Pratade med en representant från IVT på arbetsmarknadsdagaran på Linköpings Universitet för ett par veckor sedan. Han påstår att IVT under en 4 års period har försökt att övertyga hustillverkarna (på deras årliga möte i STHLM) om att gå ifrån IVT 490 om de inte bygger mindre hus än 100 kvm eftersom det med dagens elpriser annars inte är motiverat och konsumenten känner sig lurad.

Facit i hand så hade jag nog själv gärna borrat bergvärme om jag skulle bygga igen. Jag och hela familjen vill gärna ha ca 22 grader inomhus och gillar att duscha varmt och länge. Vi har 180 kvm och bytte IVT 490 mot en Comfortzone CE50. Den klarar att värma hus och varmvatten utan tillskott ned emot -3 grader utomhus. Sen går tillskottet in. Visst skulle vi kunna ha 20 grader inne och spara en 100-lapp i månaden men jag anser att välbefinnandet är A och O.

Vill man ha mycket varmvatten och varmt inomhusklimat så satsar man på att överdimensionera uppvärmningen av huset även om det initialt kostar lite mer anser jag!!
 
matbr107 skrev:
Pratade med en representant från IVT på arbetsmarknadsdagaran på Linköpings Universitet för ett par veckor sedan. Han påstår att IVT under en 4 års period har försökt att övertyga hustillverkarna (på deras årliga möte i STHLM) om att gå ifrån IVT 490 om de inte bygger mindre hus än 100 kvm eftersom det med dagens elpriser annars inte är motiverat och konsumenten känner sig lurad.

Facit i hand så hade jag nog själv gärna borrat bergvärme om jag skulle bygga igen. Jag och hela familjen vill gärna ha ca 22 grader inomhus och gillar att duscha varmt och länge. Vi har 180 kvm och bytte IVT 490 mot en Comfortzone CE50. Den klarar att värma hus och varmvatten utan tillskott ned emot -3 grader utomhus. Sen går tillskottet in. Visst skulle vi kunna ha 20 grader inne och spara en 100-lapp i månaden men jag anser att välbefinnandet är A och O.

Vill man ha mycket varmvatten och varmt inomhusklimat så satsar man på att överdimensionera uppvärmningen av huset även om det initialt kostar lite mer anser jag!!
Tyvärr är ju dom"medvetna" i kraftig minoritet när det gäller att själv aktivt välja vilken värmekälla som skall sköta uppvärmning och varmvattnet i sitt nybyggda hus inkl.vi själva. Man lyssnade på säljaren och trodde blint på honom och hans kalkyl, att vi sen ligger under den är ju en annan sak.

Att som du säger att representanter från IVT påtalar detta faktum för husfabrikanterna är ju skrattretande egentligen, på deras egen hemsida kan man ju enkelt göra en beräkning och i vissa fall hamnar man på en 490:a ända upp till 170-180 kvm. Dom sitter och jamsar med i telefon när en stackare ringer och beklagar sig för sin höga förbrukning i sitt stora hus och säger att nääääääääää den lilla pumpen skall ju inte sitta i ditt hus ojojojojoj. Men det lustiga i kråksången är ju att dom sålt just denna pump till just detta hus.

Jag har skrivit innan och jag skriver det igen, husbyggaren vill sätta en så billig värmekälla som möjligt för att hålla kostnaderna nere och vara konkurrenskraftiga och IVT säljer gladeligen dessa pumpar utan att fråga ett skit. Det handlar om pengar och inget annat, hussäljare eller IVT bryr sig inte ett skvatt om vad förbrukningen blir i huset på 180 kvm med en 490:a installerad utan bara man får sålt sin produkt och tjänat sina pengar.
 
haddirajan skrev:
Vi står i nybyggartankar och har bestämt oss för hus, Eksjöhus.
En IVT 490 som ingår med frånluft räcker kanske till huset, men inte till garaget också. Och det är klart att man vill ha kapacitet som räcker.

Någon som vet vad avdraget är på denna pump hos Eksjöhus?

Jag kommer antingen att köra marksling på 400 meter eller bergvärme istället, med annat fabrikat.
Tråkigt att ett så välkänt husföretag i princip lurar folk att installera elpatron med lite bistånd av en liten värmepump ...
 
Vi ska bygga ett 1 plans hus från Västkuststugan,Villa Vinga 156.som har en Ivt 490 som standard.När vi läste på forumet att den inte skulle räcka till så knöt sig magen.Tog kontakt med en Ivt återförsäljare och han sa att den inte fungera, utan rekomenderade en ren jordvärmepump.Konfronterade Västkuststugan och frågade hur dom kan sälja ett hus med en underdiminsionerat värmeanläggning.
Säljaren blev ställd och bad att få återkomma när hon hadde pratat med huvudkontoret.Säljaren ringde efter en timme och sa att dom i dagarna fått besked av Ivt att en 490 bara räckte till 120 kvm.
 
Robban och lotta skrev:
Säljaren ringde efter en timme och sa att dom i dagarna fått besked av Ivt att en 490 bara räckte till 120 kvm.
Intressant, och hur parerade de detta i offerten? Vem står för merkostnaden och hur mycket avdrag gör de för denna lilla "skitpump"?
Se det positivt, tack vare att ni upptäckte detta så har ni alla möjligheter i världen att få en låg uppvärmningskostnad.
 
Robban och lotta skrev:
Säljaren ringde efter en timme och sa att dom i dagarna fått besked av Ivt att en 490 bara räckte till 120 kvm.
Ja du, maken till ursäkter hör man bara från säljare som blir satta på plats. Man behöver inte vara raketforskare för att inse att 2kW inte räcker speciellt långt. Det är så tråkigt att historien upprepar sig gång på gång, att husleverantörerna/säljarna aldrig lär sig. Att de gör allt för att kunna ge ett bra pris, även om det är på bekostnad av kunderns senare kostnader.
 
Ja man undrar ju vem som är boven i detta spektakel, husföretagen eller värmepumpstillverkarna eller båda. Det ger ju usel reklam för IVT, Nibe när folk som byggt nytt får installerat en krafigt underdimensionerad värmekälla i sitt hus och sitter år ut och år in med alldeles för höga driftskostnader.

Man vet ju att samvete hos säljare får man leta efter med förstoringsglas och detta gäller ju även naturligtvis husförsäljare, ingen skall försöka inbilla mig att dom inte känner till detta, men likförb..... så försöker dom till varje pris få kunden att tro att 2 kw räcker till 180-200 kvm.

Värmepumpstillverkarna borde ju vid det här laget tagit husföretagen i örat och kraftfullt påtalat att nu får ni sluta sätta dessa små pumpar i för stora hus, men sker detta?????? I ett tidigare inlägg stod att dom påtalat detta för husföretagen dom senaste 4 åren!!!!!!! Give me a break!!!
 
Västkuststugan drar av 35700:- för 490:an.Tillägg 14300:- ex grävning och slang om jag tar en 495 twin.

Jag ska bygga ett garage på 100 kvm som jag hadde tänkt värma till 10-15 grader med en luft luft ,men Ivt försäljaren tycker att jag ska ta en jordvärmepump ( 97 000:) istället för 495 an och lägga en kulvert till garaget och sätta ett Ivt fläktelement (kostar 5-7000 ex mont)

Problemet är att ventilationen i huset försvinner när jag tar bort 490 an
Västkuststugan säger att dom kan rita in ny vent till oss,men vem ska stå för den eventuella extrakostnaden?
 
Alternativet för dig är att sätta 495:an på det befintliga frånluftsystemet som ingår i huset, avdraget för 490 blir då strax över 20000:- kan jag tänka mig.

Jordvärmepump för 97000:- låter dyrt tycker jag!
Jag fick pris på en IVT Greenline 7 kW 48´, Jordslinga till denna ca 14´, samt en FTX-modul för ca 8´.
Nibe har en trevlig pump också som heter Fighter 410P, i den ingår FTX...
 
Robban och lotta skrev:
Västkuststugan drar av 35700:- för 490:an.Tillägg 14300:- ex grävning och slang om jag tar en 495 twin.

Jag ska bygga ett garage på 100 kvm som jag hadde tänkt värma till 10-15 grader med en luft luft ,men Ivt försäljaren tycker att jag ska ta en jordvärmepump ( 97 000:) istället för 495 an och lägga en kulvert till garaget och sätta ett Ivt fläktelement (kostar 5-7000 ex mont)

Problemet är att ventilationen i huset försvinner när jag tar bort 490 an
Västkuststugan säger att dom kan rita in ny vent till oss,men vem ska stå för den eventuella extrakostnaden?
Anser ju jag Västkuststugan skall stå för, dom har ju medvetet försökt pracka på er en för liten värmepump i huset, att säljaren blir ställd när ni ringer och påtalar detta är ju rent löjeväckande. Dom vet om att pumpen är för liten från början.

Denne har ju nu fått instruktioner vad för extra kostnader som dom skall försöka plocka ut då ni kom på dom med handen i kakburken. Dom får väl tulla på sin marginal när dom medvetet försökt lura er.
 
Har Ivt en ftx modul?Var monterar man den?

Priset på jordvärmen är installerat och klart av återförsäljaren.Ska få pris av Västkuststugan och får se om dom har ett bättre pris.

Ivt försäljaren sa att jag skulle gå upp från en 7kw till en 9kw i och med garaget.

Husets totaleffekt har jag beräknat till 7kw.
 
Robban och lotta skrev:
Husets totaleffekt har jag beräknat till 7kw.
Är det TOPPEFFEKTBEHOV eller är det totalt effektbehov? Är det toppeffekt kan du multiplicera med 0,8 för att få reda på vad du behöver för pump. I så fall klarar du garaget på samma pump. Ingen idé att överdimensionera.

Vi har en 9kW pump till ett 220kvm hus + 15kvm vinterträdgård.
 
Robban och lotta skrev:
Har Ivt en ftx modul?Var monterar man den?
Javisst serrö, TA450 heter den. Kolla in här:

Tilluftsaggregat - IVT Värmepumpar - värmepump luftvärmepump nordic inverter bergvärme varmvattenberedare miljö energispar mm.

Sen om den är bra har jag ingen aning om, och inte vet jag hur man skall ansluta den heller för den delen.

Jag anser att du gör rätt som går på jordvärmen, men be även att få en berökning på bergvärme. Det gör att tomten inte blir så känslig så fort det skall göras något, samt att du kan nyttja bergvärmehålet för frikyla. Husets värdeökning är dessutom större med borrat hål. Liten större installationspeng tyvärr...
 
1 plans hus 156 kvm boyta 178 kvm byggyta 500mm i tak 240 mm i väggar golvvärme contura 660t kamin i skåne (Helsingborg).5000kvm tomt.100 kvm garage med samma isolering.Tänker hålla 10-15 grader när jag inte är där,höja till 20 om jag ska vara där längre tid(flera dagar i rad)

Kan nån hjälpa oss att räkna på effektbehovet .Bara så att jag inte har tänkt helt åt h-e.
 
Robban och lotta skrev:
Kan nån hjälpa oss att räkna på effektbehovet .Bara så att jag inte har tänkt helt åt h-e.
Enligt vissa så skulle de räkna på 50 W/kvm=0,5x206=10,3 kW i toppeffekt...

Men jag tror att du med dina kvadrat och den feta isolering som du beskriver skulle klara dig på en 6-7 kW panna, eftersom garaget inte heller skall värmas fullt ut.
Men jag vet inte skall tilläggas, men det är svårt att få fram värden för nybyggda hus. Jag har frågat vår husleverantör Eksjöhus men de har inte svarat på detta ännu (mailade dem i fredags).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.