är det någon som köpt någon av de radonmembran som säljs för att "säkerställa" att grunden blir tät?

Borde inte betongen i sig vara tillräckligt radonsäker?
 
Mängden makadam har inget med radon att göra.
 
K
MathiasS skrev:
Mängden makadam har inget med radon att göra.
Nä, det är det jag reagerar lite mot. Men det är klart att desto tjockare lager man har desto mindre är risken att mellanrummen fylls igen av damm och smått som tar sig in i dränlagret.

Dessutom så borde det blir lättare att ventilera ur ett tjockt lager makadam?


Men hur vanligt är det att grunden skyddas med radonmembran?
När RadonAssistans skriver:

Kantförstyvad betongplatta utförd så att den blir så tät att jordluft inte kan sugas in i huset.
menar de då att man ska lägga ett radonmembran under plattan eller blir betongen tillräckligt tät i sig själv?

Förutsätter att man tätar genomföringarna då...
 
Kan inte hjälpa dig med dessa funderingar, själv har jag lagt sugrör under plattan (i mitt gamla hus med urgrävd källare, inte "platta på mark" alltså) och har sedan en fläkt. Det sänkte nivån från 350 till "ingenting", men kan man slippa fläkt så är ju det ett stort plus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.