Hej,

jag ska byta ut mina termostater till min ebeco golvvärme. Ska sätta in deras 500 termostat istället för den basic varianten jag har idag.
Får jag göra detta själv eller måste jag ta in en elektriker för detta?
Golvvärmen är alltså befintlig, bara termostat som ska bytas ut.
 
Byta bef. strömbrytare, som man skulle kunna säga att termostaten är, får man själv göra.
Har du viss känsla för att koppla kablar och skruva i plintar så fixar man själv detta.

Läs igenom manualen före arbetet påbörjas.
 
  • Gilla
orb och 1 till
  • Laddar…
J Jotre skrev:
Hej,

jag ska byta ut mina termostater till min ebeco golvvärme. Ska sätta in deras 500 termostat istället för den basic varianten jag har idag.
Får jag göra detta själv eller måste jag ta in en elektriker för detta?
Golvvärmen är alltså befintlig, bara termostat som ska bytas ut.
En termostat är inte en av dom saker man enligt reglerna får byta själv. Men som vi i min lilla by säger "frågar man inte så får man".
Att den är en typ av "strömbrytare" hjälper inte, det finns många olika apparater som är en typ av strömbrytare och som man inte får pilla med.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
En termostat är inte en av dom saker man enligt reglerna får byta själv. Men som vi i min lilla by säger "frågar man inte så får man".
Att den är en typ av "strömbrytare" hjälper inte, det finns många olika apparater som är en typ av strömbrytare och som man inte får pilla med.
MIn tolkning är samma. Iom att det också är en termistor/sensor inblandad så är det definitivt långt ifrån en strömbrytare. Det hindrar dock inte mig...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
E elmont skrev:
En termostat är inte en av dom saker man enligt reglerna får byta själv. Att den är en typ av "strömbrytare" hjälper inte,
Jag hade nog också svarat så, men:

P Podomodolski skrev:
Badrum och termostat | Kopplasäkert - En tjänst från Elsäkerhetsverket (elsakerhetsverket.se)
Detta tyder på att Elsäkerhetsverket faktiskt anser att en termostat är "en typ av elkopplare (strömbrytare)" som man faktiskt uttryckligen får byta som lekman.

Skärmdump från "Kopplasäkert.se" som visar vad man får och inte får göra med termostat i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henric78 och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag hade nog också svarat så, men:



Detta tyder på att Elsäkerhetsverket faktiskt anser att en termostat är "en typ av elkopplare (strömbrytare)" som man faktiskt uttryckligen får byta som lekman.

[bild]
Intressant, men jag får inte byta dimmerpuck själv, jag ser en betydligt mindre risk för att göra fel med den...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant, men jag får inte byta dimmerpuck själv, jag ser en betydligt mindre risk för att göra fel med den...
Försöker hitta "byta dimmer puck" men hittar den inte. För "byta dimmer" finns.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Försöker hitta "byta dimmer puck" men hittar den inte. För "byta dimmer" finns.
Ja, detta handlar alltså om dimmers bakom strömbrytaren. Det var rätt nyligen man fick börja byta dimmer själv också.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant, men jag får inte byta dimmerpuck själv
Fast är det "slutgiltigt fastlagt" att det är så? Tycker detta brukar debatteras en hel del. Se även bild nedan. Sedan får väl någon "utreda" om "dimmer" och "dimmerpuck" är likvärdiga ur aspekten "får jag byta själv". :D
pacman42 pacman42 skrev:
jag ser en betydligt mindre risk för att göra fel med den...
Håller med! Och antagligen värre möjliga konsekvenser vid fel.

Informationswebbsida med riktlinjer för vad man får och inte får göra med dimmers i köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det finns en bra diskussion om detta rörande hemautomatisering i forumet.
 
Vad händer om man bryter mot reglerna? Kommer el-polisen och slår en på fingrarna?
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Vad händer om man bryter mot reglerna? Kommer el-polisen och slår en på fingrarna?
De kanske slår dig med häpnad?
 
  • Gilla
Hammarskallen
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Vad händer om man bryter mot reglerna? Kommer el-polisen och slår en på fingrarna?
Bara en och annan elpolis på det här forumet, och då kan du slå tillbaka;)
 
  • Gilla
Hammarskallen
  • Laddar…
Det som gäller här är att se till att ha de kunskaper, färdigheter, materiel och verktyg för att göra ett korrekt jobb enligt boken så att det inte går att skilja från vad en yrkesperson skulle ha gjort. Det väcker inga frågor om behörighet. Enda risken är att polisen (grannen) kikar in genom fönstret medan den brottsliga handling utförs. Resultatet av arbetet är "godkänt" om det är korrekt gjort, det finns ingen behörighetsfråga där, inga papper krävs.

Om man däremot klantar sig så att installationen orsakar en brand eller olycka så åker man dit (om det går att se att installationen är felaktigt utförd), även om det skulle vara tillåtet att göra jobbet utan behörighet.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.