Hej! Jag ska byta ut min pelletsbrännare/kombipanna till bergvärme och har fått två olika offerter som jag har lite svårt att välja imellan, vore tacksam för synpunkter/åsikter. Båda leverantörerna känns OK. ur förtroendeasspekt.

Förutsättningar:
1½ plan med källare ca: 200m2 uppvärmd yta. Huset är byggt 1946 och har från feb-06 till feb-07 dragit ca: 5,8 ton pellets (29000kwH)
Läge Jönköping. Har en pool på ca 25m3 som jag ev. kommer koppla på så småningom. I källaren kommer det att läggas golvvärme i en 1/4 del relativt omgående, det finns ett element i ett rum (ca 1/4 av källaren) som har gått på hetvatten från pannan. Detta kommer så småningom ((2-3 år) bytas ut mot golvvärme även här. Det som saknar värme i källaren blir alltså tvättstuga och blivande torkrum (nuvarande pannrum)

Huset ligger på berg så jag har i princip berg på tomten


OFFERT1
Nibe 1230-8, 170m borrhål, 3m foderrör (?) Vid behov av mer foderrör +550:-/m
Borttagning av panna. För att kompensera värmeförlust från pannan föreslår de ett extra element i källaren (gamla pannrummet) för 2900:- inkl. arbete.
Pris: 122 000:-


OFFERT2
IVT Greenline HT plus C9, 160m borrhål, 6m stålrör (?) Vid behov av mer stålrör +600:-/m
Borttagning av panna. För att kompensera värmeförlust från pannan föreslår de en fläktkonvektor i källaren (tvättstugan) för 6250:- inkl. arbete.

Så vad sägs....???
/Svante
 
Pris på offert nr 2 är 125 000:-
- värdecheck IKEA 5000:-
 
Nibe pumpen är för klen
ivt borran är för klen

be om pris på en 1130-10 med VPA 300/200 & 200m borra
 
Nja, 5,8 ton pellets får jag till ca: 27 000 kWh.
Då har jag räknat med 90% torrhalt och 19,2 MJ/kg torrsubstans.

Är pannverkningsgraden 80%, så är ditt energibehov ca: 22 000 kWh

Att klämma in en 10:a i det huset är inte lämpligt.

En 7:a passar perfekt, men bägge offerterna tycker jag verkar vettiga.
160-170 meters borra räcker, om du inte ansluter poolen.
 
Plexus skrev:
Nja, 5,8 ton pellets får jag till ca: 27 000 kWh.
Då har jag räknat med 90% torrhalt och 19,2 MJ/kg torrsubstans.

Är pannverkningsgraden 80%, så är ditt energibehov ca: 22 000 kWh

Att klämma in en 10:a i det huset är inte lämpligt.

En 7:a passar perfekt, men bägge offerterna tycker jag verkar vettiga.
160-170 meters borra räcker, om du inte ansluter poolen.
värmeförlusten från pannan värmer i gag delar av källaren & detta ska värmepumpan klara i framtiden.
värmepumpen ska ju även värma en pool, även om detta inte görs när det är som alldra kallast så ska borrhålet ökas då borran inte får vila lika mycke

den 10kW pumpen jag föreslog ger ju ca 8kW vid 0/50
 
Oftast räknar man med 75% verkningsgrad på gamla oljepannor t.ex. SVEP:s beräkningsprogram Prestige. Jag räknar med 80% verkningsgrad d.v.s. den värme pannan ger och som tillvaratas. Det du antyder är ingen värmeförlust, då värmen tillvaratas.

Väljer man att köpa värmepump, hoppas jag att man endast behöver 50°C på framledningen de kallaste dagarna. Att som du ge råd till full effekttäckning från värmepumpen, är för mig obegripligt. Men du har säkert en förklaring som börjar på om t.ex. om elpriset går upp...eller om man bygger ut.

Har tidigare sett dina rekommendationer ang. beredare. Varför dessa kolosser?
 
Plexus skrev:
Oftast räknar man med 75% verkningsgrad på gamla oljepannor t.ex. SVEP:s beräkningsprogram Prestige. Jag räknar med 80% verkningsgrad d.v.s. den värme pannan ger och som tillvaratas. Det du antyder är ingen värmeförlust, då värmen tillvaratas.

Väljer man att köpa värmepump, hoppas jag att man endast behöver 50°C på framledningen de kallaste dagarna. Att som du ge råd till full effekttäckning från värmepumpen, är för mig obegripligt. Men du har säkert en förklaring som börjar på om t.ex. om elpriset går upp...eller om man bygger ut.

Har tidigare sett dina rekommendationer ang. beredare. Varför dessa kolosser?
kan bara säga att jag kälv kör med en sådan anläggning & det funkar duktigt bra!

sen så har jag läst spaltmeter med folk som är besvikna för att dom köpt för små värmepumpar. det är ofta så att man tidigare inte värmt till den temp man villha, eller på annat sätt klömt bort energi, kan vara en kamin som ibland får stödvärma eller att man iframtiden ska värma källaren m.m.

o vist ska man inte behöve mer än 50 grader, men det är ju på vintern när värmen behövs som vattnet i radiatorerna är som varmast & detta leder till att effekten sunker på värmepumpen. så om du köper en 6kW pump (en som ger 6kW när det är 0/35) så ger den inte dina 6kW när du på vintern behöver 6kW !!!!
tänk på det!
 
OK!

Min IVT ger 7,3 kW vid 0/35 och 7,2 kW vid 0/50....så det du beskriver känns främmande för mig.
 
Plexus skrev:
Nja, 5,8 ton pellets får jag till ca: 27 000 kWh.
Då har jag räknat med 90% torrhalt och 19,2 MJ/kg torrsubstans.

Är pannverkningsgraden 80%, så är ditt energibehov ca: 22 000 kWh

Att klämma in en 10:a i det huset är inte lämpligt.

En 7:a passar perfekt, men bägge offerterna tycker jag verkar vettiga.
160-170 meters borra räcker, om du inte ansluter poolen.
Men Poolen kör man ju bara på sommarhalvåret, det är alltså en utepool. Så då värmer man ju inte huset så mkt, menar ni att det inte skulle räclka med 170m då?
 
Det känns som att borran behöver ett lugnare sommarhalvår, för att återladdas.

25m³ som tappar 2°C varje dag, suger 40 kWh/dygn från borran. Med VV-beredning så kanske det är ytterligare 10 kWh.

Nog skulle jag satsa på en djup borra i det här läget, eller kanske en lastbilskylare som brine för passera istället. Inte snyggt eller tyst, men du sparar borran för vintern.
 
Plexus skrev:
OK!

Min IVT ger 7,3 kW vid 0/35 och 7,2 kW vid 0/50....så det du beskriver känns främmande för mig.
Ja det är olika på olika pumpar & måsta kollas så man får en pump somm funkar som man tänktsig.


själv plockar jeg ut 12kW i mellanåt ur min 8,5kW pump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.