Tror ni behöver bestämma er för vad ni menar med mesh.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Problemet är bara att mesh sänker kapaciteten så mycket. Jag har 500Mbps numera då vi tidvis är fyra som har distansmöten hemifrån. När kapaciteten faller ned till 100Mbps (som den gjorde under ett par dagar) då märks det jättetydligt. Skall man vara flera på ett nät så måste man gå in på QoS-hantering om man inte köper överkapacitet. Och QoS-hantering är ordentligt krångligt att hålla på med.

Två Unifi AP har jag hemma, de flesta datorer sitter trots detta på sladd och jag har dubbla anslutningar till internet som begränsar accessen så att speldatorerna har fri fart och inte blir störda av annan trafik (de har 100Mbps som alltså inte begränsas av den övriga trafiken trots att det är samma abonnemang, jag har två routrar för detta ändamål). Men när summan av kapaciteten på routrarna föll till 100Mbps så räckte alltså inte detta till. Det hackade på videoströmmarna och sonens spel hackade. Nu är nog min familj extrem idag, men det är nog rätt normalt inom några få år.

Bygg inte in er i begränsade lösningar. Kabel är det som gäller till att börja med. WiFi har man sista biten till telefonen.
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Jag rekommenderar en Unifi dream machine som router. Den tar bort behovet av cloudkeys och är enkel att sätta upp. Till den kopplar du in en trådansluten nanoHD på varje våningsplan.
Smidigt, framtidssäkert och dyrt. Som ett kinderägg :)
 
  • Gilla
mxjolle och 1 till
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Jag rekommenderar en Unifi dream machine som router. Den tar bort behovet av cloudkeys och är enkel att sätta upp. Till den kopplar du in en trådansluten nanoHD på varje våningsplan.
Smidigt, framtidssäkert och dyrt. Som ett kinderägg :)
Det enda jag vet om är att mjukvaran i maskinen är lite svajig men blir säkert bättre och bättre. Många kör fortfarande usg som router och sen AP och cloudkey var för sig. Usg.n börjar dock bli till åren och jag hade nog också rekommenderat Dreammachine för en "icke så teknisk" person
 
Jag har satt upp 2st udm till släktingar och inte märkt av några problem annu. Dom körs dock i privat hemmamiljö. Så ingen belastning att prata om.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jag började skriva detta inlägg i går kväll. Det blir väl snarare ett slags kåseri med teknik och lite ironi, men med ”ärliga avsikter” att förklara lite teknik.

Det säljs mycket WIFi-routrar, typ 99% av alla routrar i konsumentsegmentet har varit Wi-Fi-routrar.
Det är en burk med router, en eller två Wi-Fi-radios och en switch.
Visst är det synd att folk pratar om router när det de pratar om är en Wi-Fi-accesspunkt?

Routern behövs för att skapa ett lokalt nätverk, dela ut ip-adresser till alla enheter och skydda dessa med en brandvägg så de inte syns på internet och blir hackade.

Jag har två bekanta som kört med sina Wi-Fi-routrar i mediaskåp av plåt. Båda tyckte det fungerade bra och behövde ingen hjälp. Båda har fått trixa lite med plåtdörren... inte stänga dem, låta antennerna sticka ut etc. En har erbjudit mig(?) uppdraget att få uppdatera Wi-Fi-nätverket för bättre täckning på ffa på altanen. :p

Och de andra 1% undrar kanske någon?
De är de som blir tipsade på byggahus.se eller av bekanta att köpa semi-proffs-prylar från Ubiquiti.
Det är bra och prisvärda kvalitetsprylar!

Men till min besvikelse har även Ubiquiti börjat göra konstiga prylar, som den ”runda drömmaskinen”..
Ubiquiti combines router and Wi-Fi access point with UniFi Dream Machine, UDM-US.
Men innan den runda kom var drömmaskinerna väldigt fyrkantiga. Tex
UniFi Dream Machine Pro, UDM-PRO
Men det är en produkt som kan betydligt mer än UDM-US och är mer lämpad för mindre eller medelstora företag eller användare med speciella krav. (Ubiquiti definition på ”small och medium size” är jag lite tveksam till).
Men visst gör Ubiquiti även Wi-Fi 6 prylar som tex denna Ubiquiti Amplifi Alien Kit, 2 st Mesh-noder för 8790kr.

Men nu har alltså WiFi-routrarna fått konkurrens av Mesh-routrar, som gör allt enklare på ett onödigt tekniskt komplicerat sätt, men tekniken är gömd bakom välpolerade grafiska gränssnitt, så det är inte alls svårt att installera.
Tvärs om, det är jättelätt och blir ofta ganska bra!
Men kan lika gärna krångla när man som minst önskar det om en enhet börjar streama film på en ogynnsam plats beroende på vald produkt, husets egenskaper och Mesh-nodernas placering.

Vill man få ut ännu mera prestanda av sina nyinköpta ”Mesh-routrar” kan man ofta dra kabel till dem. (y) :rofl:
Det är nu det blir roligt då man har dynamisk routing på level 2 mellan alla mesh-noder och en av den får även vara router både på level 2 och på level 3, dvs vanlig router för internetprotokollet. Mesh-noderna (level 2-routrarna) har full koll på att mäta och räkan ut vilken kabel eller Wi-Fi förbindelse som är kortasts och snabbast, så man behöver inte konfigurera något.

Snart dyker frågan upp om man kan ha, ska ha, eller inte ska ha, kvar en router?
Oftast förlorar man funktionalitet, men man kan ibland vinna prestanda på att ha en ”riktig” router utan Wi-Fi ”före’ sin Mesh-lösning. En kraftfull riktig router är speciellt bra om man har ett trådat nätverk med krävande användare.

En router behöver egentligen bara två portar. En mot internet (WAN) och en för det lokala nätverket som den skapar (LAN). Till LAN-porten ansluts en switch med ett antal portar efter behov, och accesspunkter för Wi-Fi förståss.

Prylarna som rekommenderas i tråden blir säkert enbart Unifi och USG. Det är bra grejer, men det kan vara lite svårt att sätta sig in i vad man behöver etc och komma igång med. Det går utmärkt att använda en EdgaRouter isf USG, men det blir lite krångligare att konfigurera och om/när man loggar in på Unifi Controllern så kommer en röd varningstext om att ingen USG hittats.
Men hur bra prestanda får man? Prestanda?
Är det en bra lösning för mina behov?

Vill man idag köpa något som är bra och framtidskompatibelt finns det nu mycket WiFi-6 Mesh-produkter. Ubiquti är lite sena med Wi-Fi 6. Tekniskt borde Wi-Fi 6 ge fördelar för Mesh med möjlighet till effektivare och snabbare internetradio/backbone, tex högre hastighet på 2.4 GHz bandet som är till nytta även om man inte har någon mobil med Wi-Fi 6 ännu.

Vill man spara några hundralappar så finns det AccessPunkter från TP-Link som bygger på samma standarder och är lika bra ”på pappret” som Unifi LR eller AC Pro.

Vill man kunna gå omkring i ett större hus med flera Accesspunkter och köra videomöten på en iPad så är Unifi ett bra val.

Alla Mesh-produkter måste klara av roaming, dvs att en enhet kan byta basstation utan avbrott och helst även för streamade förbindelser, annars blir inte användarna så glada.
Men detta löser man med någon form av roamingstöd, hemmasnickrat/tillverkarspecifikt eller standardiserat, och har egentligen inte med Mesh att göra. Det går lika bra, eller bättre, med kabel. Mesh är det självkonfigurerande nätet med Wi-Fi-noder som man utvecklade för att bygga upp nätverk med vid katastrofer och hjälpinsatser.

Nu skulle jag kunna skicka en känga till @Daniel 109 ville ha Mesh. Det är roamingen i Mesh-produkterna man vill åt, inte Mesh-tekniken, men han har ju rätt att man mycket väl kan köpa Mesh produkter för att få ett väl fungerade Wi-Fi med roaming. :p Drar man dessutom kabel så kommer de att täcka större yta (ca dubbla avståndet mellan noderna).

P.S. Det var den korta versionen av det långa svaret på det där med ”bästa router”. :oops:
Antagligen lider jag av en mindre känd version av långtidscovid som gör att man lägger onödigt mycket tid på internetforum. Den diagnosen bevisas av att jag har testat positivt för covid antikroppar 6 mån efter infektionen. Jag jobbar lite med de besvären och har lyckats stänga av aviseringar på vissa appar :rolleyes: för att inte störas dagtid.
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 8 till
  • Laddar…
Hur går tankarna om kablar och APs, @Biffklump ?
Man måste inte gå all in som i inlägg #17.
Det finns mer råd och tips att få om inte allt är solklart.
 
  • Gilla
Biffklump
  • Laddar…
Hej,

Vi installerade fibern och bestämde oss för att prova använda routern och placera den mitt i huset, och faktiskt så går det väldigt bra än så länge. Jag har varit i alla rum i våra tre våningar och signalen är stark. Huset har en rätt öppen planlösning så jag tror det medför till att signalen är stark.

Om det blir problem i framtiden funderar jag på att köpa en Mesh system :)

blackarrow blackarrow skrev:
Hur går tankarna om kablar och APs, @Biffklump ?
Man måste inte gå all in som i inlägg #17.
Det finns mer råd och tips att få om inte allt är solklart.
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Har man infällda teleledningar (i rör) kan man ersätta dom med nätverkskabel, om rören går på lämpligt sätt. Det går i minst tre kablar av Slim-varianten i ett 16mm-rör. Byt de infällda teleuttagen till nätverksuttag. Väggmonterade uttag med ett infällt teleuttag och ett anslutet nätkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Biffklump
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Har man infällda teleledningar (i rör) kan man ersätta dom med nätverkskabel, om rören går på lämpligt sätt. Det går i minst tre kablar av Slim-varianten i ett 16mm-rör. Byt de infällda teleuttagen till nätverksuttag.[bild]
Annars är det inte svårare än att seriekoppla uttagen och att stoppa in en switch där man behöver bryta ut för anslutning av utrustning. Det är sällan bara en sak som skall anslutas har det visat sig i mitt hus.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.