Jag håller på att planera och genomföra bygge av ett fritidshus. Vi kommer att göra så mycket som möjligt själva för att hålla nere kostnaden (och kunna prioritera bra material och detaljer).

Det kommer att bli papptak, och ett tämligen enkelt sådant. 40 grader lutning, rak länga utan några genomföringar eller takkupor, taknocken på ca 5.5 meters höjd. Byggnaden är 6×18 meter i plan.

Om jag kan (och inte får in en jättebra offert) så lägger jag taket själv. Men. Jag skulle gärna göra en riktig listtäckning, vilket kräver svetsad papp (klistra på-lister till självtäck är inte aktuellt i nuläget) Är det möjligt att göra/lära sig som amatör? Jag har gott om tid och behöver inte stressa. Har byggt relativt mycket själv innan, och har rätt bra koll, om än inte just på takläggning. Vad innebär det? Vad behövs för utrustning, och vad behöver man lära sig?
 
Rickard.
Listtäckningar är ett riktigt hantverk och kräver en riktigt bra känsla över hur man svetsar papp, både papp mot papp men även papp mot trä. Såklart kan vem som helst lära sig men det handlar mycket om känsla och förståelse för materialet så det tar tid innan det blir bra.

Börja med att läsa hela t ex icopals montagebeskrivning för mono sen läser du deras om listtäckning då förstår du hur och vad som behövs. Mitt råd är att du övar på att handsvetsa och när du fattar det så gör du en lekstuga eller liknande för övning (samma lutning med lister) , det är inte kul när det skiter sig mitt på hustaket för det är väldigt svårt att trolla bort.

40 grader står man inte heller på så allt blir från stege.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Tack! Det blir till att fundera en del då, men efter lite läsande känns det överkomligt (och ganska roligt). Men jag tar till mig om behovet av att öva och prova...


Men det är en sån här man använder för svetsandet, korrekt? Plus en "rulle" att trycka/släta med?

image.jpg
 
Rickard.
Nej, för listtäckning använder man gasolbrännare. Exakt vilken beror på tycke och smak men jag använder en kort och en lång, Ungefär men inte exakt som bilden.
Gasolbrännare av märket Sievert med en lång metallstång och justerbara reglage, används för att täcka lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, vad är anledningen för att använda gasol snarare än el för listtäckning speciellt?
 
Rickard.
A arkTecko skrev:
Ok, vad är anledningen för att använda gasol snarare än el för listtäckning speciellt?
Att svetsa med el tar vansinnigt med tid och blir sämre då INGEN orkar svetsa mer än ≈4cm bredd istället för 10-12cm som man bör. Sen så är det svårt att svetsa lister med el då den bara kan hålla någon kvadratcentiometer smält åt gången. Tänk på att pappen måste hettas upp förbi smältpunkten (över 200°) på hela ytan mot alla lister.
 
Ok, det låter väldigt övertygande, gasol it is! Så remsan över listerna helsvetsas alltså, inte bara kanterna. Då förstår jag onekligen var lite av svårigheterna kommer in, det låter komplicerat!

Nu har inte grunden påbörjats ännu, så det är långt kvar till det är taktäckningsdags, men av intresse så jobbar du med listtäckning? Har du en gissing på vad en offert skulle hamna på för själva listtäcknignen av ett tak som det beskrivna? Dvs med underlagspapp färdigt redan. Det finns gott om listtäckning i närområdet, så lokalt hantverkskunnande bör inte vara en bristvara.
 
Rickard.
Jobbar inte specifikt med listtäckning men gjort förvånansvärt många med tanke på vars jag bor. I västra skåne kallar dom nog mig ändå nybörjare ;)

Tyvärr kan jag inte hjälpa med priset alls, har ingen aning om priserna där nere och vi behöver inte konkurrera på pris över dessa jobb här uppe så. Det jag vet är att dom blir dyra jämfört med ett "vanligt" papptak då lister är ungefär dubbla jobbet och lutningen drar upp priset ännu mer.
 

Bästa svaret

Rickard.
Fotvåden riktad och svetsad mot undersidorna av listerna. Tak med fotvård riktad och svetsad mot lister, arbetsplattform och skogen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fotvåd svetsad mot list på asfalterad yta med synliga svetssömmar och en markeringslinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Listerna riktas och skruvas på en sida.
Stege placerad på ett svart tak med nyligen fästa lister och en synlig vattentätningstejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen svetsas/hetklistras en sida i taget mot listen.
Tak under konstruktion med svetsade fotvåder mot lister och oöverdraget område synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sist ordnar man till topp, botten och skruvar klart.
Fotvåd svetsad mot lister på ett tak, med synlig underlagsduk och en del av listerna ännu osvetsade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljbild av fotvåd svetsad mot undersidan av bygglist på takduk, med synliga svetsskarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När listerna är klara är resten "enkelt" då ska bara resten skarvsvetsas runt tills allt är täckt.

Hoppas detta kan hjälpa även om jag inte kan hjälpa hur man svetsar, annars kanske det kan ge förståelse över offerter. Bara listerna är mer jobb än att täcka hela taket normalt.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Åh, vad roligt. Tack för att du delar med dig! Väntar fortfarande på startbesked för att kunna börja med grunden, så jag har lite tid att fundera!

Lite sugen på att bygga en lekstuga som testobjekt är jag dock. :cool:
 
Rickard.
Det gör jag så gärna. Har just börjat om efter en 4a månaders pappaledighet och behlver alla pauser jag kan få för att orka med dagen ;)

Så här ser det ut nu när jag gör kväll och hämtar ungarna från dagis. Nylagda takshingel på ett tak med en synlig taksteg och skugga av personen som tar bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BenArentsen
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Åh, vad roligt. Tack för att du delar med dig! Väntar fortfarande på startbesked för att kunna börja med grunden, så jag har lite tid att fundera!

Lite sugen på att bygga en lekstuga som testobjekt är jag dock. :cool:
Hur har det gått för dig? Nyfiken på vilket beslut som fattades och om du vill dela med dig av dina erfarenheter
 
Det är fortfarande en bra bit in i framtiden. Tidigast nästa år. Får se hur livet ser ut då, och om jag hittar nån kunnig som kan hjälpa mig, känns kanske lite väl mycket att ta sig an själv.
 
  • Gilla
F412
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Det är fortfarande en bra bit in i framtiden. Tidigast nästa år. Får se hur livet ser ut då, och om jag hittar nån kunnig som kan hjälpa mig, känns kanske lite väl mycket att ta sig an själv.
Mitt projekt sätter igång om en vecka. Så vi får se hur mkt jag hinner lära mig innan det sätter igång.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Rickard.
F412 F412 skrev:
Mitt projekt sätter igång om en vecka. Så vi får se hur mkt jag hinner lära mig innan det sätter igång.
Har du tänkt svetsa pappen själv? Vad är det för projekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.