jag är anställd som lärling och ska börja leta hus. hur ser banken på frågan om min anställningsform?
Jag är tillsvidare anställd men jag tänker på just att jag bara har 70% av lönen, detta drar ner vad jag får låna en saftig bit. måste man uppge detta avdrag av min lön eller kan ja smussla lite och bara uppge min grundlön innan avdraget?
 
Banken kommer inte bara fråga vad du tjänar och sen lita på dig om du tror det. Dom kommer att hämta ett utdrag på dig och där får dom reda på exakt vad du tjänat senaste året så jag skulle inte ljuga om jag var du i första steget.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
R
Behöver man ens svara.

Klart du ska va ärlig.

Kan du inte låna tillräckligt så får du väl vänta
 
LSchoug LSchoug skrev:
jag är anställd som lärling och ska börja leta hus. hur ser banken på frågan om min anställningsform?
Jag är tillsvidare anställd men jag tänker på just att jag bara har 70% av lönen, detta drar ner vad jag får låna en saftig bit. måste man uppge detta avdrag av min lön eller kan ja smussla lite och bara uppge min grundlön innan avdraget?
Nr.1. Ljug inte för banken.

Nr.2. Vänta med att låna och försök istället leva snålt och spara så mycket du kan tills lärlingstiden är slut och du haft full lön en tid. På så sätt visar du banken att du dels kan sköta pengar, dels har sparat ihop en buffert/del av handpenning. Det kan innebära förmånligare lån om du har tur.

Nr.3. Smussla eller ljug inte för banken. Ej heller för någon annan.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
LSchoug LSchoug skrev:
måste man uppge detta avdrag av min lön eller kan ja smussla lite och bara uppge min grundlön innan avdraget?
Banken kommer att dubbelkolla allt. Dina svar är inte till för att ge banken nåra upplysningar, utan bara till för att dom ska kunna kontrollera hur mycket du ljuger...
 
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
I många fall kan de få fram vad du tjänat tidigare. Är du nyligen anställd så kan exempelvis de senaste tre lönespecifikationerna räcka, samt anställningsavtalet.

Du kommer så klart bedömas enligt den lön du har idag. Du KAN ju jobba som lärling med denna lön ett år och sen vara föräldraledig osv osv och alltså inte få upp lönen på flera år framåt så banken måste se till hur det ser ut idag. MEN det ni ska göra då är att inte binda upp er i 10 år i en bank. Om 2-3 år när du har full lön och dessutom kan visa att du tjänat bra så har du ett helt annat förhandlingsläge med tanke på räntan. Då kan du gå ett varv hos bankerna som kommer slåss om att få ta över era lån!

Rådet att jobba och spara är inte alltid rätt. Min erfarenhet är att försök komma in på bostadsmarknaden så snart som möjligt. Du får bättre värdestegring i en fastighet än på bankkontot, du slipper göda en hyresvärd och kan du dessutom lägga din tid på vettiga renoveringar så får du bra betalt för den tiden.

Hyr du får du betala dels för hantverkarnas tid som utför underhåll i ditt boende, dels för hyresvärdens tid som ska ta in hantverkarna (och den tid de lägger på dig), dels för vinsten hyresvärden vill plocka ut på sin fastighet och dels hyresvärdens räntekostnader.
 
useless useless skrev:
Banken kommer att dubbelkolla allt.
Banken kan bara "dubbelkolla" vad du tjänat tidigare enligt normala kreditupplysningar. Banken kan, lika lite som du själv kan, kontrollera vad du kommer att tjäna. Du ska dock naturligtvis uppge det du tror att du kommer att tjäna så gott du kan. Vad sen denna lön kallas i termer som "grundlön", "lärlingslön", "avdrag eller "tillägg" är ointressant.
 
Sånt där är knepigt. Jag uppgav min inkomst till banken och de kontrollerade sedan min taxerade förvärvsinkomst. Det visade sig då att jag hade uppgett fel inkomst, den var egentligen högre. När väl lånen skulle förhandlas skrevs dock min inkomst ner med ungefär 2/5 vilket motsvarar den andelen av inkomsten som erhållits genom förtroendeuppdrag och ersättningar för förlorad inkomst.


Nåja, det innebar inte några hinder men det känns lite lustigt att banken gör beräkningar på vad man kan klara av på en inkomst som vidare understiger den faktiska, det är förstås bättre än att överskatta betalförmågan.
 
tack alla för svar!
Ja då får det bli att spara, vi har precis sålt vårt hus vi bor i idag och går där ifrån med en vinst på 900k som ska användas till insats.
tyvärr så är huset där vi letar så sjukligt dyra! ett litet ruckel går för 3.5 så vi blir lite stressade iochmed min arbets situation.
 
  • Gilla
Droynas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.