Jag efterlyser bilder på renoverade badrum i mockfärdshus från 1969. Det badrummet vi ska renovera är i originalutförande från golv till tak! Frånsett toaletten och kommod. Se bilder!
Har ni golvvärme? Om Ja! El- eller vattenburet?

Alla tips är välkomna!
 
  • Orenoverat badrum i äldre stil med beige väggar och golv, vit badkar och handfat, samt spegel och gardiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Originalbadrum från 1969 med beige väggpanel, badkar, blåvitt duschdraperi och plastpersienner för fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Originalbadrum från 1969 med träpanelväggar, tvättställ, spegel, toalett, bidé och handdukar, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PeterRyet
  • Laddar…
Hej

Jag ser att du har lagt ut bilder på ditt badrum som du har tänkt att börja renovera.

Hur har det gått ?

Jag själv skall flytta in i ett mockfjärdshus från 1969, och badrummet är i originaskick. Jag själv ska också börja renovering av badrummet och är därför jätte tacksam om du skulle kunna lägga ut fler bilder på hur det har gått om du har fler bilder alltså. Då huset har en speciell konstruktion är man lite tveksam.

Tack på förhand
 
  • Retro badrum med vit inredning, toalett och handfat, och ett mönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Leutrim skrev:
Hej

Jag ser att du har lagt ut bilder på ditt badrum som du har tänkt att börja renovera.

Hur har det gått ?

Jag själv skall flytta in i ett mockfjärdshus från 1969, och badrummet är i originaskick. Jag själv ska också börja renovering av badrummet och är därför jätte tacksam om du skulle kunna lägga ut fler bilder på hur det har gått om du har fler bilder alltså. Då huset har en speciell konstruktion är man lite tveksam.

Tack på förhand

Välkommen till Elementhusklubben. :)
Hur ser huset ut? Hur många våningar? Har du källare? Var i huset befinner sig badrummet du ska renovera?
 
Hej tack för svar. Det är 1/5 plans hus med källare
 
  • Ritning av 1,5-plans hus med källare som visar entréplan med kök, vardagsrum och sovrum samt källare med allrum och bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Ojj jag skrev fel 1 våning med inredd källare är det.
 
L Leutrim skrev:
Ojj jag skrev fel 1 våning med inredd källare är det.
Läser jag ritningarna rätt så ligger badrummet på entréplan ovanför toalett+matkällare i källaren. Stämmer det? Hur ser det ut i källaren, ffa med avloppsdragningen? Det ser ut som att avlopp från toalett + handfat borde gå ner i matkällaren.
 
L Leutrim skrev:
Hej

Jag ser att du har lagt ut bilder på ditt badrum som du har tänkt att börja renovera.

Hur har det gått ?

Jag själv skall flytta in i ett mockfjärdshus från 1969, och badrummet är i originaskick. Jag själv ska också börja renovering av badrummet och är därför jätte tacksam om du skulle kunna lägga ut fler bilder på hur det har gått om du har fler bilder alltså. Då huset har en speciell konstruktion är man lite tveksam.

Tack på förhand
Renoveringsarbete i ett utrymme med isolerade väggar och en gul våtdammsugare på plastskyddat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L Leutrim skrev:
Hej

Jag ser att du har lagt ut bilder på ditt badrum som du har tänkt att börja renovera.

Hur har det gått ?

Jag själv skall flytta in i ett mockfjärdshus från 1969, och badrummet är i originaskick. Jag själv ska också börja renovering av badrummet och är därför jätte tacksam om du skulle kunna lägga ut fler bilder på hur det har gått om du har fler bilder alltså. Då huset har en speciell konstruktion är man lite tveksam.

Tack på förhand
 
  • Renoveringsprojekt av badrum, golv skyddat med plast, verktyg och byggdammsugare syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med duschhörna, upplyst spegel, vit badrumsmöbel och gråa kakelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
B bearmaniac skrev:
Läser jag ritningarna rätt så ligger badrummet på entréplan ovanför toalett+matkällare i källaren. Stämmer det? Hur ser det ut i källaren, ffa med avloppsdragningen? Det ser ut som att avlopp från toalett + handfat borde gå ner i matkällaren.
Yes den ligger ovanför toalett+matkällare det stämmer. Avlopp + handfat går ner.
 
  • Vertikal avloppsstam mellan två dörrar som går från tak till golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pseth Pseth skrev:
[bild]
Otroligt fint måste jag säga! Snyggt jobbat! Rev du bort allt golv? Och regal på nytt ? Hur var konstruktionen? Vi är väldigt försiktiga då man han hört att mockfjärdshus har en speciell konstruktion, att typ väggar vilar på golv. Vi hade tänkt riva upp allt och regla på nytt så vi förstärker golvet, sen flytspackla osv. Men nu när vi hört att det är en speciell konstruktion vågar vi inte ge oss in på något utan att vara säkra. Tacksam för all hjälp och svar
 
L Leutrim skrev:
Yes den ligger ovanför toalett+matkällare det stämmer. Avlopp + handfat går ner.

Det är plaströr, Inga gjutjärnsrör tack o lov :)
 
L Leutrim skrev:
Det är plaströr, Inga gjutjärnsrör tack o lov :)
Du har helt rätt i att väggarna står på golven, och att man ska vara lite försiktig med att göra åverkan på elementen (i både väggar och golv). Skulle däremot elementen visa sig vara skadade kan man med lite vanligt snickeri återställa elementens funktion. Är din oro mest att "elementhus är lite konstiga", så kan du vara ganska lugn. Har du specifika frågor eller funderingar är det bara att fortsätta fråga. :)

När jag lät renovera mitt badrum på entréplan (ungefär lika stort som ditt, förmodligen unset mindre) satte jag upp två reglar i källartaket för att ge extra stadga till golvbjälklaget (45x170-reglar, skruvade med 8x240-skruv uppifrån, rätt igenom elementen). Ett element, det i vilket den horisontella delen av avloppsstammen var dragen, var lite skadat, så jag ersatte den skadade 3mm-masoniten med 45x160-regelbitar (45x170 som kapats på bredden) som jag skruvade fast uppifrån och nerifrån.
 
Hej!

Huset vilar på betongplatta så de blev å bila lite för å flytta på brunnen.
Dessutom fick jag reda på att huset är byggt 1971.
Men det jag har lärt mig men mockfjärdshus e att de e ett jävla skit å greja med.
Helst skulle jag vilja riva varenda vägg å sätta ordentligt regelverk. Masonit e bara skit!
Men! Det blev bra tillslut ändå!
 
B bearmaniac skrev:
Du har helt rätt i att väggarna står på golven, och att man ska vara lite försiktig med att göra åverkan på elementen (i både väggar och golv). Skulle däremot elementen visa sig vara skadade kan man med lite vanligt snickeri återställa elementens funktion. Är din oro mest att "elementhus är lite konstiga", så kan du vara ganska lugn. Har du specifika frågor eller funderingar är det bara att fortsätta fråga. :)

När jag lät renovera mitt badrum på entréplan (ungefär lika stort som ditt, förmodligen unset mindre) satte jag upp två reglar i källartaket för att ge extra stadga till golvbjälklaget (45x170-reglar, skruvade med 8x240-skruv uppifrån, rätt igenom elementen). Ett element, det i vilket den horisontella delen av avloppsstammen var dragen, var lite skadat, så jag ersatte den skadade 3mm-masoniten med 45x160-regelbitar (45x170 som kapats på bredden) som jag skruvade fast uppifrån och nerifrån.

Smart! Rev du sen bort allt golv ? Man kanske inte behöver göra det tänker jag, man kanske kan ta bort kassetter/element elr va dom nu kallas, och låta själva golvet va kvar om du förstår hur jag menar? Eftersom man reglar under ifrån så blir det ändå stabilt tänker jag, därefter kan man flytspackla och klinka, och hoppas på att det håller elr det kanske blir för tungt och släpper
 
B bearmaniac skrev:
Du har helt rätt i att väggarna står på golven, och att man ska vara lite försiktig med att göra åverkan på elementen (i både väggar och golv). Skulle däremot elementen visa sig vara skadade kan man med lite vanligt snickeri återställa elementens funktion. Är din oro mest att "elementhus är lite konstiga", så kan du vara ganska lugn. Har du specifika frågor eller funderingar är det bara att fortsätta fråga. :)

När jag lät renovera mitt badrum på entréplan (ungefär lika stort som ditt, förmodligen unset mindre) satte jag upp två reglar i källartaket för att ge extra stadga till golvbjälklaget (45x170-reglar, skruvade med 8x240-skruv uppifrån, rätt igenom elementen). Ett element, det i vilket den horisontella delen av avloppsstammen var dragen, var lite skadat, så jag ersatte den skadade 3mm-masoniten med 45x160-regelbitar (45x170 som kapats på bredden) som jag skruvade fast uppifrån och nerifrån.

Jag uppskattar verkligen dina svar. Stort tack ska du ha.
 
L Leutrim skrev:
Smart! Rev du sen bort allt golv ? Man kanske inte behöver göra det tänker jag, man kanske kan ta bort kassetter/element elr va dom nu kallas, och låta själva golvet va kvar om du förstår hur jag menar? Eftersom man reglar under ifrån så blir det ändå stabilt tänker jag, därefter kan man flytspackla och klinka, och hoppas på att det håller elr det kanske blir för tungt och släpper
Nej, jag har haft som inställning att behålla elementen så intakta som möjligt. Det finns de som har valt andra vägar, exempelvis att riva ut hela golvbjälklaget och bygga upp ett nytt. Och så finns det de som har gjort något mellanting. Vill man göra ett större ingrepp innebär det förmodligen mer jobb, och en hel del pill för att få allting att passa ihop.

Elementen/kassetterna är uppbyggda så att det på utsidan (golvet i badrummet och taket i källaren) är tre lager krysslimmat trä, totalt 20 mm tjockt per sida. Inuti dessa är det två 3 mm tjocka, stående masonitskivor som är fastlimmade. De reglar jag har satt dit hänger i bjälklaget, och fungerar nog mest stabiliserande, inte bärande. Jag ser inte att dessa reglar tillsammans med det krysslimmade träet kan ge tillräcklig bärighet för att agera golvbjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.