Hej!

Har köpt en sekelskifteslägenhet som vi planerar att renovera relativt omfattande.
Bland annat har vi tänkt flytta köket till rummet som ligger i fil med vardagsrummet, och ersätta gamla köket med ett sovrum.
Det lilla kruxet med lägenheten är att badrummet är relativt litet, ca 1,8x1,8 meter där båda hörnen längst in är lite tillbyggda pga ventilationsrör (eller vad det nu kallas) som går innanför. Vi har två idéer kring hur man kan bygga ut badrummet, där den ena idén innefattar att man bygger ut det mot hallen. I det fallet behöver dörröppningen in till rummet bredvid (där nya köket tänkt vara) flyttas längre till vänster i bild. Är relativt säker på att den väggen är bärande. Förstår att man behöver godkännande och kvalitetsansvarig och allt sånt där för att utföra det jobbet, men vad skulle jobbet kosta mellan tummen och pekfingret? Snackar vi 50 tkr eller typ 200 tkr? Eller ännu mer?
Jag har tummen mitt i handen, så om ni är vanliga att komma med svar eller tips, förklara gärna som ni hade gjort för en femåring typ haha.

För kännedom är jag medveten om att grannen ovanför har gjort samma typ av renovering (se bild nummer 2 på deras planlösning och den vi tänkt efterlikna).

Hoppas jag förklarat tillräckligt för att ni ska förstå min frågeställning!

Tack på förhand!
 
  • Handritad planritning av en sekelskifteslägenhet med markerade rum som kök, hall och bad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit planritning av en sekelskifteslägenhet som visar kök, vardagsrum, sovrum och litet badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Tyvärr är det rätt omöjligt att uppskatta den typen av kostnader i forumet. Det beror ju på så mycket t.ex. hur väggarna är konstruerade. Eftersom du har en granne som gjort samma sak är det ju bra att fråga grannen.
 
  • Gilla
Johan456 och 3 till
  • Laddar…
Jag instämmer med BirgitS. Kostnader är svårdiskuterade här. Själv aktar jag mig noga för att uttrycka åsikter om det. Ritningen på er lägenhet är en ombyggnadsritning av modernt snitt. För att kunna uppskatta konsekvenserna av era idéer behöver man ha tillgång till en originalritning. Den tjocka väggen där ni vill flytta dörren är garanterat bärande, frågan är bara hur. Det kan få stor betydelse för kostnaderna. Ofta använde man stålbalkar som avväxling över dörröppningar. Har ni tur kan det vara ett enkelt ingrepp, har ni otur kan det bli mycket omfattande. Nya röranslutningar till köket kan ni dra via badrummet så det ska nog inte vara någgot problem i sig. Kopiera bara inte den garderobsinredning som grannen har i sitt sovrum. Det blir inte särskilt trevligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Johan456 och 3 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag instämmer med BirgitS. Kostnader är svårdiskuterade här. Själv aktar jag mig noga för att uttrycka åsikter om det. Ritningen på er lägenhet är en ombyggnadsritning av modernt snitt. För att kunna uppskatta konsekvenserna av era idéer behöver man ha tillgång till en originalritning. Den tjocka väggen där ni vill flytta dörren är garanterat bärande, frågan är bara hur. Det kan få stor betydelse för kostnaderna. Ofta använde man stålbalkar som avväxling över dörröppningar. Har ni tur kan det vara ett enkelt ingrepp, har ni otur kan det bli mycket omfattande. Nya röranslutningar till köket kan ni dra via badrummet så det ska nog inte vara någgot problem i sig. Kopiera bara inte den garderobsinredning som grannen har i sitt sovrum. Det blir inte särskilt trevligt.
Tack båda för svar. Förstår att det är komplext och därför svårt med kostnadsuppskattning. Tänkte väl egentligen mest om det i det absolut billigaste fallet ändå skulle kosta flera hundratusen så kan vi ju skriva av den idén direkt innan vi undersöker mer.

Huset är från förra sekelskiftet, och har hämtat alla bygglovshandlingar som finns tillgängliga från Stadsbyggnadskontoret. Hur ser jag på originalritningen kring det du nämner om stålbalkar och avväxling? Är det någon särskild ritning/skiss jag ska leta upp och ladda upp som bild här?

Återigen, stort tack för ni tar er tid att svara.

Mvh,
Anton
 
Redigerat:
MrJay
Alltså, det där med kostnader är extremt svårt att uppskatta.. du kan ha en familjevän som jobbar inom bygg som gör jobbet för 0kr (material exkluderat) eller en girig firma som gör det för 100kkr. Enligt det jag ser skulle jag uppskatta att värdet på arbetsmomentet inte är värt mer än 20-30kkr men du får ta ut minst tre firmor som får titta på det och begära in offert. Därefter kan du bilda dig en bättre uppskattning av kostnadsbilden.
 
MrJay MrJay skrev:
Alltså, det där med kostnader är extremt svårt att uppskatta.. du kan ha en familjevän som jobbar inom bygg som gör jobbet för 0kr (material exkluderat) eller en girig firma som gör det för 100kkr. Enligt det jag ser skulle jag uppskatta att värdet på arbetsmomentet inte är värt mer än 20-30kkr men du får ta ut minst tre firmor som får titta på det och begära in offert. Därefter kan du bilda dig en bättre uppskattning av kostnadsbilden.
Tack för svar! Nej, har tyvärr inga såna kontakter och besitter inte kunskapen för att utföra något av arbetet själv. Men låter ju som arbetsmomentet inte behöver vara så dyrt som jag befarat om man har tur.

Någon som har en uppskattning kring vad en byggnadsingenjör/konstruktör behöver för antal timmar för att räkna på en lösning och ungefär vad dom tar betalt per timme? Antar att det tillkommer någon kostnad till SBK för ansökan samt för kontrollansvarig. Vad går det på ungefär? Om dessa kostnader är lika svåra att uppskatta som mina initiala frågor så ber jag om ursäkt på förhand.

/ Anton
 
Börja med en planritning. Det är inte säkert att det finns särskilda konstruktionsritningar.
 
J justusandersson skrev:
Börja med en planritning. Det är inte säkert att det finns särskilda konstruktionsritningar.
Här kommer orginalritningarna. För kännedom är lägenheten på andra våningsplan, och är den man ser längst ned till höger i bild på planskissen. (Dom har byggt om trapphus och entréer till lägenheterna sen dess som ni märker).
 
Lite kul, jag har faktiskt varit inne i det huset, på hörnet Kastellgatan - Risåsgatan i Kommendantsängen i Göteborg. Ritningarna är lite grötiga när man försöker se detaljer, men jag är ganska säker på att öppningarna i de tjocka väggarna är murade valv. Ska man flytta öppningen är det nog enklast att förstärka den nya öppningen med stålbalkar. Arrangemanget kräver en ny konstruktionsritning och en duktig murare. Det är nog värt att fundera på ett alternativ som innebär att entrén till köket sker från vardagsrummet.
 
Haha där ser man! Det är ett väldigt vackert hus tycker jag.
Ok, låter alltså som det är ganska mycket jobb som krävs i så fall om jag tolkar dig rätt? Ska försöka få tag i gamla lägenhetsinnehavaren på våningen ovanför som gjorde samma jobb 2015 för att se hur dom gjorde. Går det på något sätt återanvända eventuella beräkningar som gjordes då? Eller blir det en hel skild beräkning pga att den lägenheten ligger våningen ovanför?

Ja, ena alternativet är ju att stänga igen öppningen helt och bara använda oss av dubbeldörrarna från vardagsrummet om vi vill bygga ut badrummet mot hallen. Alternativ 2 är att bygga ut badrummet mot ena sovrummet och låta inbyggnaden där ventilationsledningarna går användas som duschavskiljare typ. Men rent smartast känns det ju att hellre norpa på ytan i den stora hallen i stället för att göra ena sovrummet mindre för att bygga ut badrummet.

Tack för svar återigen!

/ Anton
 
J justusandersson skrev:
Lite kul, jag har faktiskt varit inne i det huset, på hörnet Kastellgatan - Risåsgatan i Kommendantsängen i Göteborg. Ritningarna är lite grötiga när man försöker se detaljer, men jag är ganska säker på att öppningarna i de tjocka väggarna är murade valv. Ska man flytta öppningen är det nog enklast att förstärka den nya öppningen med stålbalkar. Arrangemanget kräver en ny konstruktionsritning och en duktig murare. Det är nog värt att fundera på ett alternativ som innebär att entrén till köket sker från vardagsrummet.
Hej igen, tack för dina svar!
Kort fråga igen bara. Du nämnde i ditt första inlägg i tråden att det kan finnas lättare och betydligt svårare ingrepp att göra i en bärande vägg. Vart befinner sig "murade valv" och förstärkning med stålbalkar på den skalan?

/ Anton
 
Inte svaret jag ville få, men inte så mycket att göra åt. Tack för din hjälp och expertis!
Vad innebär murade valv mer i praktiken? Försökt googla men hittar inget tydligt svar. Innebär det att det är en murad tegelvägg? Eller är det betong som väggen är uppbyggd av?
 
Redigerat:
MultiMan
Redigerat:
  • Gilla
Renoveralgh
  • Laddar…
Tack för detta!
Det är i mitt lekmannahuvud som jag inte riktigt får ihop varför man skulle mura i en valvbåge i stället för bara "vanligt horisontellt" om enda syftet är att agera bärande vägg. Eller är det bara över själva öppningen i väggen som valvbågen går?
I så fall, på vilket sätt påverkar detta om jag gör en ny öppning i väggen och säkrar med tex en stålbalk, och sen "bara" täcker igen gamla öppningen i väggen?

/ Anton
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.