tänkte måla tvättstugan som har våtrumstapet nu
är det nåt man behöver tänka på eller är det bara o köra?
 
6
Detta funderar jag också på att göra. Vill också ha råd om detta.
 
Är det plastmatta?!
 
Är det plastmatta`?
 
6
Jag kan bara svara för min del: ja det är plastmatta i min tvättstuga.
 
Tvätta den noga med rödsprit. för att få bort mjukgöraren.. Måla sedan med våtrumsfärg...
 
plastmatta här oxå
 
6
Är det någon färgtillverkare som är bättre än någon annan på våtrumsfärg?
 
Jag har hört på annat håll att man inte ska måla över plastmattor från 70-talet men när jag skriver detta på forumet får jag inget medhåll...
I vårt 70-tals hus har förre ägaren målat över med riktig färg avsedd för ändamålet men färgen "klibbar"!!! Den har torkat i flera år men det blir inte bättre.

Nu har vi målat om själva i tvättstugan och blev rekomenderade en latexfärg av Flügger då vi inte kommer spruta vatten på väggarna (typ som i duschen) och det har blivit kanon. Det klibbar inte alls som förut och snyggt blev det...
 
P-plats skrev:
I vårt 70-tals hus har förre ägaren målat över med riktig färg avsedd för ändamålet men färgen "klibbar"!!! Den har torkat i flera år men det blir inte bättre.
.
Det handlar inte om att torka. Det är för att mjukgöraren i mattan vandrar ut i färgen. Med rätt färg händer inte detta.
 
jon_h skrev:
Det handlar inte om att torka. Det är för att mjukgöraren i mattan vandrar ut i färgen. Med rätt färg händer inte detta.
HeHe!
Just detta jag menar...
Forumanvändare på ena sidan och färghandlare på andra...
...vad ska jag tro!? (Tvivlar inte på någons kompetens) ;)
 
P-plats skrev:
HeHe!
Just detta jag menar...
Forumanvändare på ena sidan och färghandlare på andra...
...vad ska jag tro!? (Tvivlar inte på någons kompetens) ;)
Men jag förstår inte var motsättningen finns. Vad säger färghandlarna då?
 
jon_h skrev:
Men jag förstår inte var motsättningen finns. Vad säger färghandlarna då?
...att det inte finns något alternativ som förhindrar mjukgöraren att vandra ut i de typer av våtrumstapeter som fanns vid denna tiden.
Jag kan dock ha fel men förre ägaren av huset vi har var tex. färghandlare.
Alternativet är ju att det hänt endel den senaste tiden och bra produkter har utvecklats...
...vad vet jag, jag säljer verktyg och inte färg?! ;)
 
P-plats skrev:
...att det inte finns något alternativ som förhindrar mjukgöraren att vandra ut i de typer av våtrumstapeter som fanns vid denna tiden.
Jag kan dock ha fel men förre ägaren av huset vi har var tex. färghandlare.
Alternativet är ju att det hänt endel den senaste tiden och bra produkter har utvecklats...
...vad vet jag, jag säljer verktyg och inte färg?! ;)
Aha, då fattar jag.. Ja det är mer än jag vet om det finns några speciella mjukgörare som är extra svåra att isolera. Men å andra sidan så verkade det ju till slut funka med latexfärgen.
 
jon_h skrev:
Aha, då fattar jag.. Ja det är mer än jag vet om det finns några speciella mjukgörare som är extra svåra att isolera. Men å andra sidan så verkade det ju till slut funka med latexfärgen.

Kan ju även bero på alla lagren färg som nu finns på tapeten! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.