Hej,

Jag tänkte bygga en enkel hylla under TV:n, jag har tänkt använda gavlar för string för att de är snygga, men sedan ha egna hyllplan om ca 160 cm x 30 cm som vilar på konsoler/beslag undertill.
Stringgavlarna ska alltså inte fylla någon funktion utöver att vara fina.

Har ni tips på diskreta konsoler / beslag att använda för att bära hyllplanen som ska skruvas in i väggen? Ska inte vara någon enorm belastning men 20 kg i alla fall. Jag tänkte ha ganska tunna hyllplan (ca 2 cm) så borrade helt osynliga blir nog svårt.

Tack!

Inspirationsbilder:

Moderna stringhyllor med böcker och dekorativa föremål i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel hylla under en TV med trähyllplan som vilar på konsoler och stringgavlar som dekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är alltså extra konsoler utöver gavlarna du vill ha? för att det inte ska bågna?
Ärligt talat har jag aldrig sett stringhyllor där hyllplanen har så lång spännvidd som 160 cm. Kan du inte tänka dig att ha kortare hyllplan som möts i en string-"gavel" placerad på mitten? precis som i dina exempelbilder
 
S Stuff skrev:
Det är alltså extra konsoler utöver gavlarna du vill ha? för att det inte ska bågna?
Ärligt talat har jag aldrig sett stringhyllor där hyllplanen har så lång spännvidd som 160 cm. Kan du inte tänka dig att ha kortare hyllplan som möts i en string-"gavel" placerad på mitten? precis som i dina exempelbilder
Tänkte inte använda gavlarna alls för bärighet, detta för att istället för att köpa Strings hyllplan för x hundra kronor istället köpa billiga hyllplan på Bauhaus.
Jag tänker att helheten då kanske blir 1000:- istället för 3000:-.
 
S simonnnn skrev:
Tänkte inte använda gavlarna alls för bärighet, detta för att istället för att köpa Strings hyllplan för x hundra kronor istället köpa billiga hyllplan på Bauhaus.
Jag tänker att helheten då kanske blir 1000:- istället för 3000:-.
Men det finns ju även lösa string-beslag att köpa som du kan skruva under valfritt hyllplan som sen kan hängas på gavlarna. T.ex:
https://www.specialbeslag.se/produk...3urNnU2B-RMA08XH8gMie6J25UH2gBPRoC9iIQAvD_BwE
 
S Stuff skrev:
Men det finns ju även lösa string-beslag att köpa som du kan skruva under valfritt hyllplan som sen kan hängas på gavlarna. T.ex:
[länk]
Spännande!
Då är enda nackdelen med ditt förslag att det behövs fler gavlar, vilket är prisdrivande.. men kan vara intressant!
 
Om du vill ha helt dold infästning kan du sätta pinnskruv i väggen och borra motsvarande hål i långsidan av hyllan. Kräver dock ganska kraftiga och långa skruvar så det beror lite på väggen också och att skruvarna sätts perfekt i våg.
 
nanowire nanowire skrev:
Om du vill ha helt dold infästning kan du sätta pinnskruv i väggen och borra motsvarande hål i långsidan av hyllan. Kräver dock ganska kraftiga och långa skruvar så det beror lite på väggen också och att skruvarna sätts perfekt i våg.
Helt dolt blir lite väl avancerat tror jag, mer inne på diskreta beslag/konsoler :) Men tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.