Totte_S
För lift så krävs utbildning och tillstånd från arbetsgivaren.
För stege så får endast enkla jobb utföras över två meter - jobb som går att göra med en hand typ.
Ställningen måste byggas av någon med utbildning etc...

Jag hade chansat på ställning och frågat installatören snällt när han är på plats om han har lust att montera där du vill.
 
  • Gilla
sssceasss
  • Laddar…
M Micke R. skrev:
Nu är det arbetsmiljölagen som bestämmer detta och inte ett enskilt bolag. Detta gäller alla anställda i landet. Mvh
Arbetsmiljölagen har knappast olika bestämmelser för olika typer av installationer som ska göras. De kan bestämma om en ställning får användas men inte om den anställde får på en typ av jobb använda sin medhavda godkända stege men hos samma kund dagen efter med annan huvudbeställare inte får använda den.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Arbetsmiljölagen, undra hur många som faktiskt läst den, när det gäller arbete på ställning så är det reglerat i Arbetsmiljöverkets föreskrifter, och det finns många AFSar. T.ex. AFS 2013:4 som handlar om just ställningar. Det ställs krav på ställningen och vem som byggt den. Jag hade inte klättrat upp 7m i en billig ställning byggd av en lekman. All respekt för dig och ditt kunnande TS men det handlar om människoliv. Du kan också som byggherre ställas till svars vid en olycka, det är dock sekundärt om någon dör eller skadas.
 
  • Gilla
jnse och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då ska personen som skruvar upp antennen ha utbildning på lift också....

Jag undrar vad alla dessa regelverk kostar Sverige.
Det har vi råd med då det spar liv.
Jag ska gå ställningsbyggarkurs, det tar några timmar och kostar några tusen, det spar jag in lätt.
Motorsågskursen jag kommer gå blir väl som vanligt, jag kommer lära ut bättre än läraren ;-)

Som anekdot så måste min chef godkänna mig att jag kan köra traversen på jobbet, och varje gång är det en ny chef man får lära upp hur traversen fungerar så han kan godkänna mig ;-)
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Arbetsmiljölagen har knappast olika bestämmelser för olika typer av installationer som ska göras. De kan bestämma om en ställning får användas men inte om den anställde får på en typ av jobb använda sin medhavda godkända stege men hos samma kund dagen efter med annan huvudbeställare inte får använda den.
Arbetsmiljölagen är alltid lägsta krav sen kan företag ha mer föreskrifter utöver.
Ditt stegexempel haltar lite.
Samma kund har samma arbetsplatsregler. De skiftar inte för att huvudbeställaren är en annan. Skulle huvudbeställaren ha arbetsplatsansvaret så gällde samma regler dan innan.

Huvudbeställaren kan ha vilka krav de vill gällande arbetsmiljön men är de inte arbetsplatsansvariga så gäller det inte.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
M Micke R. skrev:
Arbetsmiljölagen är alltid lägsta krav sen kan företag ha mer föreskrifter utöver.
Ditt stegexempel haltar lite.
Samma kund har samma arbetsplatsregler. De skiftar inte för att huvudbeställaren är en annan. Skulle huvudbeställaren ha arbetsplatsansvaret så gällde samma regler dan innan.

Huvudbeställaren kan ha vilka krav de vill gällande arbetsmiljön men är de inte arbetsplatsansvariga så gäller det inte.
Huvud beställaren kan ju sätta krav på att i framtiden ska det inte behövas klättras på stege eller hyra lift för att underhålla. Så redan i installationsskedet ställer man det kravet att sakerna inte ska installeras på en viss höjd. Jag tror inte detta har med arbetsmiljöansvar alls utan om beställarens krav.
Så även om TS sätter upp en plattform med alla dokument ifyllda och säkert så kommer troligen inte installatören göra rätt mot sin beställaren om han sätter upp sakerna på den höjden.
 
  • Gilla
Micke R.
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Arbetsmiljölagen, undra hur många som faktiskt läst den, när det gäller arbete på ställning så är det reglerat i Arbetsmiljöverkets föreskrifter, och det finns många AFSar. T.ex. AFS 2013:4 som handlar om just ställningar. Det ställs krav på ställningen och vem som byggt den. Jag hade inte klättrat upp 7m i en billig ställning byggd av en lekman. All respekt för dig och ditt kunnande TS men det handlar om människoliv. Du kan också som byggherre ställas till svars vid en olycka, det är dock sekundärt om någon dör eller skadas.
Jag kan villigt erkänna att jag inte läst arbetsmiljölagen. Känns nästan så uppenbart när du skriver som du gör att man funderar på varför jag ens frågade. Jag skulle inte heller kliva upp på en 7m ställning som nån lirare som jag inte känner byggt ihop av okända delar.

Men det är alltså så att jag blir bygghere för ett sånt här installationsjobb? Även om jag inte släpar fram en skylift, byggställning eller stege åt de som gör jobbet?
 
Fast man kan ju alltid hyra en en lift med chaufför som kör liften då behöver ju inte teknikern kunna köra liften.
iofs en högre kostnad men då borde ju alla regler för arbetsmiljö vara uppfyllda.*
 
I ivp skrev:
Men det är alltså så att jag blir bygghere för ett sånt här installationsjobb? Även om jag inte släpar fram en skylift, byggställning eller stege åt de som gör jobbet?
Nej, det behöver inte bli du som är ansvarig. Köper du arbetet som totalentreprenad eller komplett tjänst så är det normala att det är den firman som också har/tar arbetsmiljöansvaret när det gäller privatpersoner.
Men köper du material och sedan beställer arbetets utförande kan det bli annorlunda, speciellt om du gör lite själv också och deltar i arbetet på något sätt.
 
I ikeo skrev:
Fast man kan ju alltid hyra en en lift med chaufför som kör liften då behöver ju inte teknikern kunna köra liften.
iofs en högre kostnad men då borde ju alla regler för arbetsmiljö vara uppfyllda.*
I det fallet så riskerar du att bli byggherre med arbetsmiljöansvar, så det skulle jag undvika. Upplägget bör vara att den som levererar FWA-tjänsten är den som hyr in tjänsten med lift och förare, dvs tar totalansvar för leverans/arbete.
 
  • Gilla
ikeo
  • Laddar…
A AndersS skrev:
I det fallet så riskerar du att bli byggherre med arbetsmiljöansvar, så det skulle jag undvika. Upplägget bör vara att den som levererar FWA-tjänsten är den som hyr in tjänsten med lift och förare, dvs tar totalansvar för leverans/arbete.
Bra poäng jag har bara varit på "andra" sidan och gjort jobbet så jag tänkte inte så långt
 
I ivp skrev:
Jag kan villigt erkänna att jag inte läst arbetsmiljölagen. Känns nästan så uppenbart när du skriver som du gör att man funderar på varför jag ens frågade. Jag skulle inte heller kliva upp på en 7m ställning som nån lirare som jag inte känner byggt ihop av okända delar.

Men det är alltså så att jag blir bygghere för ett sånt här installationsjobb? Även om jag inte släpar fram en skylift, byggställning eller stege åt de som gör jobbet?
Oklart vem som skulle ställas som ansvarig. Skulle det mot förmodan ske en inspektion skulle nog Arbetsmiljöverket vända sig mot installatörens arbetsgivare (företaget) vid vite. Skulle det ske en olycka av allvarligare karaktär vet jag inte hur en domstol skulle se på saken. Men att tillhandahålla och montera ihop en ställning som eventuellt inte är typgodkänd utan utbildning skulle förmodligen öka ditt ansvar.
 
I de flesta fall skulle arbetsmiljöverket vända sig till berörd arbetsgivare och göra en kontroll hur man utbildar/informerar sin personal gällande utförande av arbetsuppgifter gällande arbete som kräver stege, ställning, lyftanordning, etc. Sedan vem som blir ansvarig avgörs i varje enskilt fall.

Har stoppat pågående arbete med underentreprenör som utförande när privat fastighetsägare varit allt för närgången och blandade sig i arbetet med egna lösningar då det riskerade säkerheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Micke R.
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Råkade höra från en av Telias installatörer att de inte får klättra högre än 2m på stege vid dessa installationer. Att samma tekniker klättrar i mast eller stolpe på annat jobb spelar ingen roll. Så kolla noga med den som kommer ut vad de får göra innan du hyr något alls.
Det stämmer som du säger, det kom en ny lag 2015 som innebär att ett fallskydd finns på jobb där risk för fall och fallhöjden är mer än 2 meter.
 
Unikt namn
Ponera att man köper en godkänd ställning. Vad kostar det att hyra in en certifierad person att bygga ihop den?
Det kan väl inte vara allt för många timmars arbete...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.