Hej
Har eternitfasad idag, men vill ha trä. Nu till frågan, gör jag något dumt rent byggnadsmässigt och regelmässigt om jag sätter träpanelen utanpå eterniten? Jag har varken tid eller lust att riva ner den. Tacksam för svar.
 
Eternit är väldigt dumt att ha om det skulle börja brinna. Vet inte vad försäkringsbolaget säger om man bygger in det.
Min kompis fack ta en extra försäkring på sitt eternithus.
Jag hade nog tagit bort de, tillägsisolerat och sen på med panel
 
Jag lät det sitta kvar. Om det börjar brinna har man andra problem...
Vi sköt fast en 45x45 med spikpistol och 90mm lång spik och sen la vi en 45x45 till på andra ledden.
Efter det vindpapp och sen luftspalt och panel.
Gult trähus med vita knutar är snyggare än Grön eternit.
 
Varför skulle eternit vara dåligt om det börjar brinna, det brinner ju inte?
Om man ledsnat på färgen (sextiotalskommunalgrå, åksjukegrön, blekrosa) på ett av världshistoriens bästa fasadmaterial, dvs eternit, går det utmärkt att måla. Vi målade eternitfasaden på föräldrarnas kåk för 8-10 år sedan med vattenbyren akrylatfärg. Blev bra, färgen sitter.
 
gadeberg skrev:
Eternit är väldigt dumt att ha om det skulle börja brinna. Vet inte vad försäkringsbolaget säger om man bygger in det.
Min kompis fack ta en extra försäkring på sitt eternithus.
Jag hade nog tagit bort de, tillägsisolerat och sen på med panel
????
Varför skulle eternit vara dåligt vid ev brand?? Eternit är ju något som användes frekvent just som brandhärdigt material på dörrar och väggar i pannrum. Att det för framtida ev försäljning säkert ses som ett dåligt val att inte tagit bort innan då många bara hör ordet eternit och tror att de får cancer av det är en annan sak som kanske gör att det kan vara vettigt att ta bort innan.
 
Fotografen skrev:
Varför skulle eternit vara dåligt om det börjar brinna, det brinner ju inte?

DEt exploderar när det blir varmt. Testa att elda det lite
 
Lustigt att det beter sig så då man som sagt använt det som brandskydd i pannrum och garage innan man förbjöd det på grund av att dammet är ingevidare att arbeta i.
 
gadeberg skrev:
DEt exploderar när det blir varmt. Testa att elda det lite

Intressant, ska provas...
 
Fotografen skrev:
Intressant, ska provas...
Är rätt festligt!
 
Öhh, va?

Är ni helt säkra på att det är Eternit ni har om det exploderar av värme?
Jag har svårt att tro på det.

Eternit och det modernare Minerit (utan Asbest) används ju fortfarande som fungerande brandskydd på massor med ställen. Det borde man väl rimligtvis inte göra med ett material som exploderar av lite värme?

Kan någon som vet mer om detta reda ut begreppen?

Och så har jag en liten fråga. Om ni skjöt med spikpistol genom Eterniten, sprack den inte då? Den Eternit vi plockade ner från vårt hus skulle definitivt ha spruckit som en pepparkaka av sådan behandling.

/pinebar
 
Det enda jag kan tänka mig får eternit att explodera är snabb kraftig uppvärmning av fuktig eternit. Då borde vattnet som är instängt i plattan kunna förångas fort och då få plattan att "explodera". På samma vis kan man få gråsten att explodera om man bränner på med skärbrännare. Även om det i detta fall nog är mera spänningar i stenen än instängd fukt.
 
Om jag kommer ihåg rätt så är det kristallern i ngt av mineralerna i sten (berg) som byter struktur vid uppvärmning. Detta ger en volymändring och därav reaktionen.
 
Milkshaken
Vad jag kan tycka om att spika trä utanpå eternitfasad, (Har det själv) det är att jag kan tycka det borde bli en köldbrygga där eterniten sitter kvar. jag hade gärna sett att dom hade tagit bort eterniten innan dom isolerade och brädade.
 
Eterniten spricker lite grann när man skjuter med pistol men det gör inte mig särskilt mycket då det ändå är inbyggt.
Köldbrygga? Hur tänker du då? Den är ju helt inbyggd?
 
Milkshaken
Jo jag tänker på att den har betydligt sämre isoleringsförmåga än tex gullfiber...
Sen som på min fasad tex. Där kan det blåsa ( kyla) in underifrån där ju det är blottlagt med hela fasadens olika skikt....

Det är bara en tanke såklart men jag tycker nog att det borde bli varmare med bara isolering och ingen eternit mellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.