Ungefärligt kostnad för att byta rör och dylikt för ett hus på ca. 95kvm med ett badrum, en toalett och ett kök? Huset total renoverades 1963 så jag antar att det är läge att byta ut, eller?

 
Ska du bara byta för bytandets skull ... eller? Ta hem ett par mokeriföretag & be dem lämna offert. Inte byter man samtliga rör efter 40 år!
 
I vårt förra hus betalade vi för sisådär fem år sedan 160.000 kr för att dra nya rör, installera nya element & vattenburen golvvärme i källaren på vårt 120 kvm stora 1,5 planshus från 30-talet. (Vi helrenoverade huset)

Har helt ärligt ingen aning om hur bra eller dåligt pris det var. Vore intressant att få kommentarer från andra också!
 
Gustaf12 och Yonna!

I fall man skall totalrenovera huset är det kanske läge att byta rör redan nu istället för att göra det om några år. Att byta rör som är 40 år gamla blir inte så dyrt.

I fall återstående ekonomisk och tekniskt säker livslängd är 10 år; återstår alltså 1/5 av rören (=10 år/50 år). Kostar det som i Billans fall 160.000 kr blir kostnaden 32 000 kr [1/5 x 160 000 kr]. Renoverar man badrummet för 60 000 och köket för 100 000, plus lite annat för lika mycket; alltså tillsammans 320 000 kr blir den extra rörbyteskostnaden 10 %.  

Billan!

En hantverkare kostar c:a 500 kr / timme vilket blir med 40 timmars arbetsvecka 20 000 kr / vecka. Materialet kostar väl ungefär lika mycket som jobbet, så om någon var där 4 mansveckor så är det i alla fall inte för mycket betalt.
 
Hej materialet kan aldrig kosta lika mycket som mantimmar,
Alla firmor har rabatter , ex elkablar 40 till 50 % på listpris, torde vara likadant med rör material // Goerana
 
  • Gilla
Christoffer.s
  • Laddar…
men kommer rörmokarens rabatt kunden tillgodo?
...trodde inte det jag heller!
 
Hej allt går att förhandla, jag har tex snickarnas procent på brädgården, nu när vi bygger ett lösvirkes hus,
likadant med rörläggaren,

mvh// Goerana
 
rör är billigt. Se www.rinkabyror.se Vi har inte betalat många tusenlappar för att själva byta allt avlopp i huset. Den största kostnaden är givetvis arbetet.
 
När det gäller rör och kopplingar mm och man vill göra jobbet själv. Så vill jag ge ett råd till er i närheten av Göteborg:
Rinkaby rör i all ära, mycket är "billigt" för oss gör det självare, nackdelen är att man måste veta i förväg vad man behöver och hur mycket, plus att man har expeditionskostnad på alla ordnar.

Gör då ett besök på byggvaruhuset Hornbach i gbg. Där finns en massa vvs artiklar dock kanske inte lika välsorterat som Rinkaby men inte långt ifrån. En hel del mycket billigare eller likvärdigt i pris (några saker dock dyrare, t.ex ventiler), prisex. en del kopplingar ca 60% av Rinkabypriset, mängdrabatt vid köp av fler än 10 av samma artikel. Dessutom kan man lätt komplettera om man saknar något och man får det direkt (Rinkaby är ju inte så långsamma de heller).
 
  • Gilla
oscarwww och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.