N
Hej,

Håller på att riva ut en gammal plastmatta, troligen från 1972. Innehåller den asbest tro?

Tacksam för svar!
 
  • Röd gammal plastmatta delvis uppriven, exponerar det underliggande golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Ta en bit matta , knalla in till en mattfirma , dom talar om exakt vad det är , svårt att se bara genom ett foto
 
  • Gilla
Ewald
  • Laddar…
Kan vara antingen asbest eller någon annan fiber. Båda förekommer.
 
N
Tack för svar. Hittade tyvärr en gammal matta under parketten i angränsande rum också. Har skickat iväg provbitar från båda för analys.
 
  • Gilla
Chrvar01
  • Laddar…
annars kan du ju intala dig att det är asbest i densamme och hantera den därefter ? Den är ju ändå bunden i mattan så det lär ju inte frigöras nåt.
 
Staffans2000
Vad visade svaren?
 
Om det är Novilonmatta (nej fel av mig. Novilon har präglat mönster -känner inte igen mattan), som det ser ut som, så är det en asbestbaksida på den. Dammet som uppstår pm man river är hälsovådligt. Bättre då att, göra som jag gjorde, lägga en lumppapp och lamellgolv ovanpå. Stökigt att avlägsna trasig, limmad asbestfilt från golytan.
 
Staffans2000
Nja.
Det liknar mera hampa Eller annan
växtfiber
 
N NilssonM skrev:
Tack för svar. Hittade tyvärr en gammal matta under parketten i angränsande rum också. Har skickat iväg provbitar från båda för analys.
Vad blev svaret??
 
N NilssonM skrev:
Tack för svar. Hittade tyvärr en gammal matta under parketten i angränsande rum också. Har skickat iväg provbitar från båda för analys.
Vart skickar du för analys
 
N
Lillkerstin Lillkerstin skrev:
Vart skickar du för analys
Jag skickade till www.aanalys.se. De kom tillbaka väldigt snabbt med svar.
Mitt var negativt.
 
Staffans2000
N NilssonM skrev:
Mitt var negativt.
Det var positivt:D.

Staffans
 
  • Gilla
Laangr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.