Hej,

Jag bygger en isolerad verkstad på två nivåer i vår ladugård. Jag vet inte vad det bästa sättet är att bygga det isolerade innertaket. Här två bilder av hur befintliga takstrukturet ser ut från insidan.

Insida av ett gammalt ladugårdstak med synliga träbjälkar och takbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Befintlig träkonstruktion av ett ladugårdstak sett från insidan med öppna takstolar och plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle jag kunna integrera innertaket i den befintliga strukturen? Jag försökte rita hur jag tänkte bygga den nedan (jag hoppas att det är tydligt :). De inre delarna av verkstaden och externa delar av ladan kommer att sammanfogas och om ladan skulle röra sig lite (t.ex. vind, snö), kommer det också att påverka insidan.

Handritad skiss av tänkt isolerad takkonstruktion för en verkstad i en ladugård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Integrering av invändiga delen och befintlig takkonstruktion skulle öka rumsvolymen mycket och skulle eventuellt behöva mindre byggmaterial. Så jag föredrar att göra det på det här sättet. Å andra sidan är risken att allt börjar röra sig över tiden och att det kommer att finnas öppningar överallt ...

Bör strukturen i ladan bibehålla viss flexibilitet, eller kan jag göra den till en rigid struktur?

Tack så mycket i förväg för svar
 
Ingen har en åsikt kring detta?

Frågan är i grund och botten om ett ladugårdstak måste ha en viss flexibilitet eller kan det göras helt styvt?
 
Jag hade bytt råspont mot massonite
Jag hade också struntat i 45x220 och istället lagt på en 45x70 utanpå stockarna. Då får du dessutom kryssad isolering, vilket minskar risten för köldbryggor
 
  • Gilla
ER1968
  • Laddar…
Hej Nimhed,

Tack för svaret, det låter smart. Det skulle se ut så här antar jag.
Mindre behov av material, lättare, lite mer flexibilitet i strukturen och bättre isolering :). Handritad skiss av väggkonstruktion med isolering, vindskydd och byggfolie markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, typ. Men jag hade skapat betydligt mindre luftspalt och lagt reglarna vinkelrätt mot stockana. på så sätt blir det två isoleringsskivor istället för en. Missar du något med första skivan kan du reparera det lite med den andra, om du förstår vad jag menar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.