P preben1 skrev:
Har du hittat någon och vad får man betala för en begagnad? Skrev i höstas om min Wiper som strulade. Idag gav den upp helt på ena hjulet så gissar att ja behöver ett nytt motorpaket. Vet inte om ja ska lägga pengar på denna eller köpa en ny robot..
Har du kollat kolen i motorerna? De kanske är utslitna och behöver bytas ut. Dåliga kol i klippmotorn kan också ställa till det för klipparen. Min gamla Lizard (520) skuttade fram som en hare då klippmotorkolen var slut.
 
R RH_Dreambox skrev:
Har du kollat kolen i motorerna? De kanske är utslitna och behöver bytas ut. Dåliga kol i klippmotorn kan också ställa till det för klipparen. Min gamla Lizard (520) skuttade fram som en hare då klippmotorkolen var slut.
Bytte kolen i höstas. Nu när ja skulle starta upp den inför våren så körde den 1minut sen tvärstannade ena hjulet som gått en aning långsammare innan. Kolen är fortfarande fint och när man snurrar hjulen är det skillnad både tröghet och ljudmässigt så därför misstänker jag att växellådan är kass.
 
Då jag inte är vän med sökfunktionen här, och det är några sidor att läsa igenom..

Finns det billigare kol att köpa? Tycker att jag byter kol i parti och minut, har snart tre klippare att ta hand om.
Borde finnas något annat kol som passar i samma hållare? Då för drivmotorerna.

Någon som hittat något annat, som kan passa, som inte kostar mer än vad kol gör vanligtvis?

Hittar inte mitt skjutmått, men enligt någon hemsida så ska kolen vara 5x5x10mm, vilket kan stämma.
 
J johan_paz skrev:
Då jag inte är vän med sökfunktionen här, och det är några sidor att läsa igenom..

Finns det billigare kol att köpa? Tycker att jag byter kol i parti och minut, har snart tre klippare att ta hand om.
Borde finnas något annat kol som passar i samma hållare? Då för drivmotorerna.

Någon som hittat något annat, som kan passa, som inte kostar mer än vad kol gör vanligtvis?

Hittar inte mitt skjutmått, men enligt någon hemsida så ska kolen vara 5x5x10mm, vilket kan stämma.

Edit: svarar mig själv lite.
Dessa ska jag ta hem och testa vid nästa byte: Borde gå fint att klippa kabeln och fila ett spår för fjädern.
https://www.amazon.se/DealMux-motor...=kolborste+5mm&qid=1620286865&s=garden&sr=1-1
 
J johan_paz skrev:
Edit: svarar mig själv lite.
Dessa ska jag ta hem och testa vid nästa byte: Borde gå fint att klippa kabeln och fila ett spår för fjädern.
[länk]
Det låter som att du byter kol onödigt ofta? Klipparen bör ju gå minst 3-4 säsonger mellan kolbytena.
Klipper den väldigt långa arbetspass eller är det en kuperad tomt som gör att den måste arbeta hårt?
 
R RH_Dreambox skrev:
Det låter som att du byter kol onödigt ofta? Klipparen bör ju gå minst 3-4 säsonger mellan kolbytena.
Klipper den väldigt långa arbetspass eller är det en kuperad tomt som gör att den måste arbeta hårt?
Jag har onödigt stor och komplicerad trädgård ;).
 
Ni som bytt kol i hjulmotorerna, något speciellt att tänka på?
Har precis bytt kol i klippmotorn efter ca1100 timmar.
Är det dax för byte kol i hjulmotorerna också?
 
Finns det intresse att köpa en reservdelsklippare? Har en wiper runner xp som gått 2804h med en defekt hjulmotor. Köpte ny klippare istället för ny hjulmotor.
 
Kan man få lite hjälp hur man byter en trasig brytararm?
 
L Lilhamme skrev:
Kan man få lite hjälp hur man byter en trasig brytararm?
Autoclip 523 skall tilläggas
 
Om den är lik en 520 så har du en aluminiumplåt baktill på undersidan. Ta loss den så kommer du åt brytarna underifrån.
Och du kan inte bara byta brytararmen, utan det är ett kit med brytare och arm.
 
Hej,

Min signalenhet till klipparen (Stiga Autoclip 520 2012) verkar ha gett upp... det råkar inte vara någon som har en liggandes? Alternativt om det är något som går att laga!
 
Någon som vet vad detta uttaget fyller för funktion?
 
  • Eluttag med flera kopplingsterminaler och tekniska etiketter, cirkelmarkerat område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Batteri

Har haft min klippare länge och nu bytt batteri.
Någon som vet vad display bör stå på när batteri är fulladdat?
/ Daniel
 
D Daniel4s skrev:
Batteri

Har haft min klippare länge och nu bytt batteri.
Någon som vet vad display bör stå på när batteri är fulladdat?
/ Daniel
Minns inte att det stod något på den. Kan du inte bara programmera och köra igång den ? Det gjorde vi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.