Hej, jag ska bygga en typ en Pergola. Två stolpar 3m mellan. Sedan 4.5m balk till en friggebod.
Kan man ha en limträbalk 90x90 som är 4.5 m lång med bara stöd i ändarna? Eller är det för klent?
Det ska in vara någon last på, utan spännas en segelduk i rektangeln.
/erik
 
S
Jag räknade med limträbalk av GL24h och det är absolut inte problem med någon av konstruktionsdelarna. Jag antog att du ska ha samma limträbalk för stolparna och balken mellan dem. Stolparnas höjd räknade jag med 3 m (inga problem för större höjder heller).

För balkarna som är 4.5 m långa:
Utnyttjandegrad böjhållfastheten: 10%
Utnyttjandegrad tryckhållfastheten vinkelrätt fibrerna: 1.5%
Utnyttjandegrad tvärkraftkapaciteten: 2%
Nedböjning: 5 mm


För balken mellan stolparna
Här räknade jag för säkerhetsskull med en last på 100 kg som hänger i mitten.

Utnyttjandegrad böjhållfastheten: 69%
Utnyttjandegrad tryckhållfastheten vinkelrätt fibrerna: 8%
Utnyttjandegrad tvärkraftkapaciteten: 11%
Nedböjning: 15 mm

Stolparna
Utnyttjandegrad tryckhållfastheten med hänsyn till knäckning: 2.6%
 
grymt. Tack för hjälpen.


S scorp1on skrev:
Jag räknade med limträbalk av GL24h och det är absolut inte problem med någon av konstruktionsdelarna. Jag antog att du ska ha samma limträbalk för stolparna och balken mellan dem. Stolparnas höjd räknade jag med 3 m (inga problem för större höjder heller).

För balkarna som är 4.5 m långa:
Utnyttjandegrad böjhållfastheten: 10%
Utnyttjandegrad tryckhållfastheten vinkelrätt fibrerna: 1.5%
Utnyttjandegrad tvärkraftkapaciteten: 2%
Nedböjning: 5 mm


För balken mellan stolparna
Här räknade jag för säkerhetsskull med en last på 100 kg som hänger i mitten.

Utnyttjandegrad böjhållfastheten: 69%
Utnyttjandegrad tryckhållfastheten vinkelrätt fibrerna: 8%
Utnyttjandegrad tvärkraftkapaciteten: 11%
Nedböjning: 15 mm

Stolparna
Utnyttjandegrad tryckhållfastheten med hänsyn till knäckning: 2.6%
 
S
Lugnt. Jag vet inte vart du bor men jag antog den värsta klimatklassen så det ska inte vara några problem.
 
Hej!

Får jag haka på i diskussionen? Jag planerar också en pergola med samma storlek men i tryckimpregnerat.

Tre fristående stolpar och en fjärde som är fäst i huset. Jag hade tänk att stolparna ska vara 95x95 mm och att ramen där uppe ska vara gjort av 45x120 mm virke. Vilken typ av ribbor och hur många som vi vill ha i taket har vi ännu inte bestämt. Dock skulle vi gärna hänga en korgstol i ramen.

Tror ni att dimensionerna är tillräckliga?

Mvh Mackk
 
S
Vill du bifoga en liten skiss så jag inte missförstår något?
 
S scorp1on skrev:
Vill du bifoga en liten skiss så jag inte missförstår något?
Yes, det kommer senare ikväll.
 
  • Gilla
scorp1on
  • Laddar…
M Mackk skrev:
Yes, det kommer senare ikväll.
Hej!

När vi ritade skissen så blev vi osäkra på hur ”taket” ska se ut. Vi måste bestämma oss för detta först innan jag kan återkomma med en skiss.

Mvh Mackk
 
S
Okej ingen fara
 
K
Men hjälp vad ni snålar på dimensionerna. Vi har precis satt upp en pergola med 3 x 2,5 m och kör 145x45 reglar till ramen och 95x95 stolpar. Klart att det håller men det ska ju inte se futtigt ut heller!
 
  • Gilla
scorp1on
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Men hjälp vad ni snålar på dimensionerna. Vi har precis satt upp en pergola med 3 x 2,5 m och kör 145x45 reglar till ramen och 95x95 stolpar. Klart att det håller men det ska ju inte se futtigt ut heller!
Jo, så är det ju å ena sidan men samtidigt är allt annat som vi har runtomkring i klenare dimensioner och därför tror vi det blir snyggare om pergolan inte blir alltför kraftig.

Mvh Mackk
 
S scorp1on skrev:
Okej ingen fara
Skiss på en byggd ramkonstruktion för pergola med dimensioner och angränsande husmarkerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hoppas att den här skissen klargör hur jag menar. Fyra reglar som bildar en ram utanför stolparna. Dessutom en till regel i mitten av ramen. Stolpar som är 95x95 mm och tanken är att ramen ska bestå utav 45x120 mm. Som ”tak” tänker vi 28x45 mm ribbor relativt tätt istället för en mer klassisk pergola med få, men grövre, ”ribbor”.

Mvh Mackk
 
S
M Mackk skrev:
[bild]

Jag hoppas att den här skissen klargör hur jag menar. Fyra reglar som bildar en ram utanför stolparna. Dessutom en till regel i mitten av ramen. Stolpar som är 95x95 mm och tanken är att ramen ska bestå utav 45x120 mm. Som ”tak” tänker vi 28x45 mm ribbor relativt tätt istället för en mer klassisk pergola med få, men grövre, ”ribbor”.

Mvh Mackk
Jag räknade på detta om jag har förstått din skiss någorlunda rätt och det ska inte vara några problem överhuvudtaget. För balken i mitten så får den följande utnyttjandegrader. Notera att jag har antagit C24 konstruktionsvirke.

Här räknade jag med en last på 100 kg som hänger i mitten på mitten regeln. Notera att 100 kg är nästan max last. Alternativt om du vill hänga i mer är att minska spännvidd, gå upp i dimension eller byta till limträbalk eller stålbalk.

Utnyttjandegrad böjhållfastheten: 83%
Utnyttjandegrad tvärkraftkapaciteten: 15%
Nedböjning: 13 mm

Det är inga problem med högre stolpar heller.
 
  • CAD-ritning av en trästomme för en pergola med måttangivelser och märkt med belastningskapacitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Mackk
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Jag räknade på detta om jag har förstått din skiss någorlunda rätt och det ska inte vara några problem överhuvudtaget. För balken i mitten så får den följande utnyttjandegrader. Notera att jag har antagit C24 konstruktionsvirke.

Här räknade jag med en last på 100 kg som hänger i mitten på mitten regeln. Notera att 100 kg är nästan max last. Alternativt om du vill hänga i mer är att minska spännvidd, gå upp i dimension eller byta till limträbalk eller stålbalk.

Utnyttjandegrad böjhållfastheten: 83%
Utnyttjandegrad tvärkraftkapaciteten: 15%
Nedböjning: 13 mm

Det är inga problem med högre stolpar heller.
Stort tack för hjälpen!!

Mvh Mackk
 
Jag kapar tråden med några funderingar på mitt bygge.

Tänkte ersätta min gamla markis med 3st solsegel 4x2m som jag tönkte låta löpa på vajrar så man kan dra bort om man vill ha sol/regnar för mycket.

Till vänster husvägg, höger ett förråd och staketet med överliggare finns i dagsläget. Tänkte fästa 6st vajrar från husväggen ut till förråd och ut till regel som jag tänkte använda för att göra en pergola över sista delen.

Antar att man kan lösa infästning av vajer med några kraftigare öglor i vägg och sen använda vantskruvar.
2mm vajer borde räcka va? Sen slå I öljetter i seglen så dom löper lätt.

Hur dimensionera man pergolan?Stående 45x170? Tryckat virke?
Hur löser jag det snyggast på den sidan (höger) där jag redan har en liggande regel?
Funderar på vajer istället för tvärribbor, spannet är väl ca 2m.blir det dumt att spänna en vajer hårt mot väggen om man inte har några ribbor på tvären i pergolan?

Hoppas jag varit tydlig nog
 
  • 3D-modell av ett hus med planerad pergola och solsegel över terrass, samt närliggande förråd och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.