Har ni brand varnare i era garage ?
 
S
Jag har det åtminstone.
 
Jodå, det sitter en där också. Om den sedan fungerar till 100% med tanke på damm mm som finns och bildas vid arbete i garaget är en annan sak. Men det är ju trots allt bättre med en brandvarnare som fungerar "sådär" än ingen brandvarnare alls.......
 
Tanken har slagit mig, men då vi har ett fristående garage så lär vi väl inte höra brandvarnaren ändå. Eller har ni brandvarnare med särskild extern larmsignal?
 
Har också fristående garage och tänker sätta in brandvarnare.

Även om du inte hör signalen så kanske grannen som rastar hunden hör den och slår larm.;)
 
Kommer ha brandvarnare kopplat till centrallarmet. Kommer troligtvis bli en värmedetektor då. Inte en rökdetektor.
 
GoForIt skrev:
Tanken har slagit mig, men då vi har ett fristående garage så lär vi väl inte höra brandvarnaren ändå. Eller har ni brandvarnare med särskild extern larmsignal?

Garaget hänger ihop med huset, sovrummet ligger över garaget.

Min brandvarnare "blev över" när jag monterade in larmet som har en detektor på varje våningsplan. Saknade tyvärr rör för att montera in "garagevarnaren" med larmet.......
 
Jag drog om mitt larm idag ..en fetare kabel till garaget så att jag får med en detektor för brand (optisk). Jag har ca 25 m mellan huset och garaget.
 
Har förberett för brandvarnare men enligt vår larminstallatör så finns det idag inga detektorer som fungerar bra i ett icke uppvärmt garage där temperaturen varierar och man ibland kör in en varm bil osv. Däremot i förrådsdelen av garaget som är uppvärmd så är det naturligtvis en detektor inkopplad till resten av larmanläggningen
 
En vanlig (icke differential) värmedetektor larmar vid en fast temperatur av typ 60 grader. Vet inte hur varm din bil är, men inte katten värms garaget upp till den temperaturen när du kör in bilen? ;)

Sedan har värmedetektorer sina begränsningar naturligtvis (hinner brinna en del innan de larmar). Men det är ju bättre än ingenting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.