Kolla med Global Tree Care. Om de tar ner trädet och kapar i lämpliga bitar (=lämpliga beroende på vad det ska användas till, att elda med eller för andra ändamål), så blir det sannolikt billigare än om de ska frakta bort också. Grenverket blir kanske bökigare att bli av med, men bortskänkes som ved borde funka.
 
Ingår markarbete och bortforsling eller tar ni hand om allt själva?
Den delen är kostsam.
 
Jag betalade 7000 kr för att ta ner en ek i Stockholmsförort men då forslade jag bort allting själv. Eftersom lastbil inte kom åt så rekommenderade de mig att ta det själv eftersom det skulle bli orimligt dyrt om de tog det. De kapade dock ner allting i mindre bitar för att jag skulle kunna lasta det på släp själv.
 
  • Gilla
karagic
  • Laddar…
Fällde 5 så stora ekar på min tomt, traktor med vinsch 2 man 6000:-
Flisade sedan träden å fick då 14000:- så det gick plus :) Blekinge
 
Vilken kommun bor du i? Du kan behöva lov av kommunen för att fälla träd på egen tomt som är över 10cm stam. Ekar anses extra värda att bevara av vissa kommuner
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi kapade medelstor ek på tomten 3 m från huset. 5,000:- efter ROT.

Storstockholm.
 
  • Gilla
NicholasM
  • Laddar…
H
Nu beror det på vad mycket du vill göra själv med.
en jag skulle tatt en som tar ned i lagom bitar.
Sålt eller gett bort bitarna.

sen skulle jag hyrt en modell större flistugg och flisa riset.
Kanske du behöver flis till plantering i trädgården?

kommer man in med bil och kärra?
Då kan man flisa rakt på kärran och köra iväg.
Sparar flera turer till Åvc om man flisar.

bara tatt in ett par kompisar en helg.
Grilla och drick ramlösa eller valfri dryck.
Så kan ni bära ris till tuggen.

helt klart billigare.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
N NicholasM skrev:
Vem köper eller vem kan man skänka stammen till i Sthlmstrakten?
Jag är intresserad av stammen! :D
 
  • Gilla
NicholasM och 1 till
  • Laddar…
Hade lite stora granar och björkar som skulle ner, knubbas/ brasved och kvistning. Kom 4 st killar från trädfällning24 en hel dag. kostade 9000 kr, skräpet flisades och lade på stigen som finns och knbbarna brinner bra i kaminen. efter klyvning.
 
N NicholasM skrev:
Hej! Vi tänkte fälla en besvärlig ek vid vårt hus och tagit in offert som landade på 38.000 + moms, inkl bortforsling. Detta pris är innan Rut.

Känns det rimligt? Låter väldigt dyrt.
Håller med om att det låter dyrt. Har själv ett par gånger anlitat företaget Ranglo Axe, finns i Uppsala. Rekommenderar att du frågar dem.
 
Hej
Tycker också att det låter dyrt
Jag har på min sommarstugtomt på Muskö låtit tagit ner ett antal träd i omgångar
Senast var nu i höstas och det var 7st. medelstora tallar ca 7-10 meter höga
I uppdraget var att fälla dom, såga upp dom i hanterbara längder samt efter att jag släpat ner dom
så kom dom och hämta allt och lasta i en container för borttransport
Total kostnad 7040 kr efter rot
Han som utförde arbetet heter Hans Rudenå, hugga.se
Han har hjälpt mig för några år sen med ca 25 träd och det gick på ca 12000kr
Jag tycker han är en mycket duktig trädfällare
/Uffe
 
Det är den dyraste trädfällningen jag hört talas om!
Farsan har mobilkranar och tar relativt ofta ner träd och forslar bort.
Det brukar i runda slängar landa omkring 7000 efter rut. Dyrare med bortforsling mm. men vi har aldrig fakturerat mer än 15000, och då har det varit MYCKET arbete.

Avstånd spelar naturligtvis roll, men ca. 20 meter till uppställning ska ju inte vara några väldiga konstigheter iaf.
 
D Daniel 109 skrev:
Stammen går att sälja som virke om den är frisk. Mycket av grenverket funkar som ved. Riset blir ju en heldel volym. Men inte ohanterligt. Det är transporten som kostar.
Finns inte många snickare som vill köpa ek vuxen i en trädgård. Risken att förstöra dyra maskiner med spik och annat metallskrot är för stor.
 
Fällde nyss ek i sthlm. Han som ville göra plank av stammen betalde under 10k för fällning. Sen med motorsåg gjorde jag ved av grenarna. Med viking flistugg för ca 3k så blev det Flis av kronan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.