Ska bygga ut och tänkte göra det enkelt, har kikat på http://www.caboden.se/pdf/mariefred_fasader_37.pdf
den är dock lite för liten, vill kunna ha ett sovrum med lågt i tak övervåningen istället
för ett sovloft bara.
vad tror ni kan man höja vägglivet själv...borde väl gå att göra själv innan man
sätter upp takstolar, göra en förhöjning på 60 cm? ( kanske räcker)
 
Det måste ju troligen dit en helt annan takstol. Annars kommer du att få en bjälke på ca 60 cm höjd att hoppa över på varje 1,2 meter på övervåningen. Du behöver någon som konstruerar om huset, troligen ingen större match. takstolsfabrikerna gör sådana konstruktioner rutinmässigt och ofta som en del av priset för takstolen. Troligen så är det heller inte lämpligt att bara bygga på 60 cm, väggarna skall nog helst bygga still den höjden från början för att få rätt hållfasthet. Vid ett förhöjt väggliv så (tror jag) att du får en utåtböjande kraft på den del av väggen som sticker upp. Den kraften kommer från takstolen.
 
Förhöjt väggliv skapar mkt starka bresande krafter på takstolar/ytterväggar. Det går att fixa men det blir ordentligt mycket kraftigare dimensioner alternativt i grunden annan konstruktion.
 
hempularen skrev:
Troligen så är det heller inte lämpligt att bara bygga på 60 cm, väggarna skall nog helst bygga still den höjden från början för att få rätt hållfasthet.
jo, så hade jag önskat, men ca-boden kan inte tillverka med förhöjt väggliv.
jag kan acceptera att man kommer behöva kraftigare stomme på "övervåningen" och den kan gå in 20 cm på golvet .
Eftersom stugan i sig ändå är så liten så kanske det inte blir så stora belastningar?

har ingen aning om hur jag ska göra annars, enl offerter från lösvirkesbyggare skulle
kalaset gå på ca 150.000 kr om dem gör det. ca-boden tar från 70.000 kr
så om jag då skulle lägga 30.000 på väggliv / takstolar skulle det bli från 100 lakan...

 
swecul skrev:
jo, så hade jag önskat, men ca-boden kan inte tillverka med förhöjt väggliv.
jag kan acceptera att man kommer behöva kraftigare stomme på "övervåningen" och den kan gå in 20 cm på golvet .
Eftersom stugan i sig ändå är så liten så kanske det inte blir så stora belastningar?

har ingen aning om hur jag ska göra annars, enl offerter från lösvirkesbyggare skulle
kalaset gå på ca 150.000 kr om dem gör det. ca-boden tar från 70.000 kr
så om jag då skulle lägga 30.000 på väggliv / takstolar skulle det bli från 100 lakan...

Kan du inte bara isolera taket o inreda vinden så har du ju ett sovloft där visserligen lite lågt i tak ? Täck för sidorna så får du ju kattvindar o då ser det ju uta att vara förhöjt väggliv inifrån
 
swecul skrev:
jo, så hade jag önskat, men ca-boden kan inte tillverka med förhöjt väggliv.
jag kan acceptera att man kommer behöva kraftigare stomme på "övervåningen" och den kan gå in 20 cm på golvet .
Eftersom stugan i sig ändå är så liten så kanske det inte blir så stora belastningar?

har ingen aning om hur jag ska göra annars, enl offerter från lösvirkesbyggare skulle
kalaset gå på ca 150.000 kr om dem gör det. ca-boden tar från 70.000 kr
så om jag då skulle lägga 30.000 på väggliv / takstolar skulle det bli från 100 lakan...

Kan du inte bara isolera taket o inreda vinden så har du ju ett sovloft där visserligen lite lågt i tak ? Täck för sidorna så får du ju kattvindar o då ser det ju uta att vara förhöjt väggliv inifrån
 
jo men då får jag ju precis som du säger ett loft... och det vill jag inte ha, vi får bara bygga 80kvm så om en del av dem kan vara i 1 ½ plan så är jag tacksam för varje extra kvm jag kan skaffa. därför vill jag ha förhöjt väggliv...

 
sänk taket i nedrevåningen o gör en riktig våning ovanför?
 
takhöjden på nedervåningen är bara 2.20 så det är inte så mkt att sänka... :p
 
Vad säger detaljplanen (eller varför du nu bara får bygga 80kvm) om byggnadshöjden då?

Av din begränsning i storlek gissar jag att det rör sig om ett fritidshusområde? Där har de ofta fixat hårda regler som förbjuder allt utom 1 plans bebyggelse.

Kanske läge att kolla innan du lägger för mycket krut på omkonstruktion av stugan.
 
Kanske gräva ned grunden en halvmeter ungefär?
 
swecul skrev:
jo men då får jag ju precis som du säger ett loft... och det vill jag inte ha, vi får bara bygga 80kvm så om en del av dem kan vara i 1 ½ plan så är jag tacksam för varje extra kvm jag kan skaffa. därför vill jag ha förhöjt väggliv...
Du kanske har liknande bestämmelser som i vårt område där vi bygger fritidshus; Max 80+20, 3,5m väggliv och 30graders takvinkel...

Jag har beställt ett Onsala från CABoden. Tyvärr innebar 30 gr taket att vi inte kan få ett bra loft heller :(
Funderade då på det där med höjt väggliv, efter tips från handläggaren - kruxet är ju just dock att det itne funkar med CABoden då.

Har funderat om jag skall bygga en gäststuga med lite udda planlösning och loft i halva stugan, då i lösvirke. Då bygger jag antingen med förbeställda takstolar utan "tvärregel", eller med limträbalk i nocken (gästhuset blir bara 6x3 m så en limträbalk i nock bör räcka)

Att modifiera en CABoden såpass mycket blir nog inte billigt tyvärr - då är det bättre att beställa lösvirke, eller lösa väggmoduler från tex lunqusit trä (dom säljer per "löpmeter"), och bygga taket av annat, lösvirke eller förbeställt...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.