Hej,

Jag har beställt fast mobilt bredband (FWA) från Telia och nu har jag fått en tid bokad då tekniker ska komma ut och installera. Om jag skulle investera i en egen byggställning som går upp till taknocken (ca 7m) skulle teknikern kunna använda den då eller krävs det att den är uppsatt av någon som är certifierad?

När jag beställde tjänsten av Telia så sa säljaren att "det ska nog gå bra" på frågan om de kommer att klättra upp på taket för installationen, nu när jag har fått namn på firman som ska utföra det hela så är det inte helt oväntat annat ljud i skällan. De sätter antennen på fasaden ca 3-4m upp.

Jag vill naturligtvis ha den så högt som möjligt för bästa täckning, har ett antal stora träd (ej på min tomt) som skymmer sikten åt det håll som jag tror Telias närmaste mast är.

Kan nämna att jag själv satt upp en 4G antenn på existerande mast i nocken som jag kör Tele2 på sen 4 år tillbaka, men det var inte superroligt att göra den installationen sittandens på nocken 7m upp. så det var en av anledningarna till jag tecknade abonmennang med Telia istället där installation skulle ingå. Sen har tyvärr Tele2 bilivt svajigare senaste året, så möjligheten till att få reseverad bandbredd är det primära skälet och det är det bara Telia som erbjuder vad jag kan förstå. Men reseverad bandbredd (30Mbit/s) är ju meningslöst utan bra täckning.
 
Hyr en skylift istället, både bättre och enklare. Prata med installatören om är OK med den lösningen och om de kan fixa en eller om du hyr den själv. Kostnaden kan du ju eventuellt försöka få tillbaka från telia eller installatören, men det blir nog svårt.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Råkade höra från en av Telias installatörer att de inte får klättra högre än 2m på stege vid dessa installationer. Att samma tekniker klättrar i mast eller stolpe på annat jobb spelar ingen roll. Så kolla noga med den som kommer ut vad de får göra innan du hyr något alls.
 
lyckograbben lyckograbben skrev:
Hyr en skylift istället, både bättre och enklare. Prata med installatören om är OK med den lösningen och om de kan fixa en eller om du hyr den själv. Kostnaden kan du ju eventuellt försöka få tillbaka från telia eller installatören, men det blir nog svårt.
Funderade även på skylift lösningen, nån som vet i runda slängar hur mycket det kostar att hyra en skylift som klarar 7m upp 4m i sidled (alternativt bara 7m rakt upp om man kan ställa en så tung pryl på ett vanligt trädäck)

Fördelen med byggnadsställnings är ju att jag får en byggnadsställning som jag kan använda sen till annat :)
 
Redigerat:
snuttjulle snuttjulle skrev:
Råkade höra från en av Telias installatörer att de inte får klättra högre än 2m på stege vid dessa installationer. Att samma tekniker klättrar i mast eller stolpe på annat jobb spelar ingen roll. Så kolla noga med den som kommer ut vad de får göra innan du hyr något alls.
Jag försökte prata med deras kundtjönst, kunde inte riktigt få något rakt svar. De vet inte så här långt i förväg vem som kommer och gör själva installationen.
 
Då ska personen som skruvar upp antennen ha utbildning på lift också....

Jag undrar vad alla dessa regelverk kostar Sverige.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Be teknikern att ta till rejält med extra kabel så kan du enkelt flytta antennen själv till nocken om det skulle bli dålig täckning.
 
  • Gilla
hampouspous och 1 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
Hej,

Jag har beställt fast mobilt bredband (FWA) från Telia och nu har jag fått en tid bokad då tekniker ska komma ut och installera. Om jag skulle investera i en egen byggställning som går upp till taknocken (ca 7m) skulle teknikern kunna använda den då eller krävs det att den är uppsatt av någon som är certifierad?

När jag beställde tjänsten av Telia så sa säljaren att "det ska nog gå bra" på frågan om de kommer att klättra upp på taket för installationen, nu när jag har fått namn på firman som ska utföra det hela så är det inte helt oväntat annat ljud i skällan. De sätter antennen på fasaden ca 3-4m upp.

Jag vill naturligtvis ha den så högt som möjligt för bästa täckning, har ett antal stora träd (ej på min tomt) som skymmer sikten åt det håll som jag tror Telias närmaste mast är.

Kan nämna att jag själv satt upp en 4G antenn på existerande mast i nocken som jag kör Tele2 på sen 4 år tillbaka, men det var inte superroligt att göra den installationen sittandens på nocken 7m upp. så det var en av anledningarna till jag tecknade abonmennang med Telia istället där installation skulle ingå. Sen har tyvärr Tele2 bilivt svajigare senaste året, så möjligheten till att få reseverad bandbredd är det primära skälet och det är det bara Telia som erbjuder vad jag kan förstå. Men reseverad bandbredd (30Mbit/s) är ju meningslöst utan bra täckning.
Som jag har fattat det med Telia FWA så får du en garanterad prestanda från Telia. Det är upp till Telia att installera och konfigurera så det funkar enligt erbjudandet/avtalet. Om det innebär att de får sätta upp en 15 meters mast hos dig eller om det räcker att montera 2 Yagiantenner för LTE MIMO 2-3 meter upp på fasaden är upp till dem. Sitt lugnt i båten! :)

Sen kan du på skoj kolla på om StarLink kan vara ett alternativ på sikt. https://www.starlink.com/
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Som jag har fattat det med Telia FWA så får du en garanterad prestanda från Telia. Det är upp till Telia att installera och konfigurera så det funkar enligt erbjudandet/avtalet. Om det innebär att de får sätta upp en 15 meters mast hos dig eller om det räcker att montera 2 Yagiantenner för LTE MIMO 2-3 meter upp på fasaden är upp till dem. Sitt lugnt i båten! :)

Sen kan du på skoj kolla på om StarLink kan vara ett alternativ på sikt. [länk]
Som jag förstått det så får jag en reserverad bandbredd i närmaste basstation/antenn, en förutsättning att kunna utnyttja den är ju att man har tillräckligt bra täckning. Rent krasst så har ju vare sig Telia eller installatören något intresse av att jag får teoretisk max hastighet. Kan de komma upp i en hastighet som är bra nog för att jag inte ska kunna häva avtalet så nöjer sig nog de där. Teoretisk max är ju 300Mbit/s, reservationen är 30Mbit/s.
Jag kan nog lungt säga att de inte kommer att installera en 15m mast hos mig med superduper antenner även om hastigheten inte är bra nog enl något finstilt avtal. Då kommer de att låta mig säga upp avtalet istället.

Vad jag vill är att ge installatörerna bästa möjliga förutsättningar att placera utrustningen (Nokia FastMile 4G05-B) på ett så bra ställe som möjligt, och högre upp är alltid bättre. Om jag sitter lungt i båten så verkar det som om jag får den på fasaden 2m + så långt de når från en stege upp.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
I ivp skrev:
skulle teknikern kunna använda den då eller krävs det att den är uppsatt av någon som är certifierad?
I praktiken handlar nog detta inte främst om "vad teknikern får" utan vilken tekniker du får och hur denne bedömer situationen.

Även om vi här skulle kunna reda ut detta ner till "sista paragraf" så är det vad teknikern är villig att göra som i slutändan avgör vad denne gör. Och här tror jag det kan skilja väldigt mycket beroende på vem som råkar komma till dig.
 
Alfredo Alfredo skrev:
I praktiken handlar nog detta inte främst om "vad teknikern får" utan vilken tekniker du får och hur denne bedömer situationen.

Även om vi här skulle kunna reda ut detta ner till "sista paragraf" så är det vad teknikern är villig att göra som i slutändan avgör vad denne gör. Och här tror jag det kan skilja väldigt mycket beroende på vem som råkar komma till dig.
Ja du har nog rätt, och pessimisten i mig säger mig att det kommer ut en stressad snubbe kl 15.00 som ska hämta barn på dagis kl 16.00 för frugan är sjuk, så han har knappt tid att mäta in bästa signalstyrka.
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Råkade höra från en av Telias installatörer att de inte får klättra högre än 2m på stege vid dessa installationer. Att samma tekniker klättrar i mast eller stolpe på annat jobb spelar ingen roll. Så kolla noga med den som kommer ut vad de får göra innan du hyr något alls.
förmodligen lite annan skyddsutrustning när man klättrar i mast eller stolpe
 
skoge skoge skrev:
förmodligen lite annan skyddsutrustning när man klättrar i mast eller stolpe
Men samma tekniker får klättra på stege när han fixar en fiber eller kopparkabel men inte när han installerar en av dessa. Ända jag kan tänka mig är i vilka krav man kommer i framtiden ha på de tekniker man i framtiden ska ha som ev byter ut denna. Kan man i det avtalet säga att teknikern inte behöver ha utrustning för att komma högre än 2m så kan man skriva billigare avtal.
 
G gaidin skrev:
Be teknikern att ta till rejält med extra kabel så kan du enkelt flytta antennen själv till nocken om det skulle bli dålig täckning.
Börjar faktiskt luta åt detta. Det är ju bara PoE som ska upp i masten, inte antennkabel så längden är ju inget problem. Läser man det finstilta så står det att man inte får flytta utrustningen utan Telias skriftliga godkännade, så det borde rent teoretiskt gå att be om tillåtelse.

Har inte fått svar än från kundservice vilken telemast de kommer att rikta in mot men jag misstänker starkt att de kommer behöva sätta upp mottagaren på motsatt gavel och då blir det ju fruktansvärt långt till nocken med mast i.

Worst case får man väl crimpa en egen kabel och okynnnesflytta installationen någon mörk natt när Telias spioner sover.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Men samma tekniker får klättra på stege när han fixar en fiber eller kopparkabel men inte när han installerar en av dessa. Ända jag kan tänka mig är i vilka krav man kommer i framtiden ha på de tekniker man i framtiden ska ha som ev byter ut denna. Kan man i det avtalet säga att teknikern inte behöver ha utrustning för att komma högre än 2m så kan man skriva billigare avtal.
Nu är det arbetsmiljölagen som bestämmer detta och inte ett enskilt bolag. Detta gäller alla anställda i landet. Mvh
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.