Hej!

Har en fundering på golvets konstruktion i badrummet.
För att få plats att flytspackla så funderar jag på att fälla in golvspånskivorna mellan golvbjälkarna. Är det en godkänd metod?
Tänkte att jag lägger spånskivorna på 45x45-reglar som jag skruvlimmar 22mm ner på golvbjälkarna, så att översidan på golvspånskivan kommer jäms med översidan på golvbjälkarna. Sen armering och flytspackel ovanpå det och sedan tätskikt, fix och klinker.
Spånskivan skruvlimmar jag i reglarna. Golvbjälkarna är 225x45 med en spännvidd på två meter.
Det jag funderar på är om hållfastheten påverkas så att det inte skulle räcka till om man gör på detta viset.

Någon som vet?
 
Är verkligen golvbjälkarnas spännvidd 2 meter? Fortsätter de inte in i nästa rum? Bäst är en planritning där denna och våningen under framgår.

Är golvbjälkarna för klena så är lösningen med en nersänkt spånskiva olämplig.
 
J justusandersson skrev:
Är verkligen golvbjälkarnas spännvidd 2 meter? Fortsätter de inte in i nästa rum? Bäst är en planritning där denna och våningen under framgår.

Är golvbjälkarna för klena så är lösningen med en nersänkt spånskiva olämplig.
Bjälkarnas spännvidd är 2 meter mellan upplag, (murade källarväggar), de fortsätter såklart genom hela huset sedan.
Är ju ingen konstruktör, men kan golvbjälkar som är 225x45 med en spännvidd på 2 meter vara "för klena"?
 
Med två meters spännvidd skall det mycket till innan dina bjälkar är för klena. Även om man tar hänsyn till att flytspackel är tungt (väger ca 22 kg per kvm och cm höjd), behöver du inte spånskivan ovanpå bjälkarna för stabilitetens skull. Så det går bra att fälla in spånskivan.

Ursäkta min misstänksamhet, men 2 meter är verkligen en ovanligt liten spännvidd.
 
Tack för svar, det är ett litet hus med litet badrum... :)

Funderar också på om det skulle kunna bli risk för rörelser i golvet som skulle orsaka sprickor i klinkern i och med att jag inte jobbar med hela skivor?
 
Det är en högst berättigad fråga. Jag hade tankarna på det, men spånskiva är ett material med en sådan struktur att det inte ger några stora fördelar med att lägga det i större skivor över flera stöd. Å andra sidan försvinner fördelen med de överlappande skarvarna när man sågar itu skivorna. Jag är ingen stor vän av spånskivor och använder de aldrig privat. Jag föredrar k-plywood. Om du vill kan jag kolla lite på hållf värdena för olika skivmaterial och tjocklekar.
 
När man beräknar olika konstruktioners böjstyvhet använder man en materialkonstant som kallas elasticitetsmodul. (Obs att det finns elasticitetsmoduler för andra typer av spänningsförhållanden.) Dess enhet är ofta GPa (gigapascal). För spånskiva är den 1,8-2,0 GPa, för konstruktionsplywood 6,9-8,7 GPa. Skulle du istället för 22 mm spånskiva lägga in en 21 mm k-plywood får du således en betydligt styvare konstruktion. Om det sedan behövs är en annan femma. Konstruktionsplywood är oftast starkast i ytfanerets längdriktning.
 
  • Gilla
Roslagen11 och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
När man beräknar olika konstruktioners böjstyvhet använder man en materialkonstant som kallas elasticitetsmodul. (Obs att det finns elasticitetsmoduler för andra typer av spänningsförhållanden.) Dess enhet är ofta GPa (gigapascal). För spånskiva är den 1,8-2,0 GPa, för konstruktionsplywood 6,9-8,7 GPa. Skulle du istället för 22 mm spånskiva lägga in en 21 mm k-plywood får du således en betydligt styvare konstruktion. Om det sedan behövs är en annan femma. Konstruktionsplywood är oftast starkast i ytfanerets längdriktning.
Hej justusandersson,

Jag har en fråga angående k-plywooden. Vi ska bygga badrum på ovanvåningen med cc 80 på balkarna. Du skrev här att k-plywood är styvare än golvspån. Tror du jag skulle kunna köra 21 mm k-plywood istället för 22 mm spånskiva och anta att man får samma böjstyvhet som krävs för badrumsklinker som en spånskiva monterad cc 60? Ovanpå detta har vi tänkt gjuta 20 mm armerat bjälklagsförstyvande flytspackel som endast kräver spånskiva 22 mm CC 60.

Eller måste jag även lägga ner kortlingar/skruvreglar mellan golvbalkarna och sedan 21 mm k-plywood?
Jag vill helst slippa ner och rota i mellanbjälklaget då där är fullt med isolering, el och liknande.

Golvbalkarna är förstärkta sedan tidigare med kertobalkar så spännvidden är jag inte orolig över.
 
21 mm k-plywood på cc 80 är styvare än 22 mm spånskiva på cc 60. Ännu bättre är att gå upp till 24 mm k-plywood. Den har nio skikt, 21 mm har bara 7 skikt.
 
  • Gilla
Roslagen11
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
21 mm k-plywood på cc 80 är styvare än 22 mm spånskiva på cc 60. Ännu bättre är att gå upp till 24 mm k-plywood. Den har nio skikt, 21 mm har bara 7 skikt.
Ok kanon, tack för snabbt svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.