Hallå forumet!
Står i begrepp att bygga ett utekök som kommer att mäta ca 330cm x 320cm. Jag har sedan tidigare värmebehandlad furu som jag kommer använda som trallvirke (vilket kräver kortare avstånd mellan skruvreglarna). Tanken är att golvet behöver kunna bära en del vikt, t.ex. en stor gasolgrill, bänkskivor i betong och eventuellt (om jag lyckas i min övertalning...) en egenbyggd vedeldad pizzaugn.

Jag brukar ofta få höra att jag överdimensionerar så jag vill gärna höra era synpunkter på om jag tagit i för mycket när det kommer till golvet (t.ex. att jag funderar på att köra dubbla skruvlimmade bärlinor och dimensionen på skruvreglarna). Se bild som jag hoppas visar hur jag har tänkt:
Konstruktionsritning av ett uteköksgolv med mått och materialangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen hade jag tänkt ha ett plåttak över uteköket och där undrar jag om det kommer att hålla, om jag tagit i för mycket eller om jag behöver tänka om. Bor strax utanför Stockholm vilket väl innebär snözon 2. Här tänker jag främst på bärlinorna. Har planerat för tre bärlinor på stolpar men det kanske räcker med de två yttre? Om jag använder tre bärlinor kommer den i mitten endast att få stöd av två stolpar. Se bild nedan och kommentera gärna om det verkar ok eller galet.

Ritning av utekökstak med måttangivelser för stolpar, bärlinor, taksparrar och läkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas vädret vänder snart så att man kan få komma igång med bygget. Hoppas ni får en riktigt bra dag trots det ganska trista vädret!

Lasse

Edit: Alla reglar kommer att vara C24.
 
Du behöver inte ta hänsyn till varesig gasolgrill eller bänkskivor i betong, de väger per ytenhet inte mer än en människa.

Det som möjligen kan behövas ta hänsyn till är pizzaugnen, vad tror du den kommer väga in på? Isåfall är det mer rimligt att göra lokala förstärkningar där.

I övrigt så vinner du lite på att köra med dubbla 195 på bärlinorna, en 220 är enklare och billigare. 3 bärlinor på vardera 3 plintar behöver du på det avståndet. Skulle nästan tro att du då kan gå ner till en 145 i skruvregel utan att ha tittat på dimensioneringstabellen.
 
  • Gilla
LasseR
  • Laddar…
Tack, det med vikten har du förstås helt rätt i. Vet inte riktigt vad ugnen kommer att väga men det går ju som sagt att göra förstärkningar där.

Vad tror du om taket, skulle det räcka med två bärlinor i de dimensioner jag skissat på?

Lasse
 

Bästa svaret

Om jag inte har räknat bort mig alldeles så bör nedanstående funka:

Taket, med ett fack (2 "bärlinor"/hammarband)
====
Sparrar på 45x220 (C24)
Bärlina/hammarband: Om man utgår från att snölasten är lika stor som lasten på altanen (2,0),vilket är rimligt, så bör du ha 45x220 (C24) där

Väljer du två fack kan du gå ner till 45x120 på sparrarna, men då får du ju en stolpe mitt i altanen.

Altanen
======
Bärlina: 45x195 (C24) ligger precis i underkant på dimensioneringen. Vill du bygga "rock solid" så kör på 45x220, men det är inte nödvändigt.
Skruvreglar: 45x120 (C24) (c-c 300)

EDIT: Adderade notis om bärlinan på altanen.
 
Redigerat:
Många, många tack för hjälpen!
Lasse
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
L LasseR skrev:
Många, många tack för hjälpen!
Lasse
jag ser att du fått lysande råd ang din första fråga. jag drar också gärna i lite extra när jag dimensionerar. ett litet tips bara om du lägger på värmebehandlad trall, thermowood eller liknande. jag gjorde tyvärr lite fel själv när jag la det för 10 år sen. se till att du har ordentliga mellanrum mellan planken. den sväller rätt bra när den blir fuktig, så du får tänka lite tvärt om jämfört med tryckt virke som oftast krymper mer med tiden.jag la 3mm springa som försvann ibland.. så 5mm skulle jag tippa men bäst att kolla med leverantören.
 
  • Gilla
LasseR
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
jag ser att du fått lysande råd ang din första fråga. jag drar också gärna i lite extra när jag dimensionerar. ett litet tips bara om du lägger på värmebehandlad trall, thermowood eller liknande. jag gjorde tyvärr lite fel själv när jag la det för 10 år sen. se till att du har ordentliga mellanrum mellan planken. den sväller rätt bra när den blir fuktig, så du får tänka lite tvärt om jämfört med tryckt virke som oftast krymper mer med tiden.jag la 3mm springa som försvann ibland.. så 5mm skulle jag tippa men bäst att kolla med leverantören.
Tack Peter!
Jag byggde ett ganska stort trädäck förra året med Thermowood (det är vad jag har kvar från det bygget som jag tänkte använda till uteköket). Körde dold skruvning med Camo då och fick tips om avståndet så jag körde en distans på 5mm (eller 4,8 om man ska vara noggrann). Det ser väldigt bra ut så här ett år senare.

Lasse
 
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.