F Fields of Anfield Road skrev:
Jag körde med plugg och lyckades få det bra med hjälp av borrguide. Eftersom vi har delade luckor överallt så var det inget alternativ att köra hel lucka vid diskmaskinen.
vi ska också köra tvådelat på alla andra skåp, så det kommer inte bli en hel lucka hos oss heller. Men hade hoppats på att det skulle finnas något smidigare sätt att montera. :)
 
A A.Bratt skrev:
IKEA’s hela luckor ska ju funka på Siemens modeller ”varioHinge”, men det hade ju varit trevligt med en smidig ”skenlösning” så att man kan ha två lådfronter och som passar rakt av. Alltså slippa speciallösningar som att borra och plugga mm. Kollar man installationsbeskrivningarna på nedan Siemens och en av IKEA’s maskiner så ser de ju rätt lika ut. Nån som testat med IKEA’s skena ”Utrusta” på en Siemens ”varioHinge”?


Siemens iQ300 SX736X99FE
[länk]

IKEA - Diskad, (med Utrusta kopplingsskena?)

[länk]

[länk]
Ikeas "Diskad" (som är en Bosch) har en egen skena som också heter "Diskad", den passar direkt i flera av Ikeas lådfronters hål, endast några enstaka nya hål behöver göras. Om man däremot använder luckor istället för lådfronter så måste man göra alla hål själv i dessa.

Tillbehören som följer med Siemens-maskinen som syns vid steg två, (de fyra beslagen precis under arket med de svarta fyrkanterna/dynorna) och som skruvas dit i steg 12 passar direkt på Diskad-skenan. Diskad-skenan är alltså specialgjord för Bosch/Siemens maskiner med variohinge. Jag ser inte att Utrusta-skenan har de hålen för att fästa de fyra Siemens/Bosch-beslagen så det blir speciallösning till viss del ändå.

Här är produktsidan med manual för Diskad-skenan: https://www.ikea.com/se/sv/p/diskad-kopplingsskena-foer-fronter-80426933/
Den verkar tyvärr inte gå att beställa längre och inte heller diskmaskinen så den kanske har utgått ur sortimentet. Ring och kolla med dom ifall den går att beställa som reservdel.
 
  • Gilla
A.Bratt
  • Laddar…
A A.Bratt skrev:
vi ska också köra tvådelat på alla andra skåp, så det kommer inte bli en hel lucka hos oss heller. Men hade hoppats på att det skulle finnas något smidigare sätt att montera. :)
Löste det sig för er?
Jag har ett helvete nu med Bosch 45 cm variohinge. Bosch rekommenderade till IKEA köken men nu säger de att jag behöver 35 mm träregel från IKEA men IKEA har ingen sådan.
Idag köpte jag behjälplig: BEHJÄLPLIG Glid-gångjärn f hel int diskmaskin - IKEA
Har också valt två fronter.

Diskad säger IKEA utgick 2010 för den frågade jag också efter...
 
M Manuela74 skrev:
Löste det sig för er?
Jag har ett helvete nu med Bosch 45 cm variohinge. Bosch rekommenderade till IKEA köken men nu säger de att jag behöver 35 mm träregel från IKEA men IKEA har ingen sådan.
Idag köpte jag behjälplig: BEHJÄLPLIG Glid-gångjärn f hel int diskmaskin - IKEA
Har också valt två fronter.

Diskad säger IKEA utgick 2010 för den frågade jag också efter...

Hej.

Då det verkade så omständigt med två lådfronter så blev det till slut en diskmaskin från Ikea ändå, hade nog med bekymmer att få ihop allt med huset :)

mvh. Anders
 
  • Gilla
SplitVs och 1 till
  • Laddar…
A A.Bratt skrev:
Hej.

Då det verkade så omständigt med två lådfronter så blev det till slut en diskmaskin från Ikea ändå, hade nog med bekymmer att få ihop allt med huset :)

mvh. Anders
Samma för oss, blev ikea-maskin till slut istället för siemensmaskinen vi eg ville ha.
 
H HannesT skrev:
Samma för oss, blev ikea-maskin till slut istället för siemensmaskinen vi eg ville ha.
Så tråkigt att man väljer bort men jag önskar också nu att jag aldrig köpt en Bosch för kunskapen, bemötandet och servicen är under all kritik! De säger att man skall ha en träregel under bänkskivan på 35 mm och att IKEA har den men IKEA har inte den och förstår inte vad Bosch menar. När jag sedan kontar Bosch för att fråga vilket varunummer den har så säger de att de inte har den till försäljning och att jag skall kontakta min köksleverantör eller snickare.
Jag frågade också om jag kunde använda IKEAS glidskena BEHJÄLPLIG Glid-gångjärn f hel int diskmaskin - IKEA (dold för allmänheten) men det får jag inget svar på och IKEA hänvisar till Bosch...
Är så trött...
 
  • Gilla
cwald
  • Laddar…
A
Integrerade vitvaror är skit på flera sätt
 
  • Gilla
zica och 1 till
  • Laddar…
Det lär man sig the hard way...ger dock inte upp och problemet skall lösas!
 
Det går att lösa utan glidakena. Har en Siemens inte vario hinge och efter noggrann tillpassning och kapning av sockel nertill så gick det in. Vi pratar alltså millimeter här. Men det går! Skippa support via bosch-Siemens. Det vet inte vad de pratar om.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag har samma problem. Nytt kök från Ikea med tvådelad diskmaskinslucka Veddinge.

Företaget adapt-r marknadsför att deras skena passar till alla diskmaskiner. Har någon erfarenhet av företaget?
https://www.adapt-r.se/
 
Ikeas nya diskmaskiner från Bosch heter Diskad och Profsig och till dom finns en speciell skena som nu för tiden heter Våglig, den verkar ersätta den gamla skenan som hette Diskad. Enligt monteringsinstruktionerna för både diskmaskinerna och skenan ser det ut att vara exakt samma lösning som den gamla Diskad-skenan har. Man fäster skenan i lådfronterna/luckan, fäster de fyra medföljande beslagen från sin vario-hinge-maskin och hakar sen på luckan frampå maskinen.
https://www.ikea.com/se/sv/p/vaglig-kopplingsskena-foer-fronter-00484516/

De fyra vario-hinge-beslagen som följer med diskmaskinen går även att montera direkt på en lucka men det kräver att det är en hel lucka. Står i diskmaskinens manual hur man gör.
 
familjenclaesson familjenclaesson skrev:
Jag har samma problem. Nytt kök från Ikea med tvådelad diskmaskinslucka Veddinge.

Företaget adapt-r marknadsför att deras skena passar till alla diskmaskiner. Har någon erfarenhet av företaget?
[länk]
Ja den adaptern fungerar bra, har Siemens XXL diskmaskin (ej vario hinge) i Ikea kök
 
Finns ingen ”hög” Bosch 45 disk med vario hinge den klarar enbart ett luckmått på 765mm så luckan behöver därför monteras 35mm högre upp än diskmaskinen för att det ska fungera. Sen om man vill ”täppa till” det hål som blir mellan diskmaskin och bänkskiva kan man såklart välja valfri lösning men någon form av regel som man målar in kan ju vara ett alternativ. Samma gäller Electrolux 45 disk som Ikea säljer men där tror jag det följer med en liten del som täcker för det hål som uppstår.
Detta har som sagt inget med 2-delad lucka att göra. Utan enbart vilket mått diskmaskinen rent praktiskt kan hantera.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Finns ingen ”hög” Bosch 45 disk med vario hinge den klarar enbart ett luckmått på 765mm så luckan behöver därför monteras 35mm högre upp än diskmaskinen för att det ska fungera. Sen om man vill ”täppa till” det hål som blir mellan diskmaskin och bänkskiva kan man såklart välja valfri lösning men någon form av regel som man målar in kan ju vara ett alternativ. Samma gäller Electrolux 45 disk som Ikea säljer men där tror jag det följer med en liten del som täcker för det hål som uppstår.
Detta har som sagt inget med 2-delad lucka att göra. Utan enbart vilket mått diskmaskinen rent praktiskt kan hantera.
jag har försökt hitta denna 35 mm regel som även Bosch referera till men utan att lyckas. Skena eller något som håller ihop fronterna måste man ha för metall haspen och plast gliddelen. Vågligs mått fungerar ej på 45 cm. Hade fronten varit i en del så skulle det vara enkelt...
 
M Manuela74 skrev:
jag har försökt hitta denna 35 mm regel som även Bosch referera till men utan att lyckas. Skena eller något som håller ihop fronterna måste man ha för metall haspen och plast gliddelen. Vågligs mått fungerar ej på 45 cm. Hade fronten varit i en del så skulle det vara enkelt...
Regeln är en estetisk fråga. Gissar att Bosch hänvisar till köksleverantören och i detta fallet Ikea. Sen huruvida Ikea har en färdig lösning eller inte låter jag vara osagt.
Montera ihop två fronter till en finns det säkert många lösningar på men har väl inte direkt ngt att göra med höjdfrågan eller hamnar tomrummet mellan luckorna mitt i infästningen?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.