Hej,

Nu utökas familjen och 1 plans huset på landet på 74 kvm ska byggas ut och blir permanent boende med tre sovrum, totalt vill vi ha tre sovrum. De sovrummen som syns på planritningen är super små och oanvändbara. Mycket yta är onödig yta. Har något tips hus vi kan bygga ut samt ändra detta hus till en vettig planlösning?

Vi vill ha öppen planlösning kök och vardagsrum sedan badrum/toa och tre sovrum. Mot vardagsrummet får vi inte bygg då det blir för nära grannen men alla andra håll går bra samt ändra planlösning. Kom gärna med tips och idéer om ni vill.
 
  • Planritning av enplanshus med etiketterade sovrum, storstuga, kök och toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Husetmittisverige skrev:
Hej,

Nu utökas familjen och 1 plans huset på landet på 74 kvm ska byggas ut och blir permanent boende med tre sovrum, totalt vill vi ha tre sovrum. De sovrummen som syns på planritningen är super små och oanvändbara. Mycket yta är onödig yta. Har något tips hus vi kan bygga ut samt ändra detta hus till en vettig planlösning?

Vi vill ha öppen planlösning kök och vardagsrum sedan badrum/toa och tre sovrum. Mot vardagsrummet får vi inte bygg då det blir för nära grannen men alla andra håll går bra samt ändra planlösning. Kom gärna med tips och idéer om ni vill.
Åt vilket håll bor grannen? Hur stor utbyggnad har ni tänkt er? Är även sovrummet högst upp för litet? Är det en tidigare utbyggnad?
 
Anlita en arkitekt så blir det bra.
 
Hade varit intressant att se bilder på utsidan och hur huset det står placerat på tomten också. Det kan ge ett hum om vilken typ av utbyggnad som skulle vara vettig.

Spontant, genom att bara kika på planlösningen, Skulle jag fundera på att förlänga hela huset till höger i bilden och ta upp en öppning där mellan toaletten och högra sovrummet som blir en förlängning av "korridoren". I nya delen skulle kan kunna bygga två nya, större sovrum.
Nuvarande sovrum nere i mitten skulle jag nog riva för att öppna upp och få större storstuga som hänger ihop mer med köket. Nedre högra sovrummet kanske man skulle kunna göra om ett till badrum, kanske kombinerat badrum och tvättstuga.
 
  • Gilla
Lengan
  • Laddar…
Här är huset och tomten. Vi har också funderat på bygga ut åt höger. Det är enplan ej två plan så det är rätt litet..
 
  • Enplanshusets ritning, möjlig utbyggnad åt höger övervägs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av huset och tomten med måttangivelser, föreslagen utbyggnad åt höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oftast är det ju enklast att förlänga ett hus, då slipper man in och mickla med takkonstruktionen, så Stuffs förslag känns vettigt. Det behövs dock lite mer info om flödet i huset idag, hur används utrymmen och så vidare. Var är entrén? Öppningen i kökets yttervägg, är det fönster eller dörrar? Utrymmet mellan storstugan och det övre sovrummet, vad är det? Antar att prylen i storstugan mot köket är en öppen spis?

Jag hade också tagit bort de två små sovrummen, byggt två nya lite större sovrum åt höger. Men jag hade velat utöka toaletten lite grann samtidigt, det blir ett badrum för de två sovrummen. Sen hade jag snott lite av storstugan och utrymmet mellan storstugan och det övre sovrummet för att göra det sovrummet större samt byggt ett nytt badrum någonstans där, kanske kombinerat med en klädkammare. Storstugan hade då istället fått ytan där de små sovrummen ligger idag. Men, allt det där hänger framför allt på var entrén finns, och om det är en öppen spis och om den i så fall går att vrida/bygga om.
 
  • Gilla
Lengan
  • Laddar…
Med tanke på hur mycket ni verkar vilja ändra i planlösningen, och hur jag gissar nivån på standard, isolering, invändig takhöjd etc utifrån ritningarna, undrar jag om ni har funderat på att riva stugan och bygga ett nytt hus istället?
 
  • Gilla
nybyggarn3 och 1 till
  • Laddar…
Det är en våning. Det är en öppen spis! Det är ett fönster i köket tre på rad där det är öppet. Ingången är vid långa passergången innan vardagsrum. Mellan vardagsrum och sovrum. Vi kommer inte att riva huset utan vill bara ändra planlösning till mer effektiva ytor och tre sovrum med mer utrymme.
 
Som kloka personer redan beskrivit hade jag också tänkt! Jag gjorde en grov icke skalenlig ritning lite snabbt. Den bygger på att entrén flyttas till mitten på huset och framför ligger en veranda med tak som även köket har utgång till.
Vill man förlänga ännu mer hade jag siktat på ett allrum/kontor framför de två nya sovrummen. Ska en familj bo där är två badrum önskvärt och gott om förvaring :)

Två personer sitter på trappan till ett hus med veranda och tak, entrédörren i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad grov skiss av en husplan med markerad entré, veranda och rumsindelning inklusive kök och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ToRy och 3 till
  • Laddar…
L Lengan skrev:
Som kloka personer redan beskrivit hade jag också tänkt! Jag gjorde en grov icke skalenlig ritning lite snabbt. Den bygger på att entrén flyttas till mitten på huset och framför ligger en veranda med tak som även köket har utgång till.
Vill man förlänga ännu mer hade jag siktat på ett allrum/kontor framför de två nya sovrummen. Ska en familj bo där är två badrum önskvärt och gott om förvaring :)
Fint ritat. Duktigt av dig att ta dig tid till det :)
Jag gillar idén med att få till en bra entre mitt på huset.
Förstår också tanken med att ha ett litet badrum placerat i närhet av det övre sovrummet men jag har själv lite svårt med planlösningar där badrum hamnar mitt i eller med utgång direkt till vardagsrummet. I alla fall jag vill ha det lite mer privat placerat i en hall eller annan del av huset så att det inte känns akward att sitta och krysta när gästerna sitter vid öppna spisen bara några decimeter från dörren.
Vill man ha ett badrum i den änden av huset så hade jag nog bytt plats på badrummet och KLK och haft ingången till badrummet in mot sovrummet istället så känns det kanske lite mer privat.
Ett annat alternativ är ju att placera ett badrum till i entren i anslutning till garderobsvägen. Man får då knycka lite från det övre högra sovrummet och det blir lite längre att gå från det gamla sovrummet till ett badrum.

Det beror väl lite på vad man föredrar. Privata badrum i anslutning till sovrummet är ju lite amerikanskt men har blivit rätt vanligt här med
 
Aha, jo men det tänkte jag med på:
Om du kollar noga är hela avdelningen till master bedroom avskärmat med dubbeldörrar. Så dörren till lilla badrummet är placerad i en minihall där så det går att stänga ordentligt om sig. Dessutom ställde jag toastolen så den inte har ryggen mot vardagsrummet. Placeringen är också gjord för att ha närheten till befintligt vatten och avlopp i köket. Men en arkitekt kan säkert få till det bättre :)
 
  • Gilla
Husetmittisverige och 1 till
  • Laddar…
H Husetmittisverige skrev:
Väldigt bra idéer som ni har - kul att inspireras.
Glömde lägga in: fönster i båda badrum är ett måste anser jag, ljusinsläpp gör allt för rummet!
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
Spontant, bygg till med en separat huskropp och en ”brygga” som förbinder med gamla huset. Lägg sovrummen och ev badrum i nya huskroppen, gör om nuvarande till kök, ev tvättstuga, ev badrum och kombinerat mat/vardagsrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.