Jag söker en snygg kontorsstol. Den ska vara diskret och minimalistisk. Jag kommer inte sitta några längre stunder i den så ergonomin är inte det viktigaste.

Jag har sett att "Sjuan" finns i en kontorsstolsvariant, men jag tror inte den tillverkas längre.

Har ni några tips?
 
Har du kollat Arpers catifa46? Deras stolar är jäkligt snygga och väldigt sköna (själv anser jag sjuans kontorsstol suger komfortmässigt).

se Arper S.p.A.
Klicka på "Products", "New Products", "Catifa 46 new structures".
 
Ahh, tack för tipset. Det är något sådant jag är ute efter. Hittade den på miljögården i Lund; ska ringa sen och kolla priset.

Catifa 46
 
Vi ska köpa 6 st med medar. Dubbelfärgade (bicolore). Vit insida, Svart utsida. De kostar inte fullt 2000 kr/st. Dessa ska användas som matsalsstolar. Vi är så jäkla nöjda med sittkomforten att vi troligen köper en kontorsstol också (hjul samt klädd med skinn el. ngt annat). Dessutom finns de som loungestolar. Även dessa är sköna.
 
Supersnygga! Kan man kika på deras stolar någonstans i Stockholm?
 
måste ju bara tipsa om originalet från fritz hansen....

där har du stolen som even mr luuk satt i på den tiden han hade sen kväll...
 
Mackan - som jag sa: jag tycker inte sjuan är så överj__vligt skön att den motiverar priset - trots att en programledare suttit i en.

OM vi sen ska prata ORIGINAL, så vill jag minnas att Eames var före Jacobsen när det gäller formpressad plywood. Se DCM, LCM, DCW samt LCW-stolarna. Vitra säljer dem i Europa och Herman Miller har USA-marknaden... Fast det var väl Aalto som uppfann metoden. Skitsamma vem som var först. Huvudsaken är att det är lite originalitet i det man tillverkar. Provsitt, kläm, och känn på en Arperstol så inser du att det inte är någon blek kopia, utan en modern tolkning av skalstolen.

Sollentuna: Arpers stolar hittar man lite här och var. Prova Senab på Regeringsgatan. Där kan man ju också prova stora delar av Fritz Hansens sortiment också. Studio77 på drottninggatan säljer också Arper.
 
Skulle jag köpa en ny kontorsstol skulle det nog bli denna. Stolen säljs av Bolia och mer info om den finns här: B O L I A . C O M
 
  • Vitesse.jpg
Uppdatering: Catifa 46 med följande specar:

Tvåfärgad plast
Fyra ben utan hjul, snurr-underrede
Ej höj/sänkbar
Utan armstöd

Kostar 4236:- på Miljögården i Lund.

Lite för mycket över vad jag hade hoppats betala för en snygg, minimalistisk kontorsstol. The search goes on...
 
Hm, lät väldigt dyrt eftersom en tvåfärgad stol med medar kostar 1700 kr.


Edit: kostar drygt 300 euro i tyskland. Miljögården verkar inte billigast...
ARPER - Catifa 53 - 0207
 
Jupps, instämmer. Med lädersits kan den hamna uppåt 7000 kr.

Ett billigare alternativ jag överväger är Ilvas kontorsstol "Comet" för mera facila 748:-

ILVA - Stolar - Kontorsstolar



Btw, ska ni verkligen ha med medar? Jag tycker alltid medarna hamnar i vägen när man ska resa sig från bordet (man "ställer" sig lätt på medarna med fötterna). Nåja, förmodligen en vanesak.
 
Hm.... intressant iakktagelse - det där att man kan lätt placerar fötterna på medarna. Har inte riktigt förstått hur du lyckas, men det finns kanske en poäng i det. Jag får helt enkelt provsitta en gång till innan vi beställer.

Angående priset: trodde du hade en fet plånbok eftersom du från början var intresserad av Fritz Hansens "sjuan"-stol som kontorsstol. Den är inte direkt lågt prissatt.

Hoppas du ändå hittar något intressant i rätt prisklass - i annat fall får du börja spara och se om tomten kan vara snäll....
 
johan77 - Har du köpt något än? Vilken stol blev det?

Fasting65 - Visst finns det många snygga alternativ. Jättekul! Möbelmässan bevisar ju år efter år att det är en het branch och att många vill...
Sen det här med originalet går ju att diskutera timmar om man vill.
Håller på dagligen med sånt här ( u-lev, bl a FH:s största ).. Det är jätteskoj att allt fler vill visa sina prylar som ett alternativ till alla de där gamla klassikerna som alltid funnits... Tekniken går ju framåt även på nya alster... Fördelen med att handla "dyra klassiker" är ju att du oftast har pengarna tillbaka den dagen du vill sälja dem och byta till nåt annat... En Jysk-kopia för 249 med u-redet och skalet från fjärran östern ligger ju på en helt annan kvalitetsnivå och hamnar förmodligen på tippen efter några år.. Men Arperstolen är säkert skön och trevlig.
Den funkar säkert bra..

mackan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.