Hej. Testar att ställa en fråga här efter att ha tjuvläst en massa.
I mitt hus har jag stora ”panorama” fönsterpartier ut mot gatan. På övre våningen. 1,5plans hus .Där skulle jag vilja bygga en Balkong längs med nästan hela kortsidan på huset. Och när jag kikade närmre på alla ritningar från 74 när huset byggdes så syns en precis sån balkong jag vill bygga. Är det lättare då med tillstånd? Kanske räcker det med bygganmälan?
 
Du får söka bygglov för fasadändring. Bygglovet från -74 har har förfallit, dessutom beviljades det lovet under en äldre lagstiftning. Däremot kan du använda de gamla ritningarna som grund för de ritningar du tar fram till bygglovsansökan. Det är mycket smidigare än att rita allt från början.
 
Om balkongen är inbyggd under och max 15 kvm kan du nyttja ”Attefallsreglerna”. De medger tillbyggnad om maximalt 15kvm även om det strider mot detaljplanen. Utrymmet under balkongen måste alltså kunna anses vara en tillbyggnad av befintligt hus, då är det inget problem att nyttja tillbyggnadens tak som balkong.
 
Tack för bra svar. Ytan under balkongen vill jag inte täcka in tyvärr. Inte mer än som lite skydd för bilar och cyklar. Där är garaget och tvättstugan. Hade tänkt bygga med stolpar, ungefär 2,3m upp från asfalten på uppfarten. Ca 2-2,5 m djup och 6m bred.
 
Tommytreeleg Tommytreeleg skrev:
Tack för bra svar. Ytan under balkongen vill jag inte täcka in tyvärr. Inte mer än som lite skydd för bilar och cyklar. Där är garaget och tvättstugan. Hade tänkt bygga med stolpar, ungefär 2,3m upp från asfalten på uppfarten. Ca 2-2,5 m djup och 6m bred.
hur gick det, har precis köpt ett
Suterränghus där jag vill ha djupare balkong!
 
B BorisS skrev:
hur gick det, har precis köpt ett
Suterränghus där jag vill ha djupare balkong!
Har tyvärr inte kommit längre ännu. Men planerna står kvar. Måste försöka få fram sjyssta ritningar att skicka in till bygglovsavdelningen
 
Tommytreeleg Tommytreeleg skrev:
Har tyvärr inte kommit längre ännu. Men planerna står kvar. Måste försöka få fram sjyssta ritningar att skicka in till bygglovsavdelningen
gott! satt o funderade på om man kan använda sig attefallsreglerna(det blir en carport under)
 
P
Tommytreeleg Tommytreeleg skrev:
Har tyvärr inte kommit längre ännu. Men planerna står kvar. Måste försöka få fram sjyssta ritningar att skicka in till bygglovsavdelningen
Du kan begära ut de gamla bygglovsritningarna från byggnadsnämnden. Det borde gå att komplettera dem för ett nytt bygglov. Förmodligen måste du dessutom ha konstruktionsritningar med hållfasthetsberäkningar för bygget, men kanske inte initialt.
 
O
Tommytreeleg Tommytreeleg skrev:
Tack för bra svar. Ytan under balkongen vill jag inte täcka in tyvärr. Inte mer än som lite skydd för bilar och cyklar. Där är garaget och tvättstugan. Hade tänkt bygga med stolpar, ungefär 2,3m upp från asfalten på uppfarten. Ca 2-2,5 m djup och 6m bred.
Det låter som om de då kommer räkna balkongen som en tillbyggnad och inte fasadändring. Viktigt för dig är att undersöka lite för att få reda på om befintligt hus avviker från gällande detaljplan eller inte då det kan påverka resultatet (lov eller avslag).
 
O oxöga skrev:
Det låter som om de då kommer räkna balkongen som en tillbyggnad och inte fasadändring. Viktigt för dig är att undersöka lite för att få reda på om befintligt hus avviker från gällande detaljplan eller inte då det kan påverka resultatet (lov eller avslag).
bra tips, men att läsa och tolka en detaljplan verkar inte vara det lättaste, på kommunens hemsida finns några fotograferade knappt läsbara handlingar från 1944.
 
O
Tommytreeleg Tommytreeleg skrev:
bra tips, men att läsa och tolka en detaljplan verkar inte vara det lättaste, på kommunens hemsida finns några fotograferade knappt läsbara handlingar från 1944.
Om du citerar texten eller lägger upp en kopia på detaljplanen är det flera på forumet som säkerligen hjälper till. :)

Vet du om ditt hus är placerat på prickmark i någon del? Kommer balkongen hamna på prickmark? Rör det sig om en äldre plan beslutad innan 1987?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.