Håller som vanligt på med flera saker samtidigt vilket jag gillar. Mitt i allt dimper det ner ett önskemål om en vit trädgårdsbänk i trä. Lite kul med alla vårens småpyssel innan de stora projekten drar igång.

Här är en skiss på det godkända förslaget.

3D-skiss av en vit trädgårdsbänk i trä med gröna detaljer på benen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag aldrig byggt utomhusmöbel i obehandlat trä tidigare så är jag lite konfundersam kring livslängden. Tänkte sprutmåla med egenblandad linoljefärg 4-6 lager innan jag monterar så med tanke på torktiden så kommer det att ta veckor innan den hamnar vid boden i trädgården.

Tar gärna emot erfarenheter och råd.
 
Nu är mina praktiska erfarenheter begränsade till de tre år jag bott i hus men jag tror folk överlag är överdrivet rädda för att vanligt trä ruttnar utomhus och bygger i fult tryckimpregnerat istället. Får trä bara chans att torka så håller det länge. Bevisligen hundratals år.

Kanske att jag satt fyra små ”fötter” på de två medarna så de kommer upp lite från fuktiga marken. Montera fötterna så du kan byta dom efter några år om du vill att bänken ska hålla i flera decennier.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S segv skrev:
Nu är mina praktiska erfarenheter begränsade till de tre år jag bott i hus men jag tror folk överlag är överdrivet rädda för att vanligt trä ruttnar utomhus och bygger i fult tryckimpregnerat istället.
Ligger lite i vad du säger. Tror att underhåll är en ganska avhörande faktor när det gäller allt trä men framför allt obehandlat trä.

Efter lite tyckande från hon som bestämmer så fick jag rita om bänken. Hon hittade en modell på nätet hon trodde skulle passa mot väggen till boden.

3D ritning av ommålad trädgårdsbänk designad för att matcha en vägg, med utskurna delar för ben och ryggstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla längder tillsågade. Nu behövs bara nytt blad till bandsågen så kan jag ta ur för soffbenen och snedsåga ryggstödsbiten på bakbenen. Efter det borrning för skruv och plugg sen målning några lager med 2-3 dagar mellan varje lager. Gör ett korsstag av 6 mm armeringsjärn som jag sätter under sitsen bak i soffan. Får se om man får i hop bitarna efter det och om den blir sittbar.
 
Steg två klart. Allt sågat, förborrat och passat. Nu skall jag ta isär, göra smärre finjusteringar, sandpappra, fräsa och sen måla alla delar var för sig. Hemmajoxad linoljefärg gör väl att det handlar om en 10-13 dagar innan sista steget - slutmontering - genomförs. Hitintills allt enligt både plan och ritning.

Osbehandlad träbänk på gräsmatta, sågad och förborrad enligt ritning, i väntan på slipning och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
svirrsvirr och 4 till
  • Laddar…
MacAver MacAver skrev:
Steg två klart. Allt sågat, förborrat och passat. Nu skall jag ta isär, göra smärre finjusteringar, sandpappra, fräsa och sen måla alla delar var för sig. Hemmajoxad linoljefärg gör väl att det handlar om en 10-13 dagar innan sista steget - slutmontering - genomförs. Hitintills allt enligt både plan och ritning.

[bild]
Visst blir man förbannad när man hittar en tråd med ett projekt som man själv velat genomföra o tänker ”najs, nu ska jag sätta mig i lugn o ro o läsa” bara för att upptäcka att sista inlägget postades för 15 minuter sen o uppdateringen kommer först om två veckor :mad:

Snygg design, o snyggt snickrat (y)
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Visst blir man förbannad när man hittar en tråd med ett projekt som man själv velat genomföra o tänker ”najs, nu ska jag sätta mig i lugn o ro o läsa” bara för att upptäcka att sista inlägget postades för 15 minuter sen o uppdateringen kommer först om två veckor :mad:

Snygg design, o snyggt snickrat (y)
:cool:

Det är väl lite så med linoljefärg att man får ta det lite mañana. Har man lagt ner tanke, tid en sticka, jätteliten, i handflatan på något så vill man inte gärna spraymåla med 7 burkar vit färg från Ö&B för att man vill bli klar bums.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Nu så har jag monterat ner bänken. Innan jag gjorde det så använde jag plan och bandslip på alla ytor som jag kom åt medan bänken var monterad. Man tar stora ytor snabbt och enkelt.

Hand som använder en planslip för att jämna till ytan på en träbänk utomhus nära ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planslipen rapar jag av ändarna på plankorna så det blir rakt och snyggt också det innan jag skruvar isär härligheten.

En person slipar en träbänk med en eldriven planslip utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Märker alla delar på dold plats (anliggningsytorna). Det gör det enkelt att montera ihop bänken utan överraskningar om man missat lite i precisionen. Man måste märka om om man råkat slipa bort och efter varje målat lager om märkningen försvinner mellan momenten.

Allt slipat och fräst och skall slipas en gång till med fint sandpapper för att rundfräsningarna inte skall bli så skarpa och ta bort ev lämnade ränder. Efter det blir det rengöring från allt damm och på med första lagret färg.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Första plankan som gås över med sandpapper efter rundfräsningarna för att se hur mycket mer slipning behövs.

Träplanka efter slipning med sandpapper och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite usel bild tagen med jobbluren. Hoppas hinna smeta på första lagret med färg redan ikväll.
 
Han inte gnida in första lagret med linoljefärg igår men det blir idag. Bitarna behövde inte mycket mer än en genomgång med sandpapper efter fräsningen. Först snyggade jag till lite ränder från fräsprofilen på några ställen med några snabba tag med ett mellangrovt/fint (?) sandpapper och sen drog jag över allt med ett fint sandpapper.

Gick in och blandade till färgen i går kväll. Färgen mår bäst av att stå ett tag och röras om ordentligt dagen efter innan man målar. Höftar alltid så inget exakt recept tyvärr men först ner med 10 matskedar Titandioxid och så på med linolja medan jag rörde runt med en ätpinne. Det skall vara riktigt segt och trögt. Ner med burken i ett varmvattenbad (varmaste vattnet från kranen, inte kokat vatten) och röra om, byta vatten en gång, tills det blir en smidig smet. En halv tesked oxidsvart har jag i för grundfärgen. Det gör färgen aningen grå vilket gör att när jag sen sprutar sista två lagren med ren vit har jag visuellt bättre kontroll på täckning. Första vita lagret skall bara nästan täcka jämt medan sista skall täcka 100 %. Vet inte varför egentligen jag gillar att göra så men känns som jag har bättre kontroll på processen. Kan vara inbillning som blivit en vana bara.

Man kan blanda ner lite balsamterpentin och torkmedel för att snabba på torktiderna. Många blandar i balsamterpentin i första, ev andra lagret. Jag har valt att inte göra det. Inte föra att som många påstår att balsamterpentin och torkmedel förkortar även livslängden på färgskiktet utan för att jag upplever det som att färgen sitter sämre. Att gnida in första lagren ganska hårt med trasa och outspätt upplever jag ger bästa vidhäftningen än grunda med utspädd färg eller bara måla med pensel med outspädd färg. Andra kanske har annan upplevelse men går på vad jag känner mig trygg med.
Kan vara att jag får späda färgen liiiite beroende på linoljans kvalité och hur pigmentet påverkar viskositeten när jag skall spruta de sista lagren. Har bara behövt späda en gång när jag målade en karm med billig linolja som var riktigt trögflytande. Färgen håller efter 4 år utan tecken på att linoljan skulle påverkat den färdiga färgens kvalité så jag tror att linoljefärg och metoder kan vara lite av tycke och tro ibland. Jag tror och tycker en hel del men har inte misslyckats någon gång hitintills så... andras råd (inklusive mina) skall man kanske ta med en nypa salt och kolla med fler om man kan huruvida det är vedertagen visdom eller tro.

Glasburk med blandad linoljefärg och ätpinne, intill står behållare med pigment och linolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
S segv skrev:
Nu är mina praktiska erfarenheter begränsade till de tre år jag bott i hus men jag tror folk överlag är överdrivet rädda för att vanligt trä ruttnar utomhus och bygger i fult tryckimpregnerat istället. Får trä bara chans att torka så håller det länge. Bevisligen hundratals år.

Kanske att jag satt fyra små ”fötter” på de två medarna så de kommer upp lite från fuktiga marken. Montera fötterna så du kan byta dom efter några år om du vill att bänken ska hålla i flera decennier.
Håller med! Byggde en temporär trappa (helt obehandlad) i vanlig gran, stått ute i 3 år, ser precis likadan ut som 3 år gammalt tryckt virke. Så med ett skyddande lager olja håller det väldigt länge.
 
  • Gilla
MacAver
  • Laddar…
Cheesen
Det som ruttnar på en dylik möbel är sista biten som går mot marken. Jag sätter alltid "Medar" på mina hemmaprojekt då man enkelt kan byta medarna om 15 år när dom ruttnat och sedan glatt se fram emot 15 år till med sin fina möbel. Ändträ bör aldrig komma i kontakt med mark, oavsett om det är tryckt eller otryckt virke. Det kommer att ruttna ganska snabbt om så är fallet. Nu är ju TS soffas ben av enkel konstruktion så dom är väl inte så svåra att byta ut när det behövs. Snygg modell vill gärna veta hur stabiliteten är om ett par år.

Så här ser senast soffan som jag gjort ut..
c6BANLmVSkxaAy5zoKxS6TFza7Z_PJArdSy4N8CYHm98nLM98cPYvHzFhah1IIJE2DyqnGj9c8e_gblahQstUJ67E3HgF-NGddZY_0E0LEfUeeLK5aayr34kQKhJsKtHwhzmwphWB60xBQQFav5wcQUPI-5_hZZpaGEwqhxYB38wApA08lo61gqiwS4yKwUdMH2n-SJICiy327Jyj8nuJjYsCMVR2I0JgSnuR3oOIw_LbDgyXXsyRv-cdL2orBedtHbZYCHSJ6kqFMHYMBMvl3kk4XJqXjFDUEjzLV8ERwh2Sd6CSWHcQ-6FxiESB-yiFV9ivUiF8KZOEDfFQLDqR8za9dhuc2EEdZq515-EqWInSxac2KdzPGNSODUa9QMdm2P-4aq-T-28LWmr044anubP90lf1APOUem13QKS6W6pB4otIE79NkmsTK8ZAIdE4EOOnMkj7Y1E4faUCkXRSip-cYGO-NvzbJsX_b2E61eXL4R-eY-8-e1iqMdRDUtNGnOtkiwv0aNYUKy2cofhBjhwk-FUzoa4cOIQvuIHL9nbGO9exIpB7O61XEbW74t2yYrAdTXU1uHeDN8nqBH3KpSgvioatpRR2A9w9ltzUl4YiZDHoc4RKsk0P_cVOrVbAdzpvk1OZ7ltCcR1oVz3bh8g6n3sKBL9bDauktTYtRDX-dpFnipMov5kt2b6V4u1p13fmWlZ-OFn7ik_r2mMFD5f5Q=w1428-h803-no

Obehandlad fortfarande tre år senare När den tinat fram i vårvintersolen i stugan där den stått sedan tillverkningen..
uct2AIEhJwWusD69r9zCmNPYI8CdFloamGO8PyAEfqY4RZ4KfIZWXOZOwDPObSI1dvU-st39yb-Bgn9TWLSA8kb__PgpsWEqcHGOG8q_XVprdSpPcD0DFZ5UHkoZsHYVQfpBN3NDJ-Bm3c6frJFbfwuF3RjNWcBYO50cj2uqbV5JUScUmyFI8R-GXEpEmvMpFYDoANiRq4yP3aTaXJyB990FL5c8zQs9cbfHNooSitcit9qb231-88MWfiCvzU8fx5C37A0GDfacblLl3Pm-3UY-rIK08dOO1X_O3_q7RH7OZTcaO512ehXieeC_Th2NRoqMeF1LdVa3HfliIT3kbROCZ4bMDOUCaaL-m9mZDV3sGtFh0B7j2bXRsb9qs5ld1-jFIqSsUIPAfNWMLe_glPjSevNuaanAT0OC5woPdz72H89hKTAb-2f5opL_8mCR7GMUQLhqjyZYXWja67osxZVr3gFmaZvt3UDpGjEy-vTVcSlLku5YPBF8dsH6Egq9pPQGlUnhf6km9EL9K8hLSjAyJeczpZs6q8nIMW9c0xmvTsrYrl7kfcK7wnW4xAoNXtATkUKzOmLKqCAWGKLm5N9kpIev9MJVhq597i-mh-RWmUSMQA4VOuQmh8on71PjCjiRc0D9RbdJgg2oG_-wfOfhl2CrRALhMigbwsZSa2Nz3fEsi08IXvku4v8qXFwS8agBCWpLzJ4pHyU-tLN-x0Dphw=w452-h803-no

Bänken i förgrunden är nog snart 20 år... har bytt medarna en gång.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det som ruttnar på en dylik möbel är sista biten som går mot marken. Jag sätter alltid "Medar" på mina hemmaprojekt då man enkelt kan byta medarna om 15 år när dom ruttnat och sedan glatt se fram emot 15 år till med sin fina möbel. Ändträ bör aldrig komma i kontakt med mark, oavsett om det är tryckt eller otryckt virke. Det kommer att ruttna ganska snabbt om så är fallet. Nu är ju TS soffas ben av enkel konstruktion så dom är väl inte så svåra att byta ut när det behövs. Snygg modell vill gärna veta hur stabiliteten är om ett par år.

Så här ser senast soffan som jag gjort ut..
[bild]

Obehandlad fortfarande tre år senare När den tinat fram i vårvintersolen i stugan där den stått sedan tillverkningen..
[bild]

Bänken i förgrunden är nog snart 20 år... har bytt medarna en gång.
Skall 3D-printa "våfflor" och sätta på benen som både stoppar kapillärkraften samt låter träet andas om det nu skulle bli fuktigt. Hoppas det ger några år extra innan ny bänk behövs snickras.
Har inget mot tryckimpregnerat på rätt ställe.

Kommer sätta krysstag bak under sitsen av 6 mm armeringsjärn som jag plattar till i ändarna och borrar hål i för skruv. I krysset svetsas. Tänkte även sätta krysstag mellan fram och bakbenen om det behövs och det inte blir för mycket. Armeringsjärnen skall jag värma och stryka på linolja så de svärtas och sen stryka ett eller två lager med linolja med linolja efter efter.

Snygga bänkar!
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Jag kan inget om sprutmålning men jag är lite sugen på det med just linoljefärg. Kan du beskriva utrustningen? Pratade med en av målarna på Qvesarum och har för mig att han sa att man ska ha lite rejäla maskiner för att kunna spraya linoljefärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.