Jag ska bygga växthus, ca 6x4 m, med en grundmur av tegel. Muren ska vara ca 60 cm hög. Men behöver jag mura dubbelt? Växthuset har en entré på kortsidan och en på längsidan. Tacksam för råd om detta! /Henrik
 
A
H Henrikd75 skrev:
Jag ska bygga växthus, ca 6x4 m, med en grundmur av tegel. Muren ska vara ca 60 cm hög. Men behöver jag mura dubbelt? Växthuset har en entré på kortsidan och en på längsidan. Tacksam för råd om detta! /Henrik
Det må ju bero på hur brett ditt växthus behöver. Jag är i ett liknande projekt, där har leverantören gett exakta mått på murens storlek samt omkrets etc.
Mvh
 
K
Intressant, vi ska bygga ett växthus i lösvirke med gamla fönster och mura en grund precis som ni. Hade planerat att mura den en sten bred bara. Vad skulle fördelarna med dubbelt vara? Mer plats för växthuset att stå på?
 
K Kallebo skrev:
Intressant, vi ska bygga ett växthus i lösvirke med gamla fönster och mura en grund precis som ni. Hade planerat att mura den en sten bred bara. Vad skulle fördelarna med dubbelt vara? Mer plats för växthuset att stå på?
Dubbelt murat ökar ju stabiliteten. Jag har bekanta som byggt liknande och deras murare gjorde dubbel grundmur. Men jag har inte sett några andra växthus som har den lösningen. Tid- och materialåtgång talar för att undvika dubbel mur om möjligt.
 
stoffehammar skrev:
Det må ju bero på hur brett ditt växthus behöver. Jag är i ett liknande projekt, där har leverantören gett exakta mått på murens storlek samt omkrets etc.
Mvh
Och har er leverantör specat dubbel mur?
 
A
H Henrikd75 skrev:
Och har er leverantör specat dubbel mur?
Nej men däremot har dom specat bredden å grunden växthuset ska stå. Har vi haft betongmur hade den behövt vara exakt lika bra som två tegelstenar ändå alltså..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.