Vi har en större sten på tomten som vi skulle vilja spräcka i några mindre delar. I förrådet hittade jag nedanstående verktyg som förra ägaren lämnat efter sig. Kan man använda något av dessa för att spräcka stenen i mindre bitar? Stenen är ca 140 cm lång, ca 70 cm djup och 40 cm på höjden.
Stor rektangulär sten på marken med mossa och sprickor, omgivna av torrt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två verktyg, en kofot och en mejsel, placerade på en stor sten för att visa potentiell användning för spräckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir nog svårt med dom där, gräver du ur så det går att knuffa den på sidan och skaffar ett knoster ( slägga va större/tyngre sort ) och slår i samma rad tvärs över så kommer den att ge sig. Allt beror på om du ska ha stenen till något eller slänga det, det blir inga räta bitar. Kan med fördel även borras en rad och sedan slå på den. Blir många slag men ger sig.
 
J jonaserik skrev:
Blir nog svårt med dom där, gräver du ur så det går att knuffa den på sidan och skaffar ett knoster ( slägga va större/tyngre sort ) och slår i samma rad tvärs över så kommer den att ge sig. Allt beror på om du ska ha stenen till något eller slänga det, det blir inga räta bitar. Kan med fördel även borras en rad och sedan slå på den. Blir många slag men ger sig.
Tack, @jonaserik Men då tar jag nog och beställer några spräckkilar på nätet i stället och borrar hål enligt ditt förslag.
 
Borra då så att hålet blir rakt igenom, sen principen för jobbet har du här
 
  • Gilla
BORNER
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Borra då så att hålet blir rakt igenom, sen principen för jobbet har du här [media]
Kanon! Tack för tipset!
 
tommib
Man behöver inte borra rakt igenom, det sliter onödigt mycket på borret och tar längre tid. Om du köper 20 mm kilar så räcker det med ca 16-18 cm djupa hål.

Kolla vilken ledd stenen spricker lättast på. Av bilden att döma kanske det är enklast att skiva den som en limpa.
 
  • Gilla
BORNER
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Man behöver inte borra rakt igenom, det sliter onödigt mycket på borret och tar längre tid. Om du köper 20 mm kilar så räcker det med ca 16-18 cm djupa hål.

Kolla vilken ledd stenen spricker lättast på. Av bilden att döma kanske det är enklast att skiva den som en limpa.
Väldigt bra tips! Tack @tommib Jag har precis beställt just 20 mm kilar, och jag antar att det då är 20 mm borr som gäller? Tänkte köpa två stycken så att jag kan växla så de inte blir för varma. Sedan är det väl inte helt fel att blåsa bort borrkaxet litet då och då med tryckluft?
 
Den tjocka huggmejseln är till för att dela på sten, används dock mest till smågatsten och annat smått. Så det kan gå med den men kräver många slag.
 
tommib
Jag körde med typ tio borr som mest men då borrade jag rätt mycket. Om du låter dem svalna ordentligt mellan så är det bra. För 20 mm kilar blir det bra med 20 mm borr. Det funkar med 22 mm också men man måste då borra djupare.

Visst kan man blåsa rent med tryckluft men oftast behövs det inte.
 
Stort tack för alla bra svar och för identifieringen av det kvarglömda stenverktyget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.