A
H heimlaga skrev:
Skogsbolagen som äger storsågverken brukar inte vilja köpa stockar om man inte har tillräckligt stor mängd. Därför finns det alltid små mängder stock att köpas.

Volymen av en cylinder är rxrx3,14xl. Där radien är är halva diametern. Eftersom stockar smalnar mot toppen brukar man ta någon sorts gissad eller mätt medeldiameter mitt på stocken. l är längden. Sätter an in båda måtten i meter får man volymen i kubikmeter.

Om du vill veta ett exakt pris så går det att fråga någon lokal virkesuppköpare vad de betalar per fastkubikmeter utkört till väg.

Stockar är fantastiskt billiga i förhållande till virkesinnehållet så om det finns något mindre sågverk som vill såga åt en för ett skäligt pris så brukar man ha bra betalt för besväret.
Finns ju prislistor på nätet.
med fasta summor och mått under bark.
Bara längden som påverkar mest.
 
Maskintok skrev:
Finns ju prislistor på nätet.
med fasta summor och mått under bark.
Bara längden som påverkar mest.
Vad hittar man dom??
 
A
T tompa68 skrev:
Vad hittar man dom??
rundvirke skog har haft.
lika så sveaskog.
stora Enso.
holmen skog.
mfl..
 
Fast man mäter väl inte mitt på utan nån dm in från toppen, så för sugrör får skogsägaren bäst betalt, morötter så får sågverken mycket gratis flis

Eller det är kanske olika var man mäter
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Fast man mäter väl inte mitt på utan nån dm in från toppen, så för sugrör får skogsägaren bäst betalt, morötter så får sågverken mycket gratis flis

Eller det är kanske olika var man mäter
helt korrekt.
Man mäter stocken längst ut.
Sedan skär man med laser ut på dator hur mycket stocken innehåller i m3fub.
Sedan väljer operatören kvalitet.
Dessa registreras på mätbeskedet.
 
Vill man ha billig stock så finns det en hel del granbarkborregran i skogarna. Den är inte dyr.
 
Ett 35 m3 lass (bil + släp) kostar knappa 30 papp. Det blir mycket billigt godis ur en sån hög:cool:
 
A
TorpAnders TorpAnders skrev:
Ett 35 m3 lass (bil + släp) kostar knappa 30 papp. Det blir mycket billigt godis ur en sån hög:cool:
beror på vad det är för kvalitet på de stockarna..
 
Prima fur
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.