R
J Jeffa123 skrev:
Åh tack! Ska köpa en sån och se om det funkar
Den lär inte hjälpa. Utrustning som inte klarar att avgöra och anpassa sig till om kabeln är rak eller korsad har inte tillverkats på ett decennium så att nylevererade apparater inte skulle klara det är osannolikt för att inte säga uteslutet.

Det är mer sannolikt att det är fel på kabeln. Du är helt säker på att du inte haft sönder den när du "drog den längs listen". Klamrade du?

Är du helt säker på att du använder samma uttag på både fiberboxen och routern i båda fallen?
 
R RoAd skrev:
Den lär inte hjälpa. Utrustning som inte klarar att avgöra och anpassa sig till om kabeln är rak eller korsad har inte tillverkats på ett decennium så att nylevererade apparater inte skulle klara det är osannolikt för

Det är mer sannolikt att det är fel på kabeln. Du är helt säker på att du inte haft sönder den när du "drog den längs listen". Klamrade du?

Är du helt säker på att du använder samma uttag på både fiberboxen och routern i båda fallen?
jag köpte såna lister man ”gömmer” sladden i, kabelkanal tror jag det hette. Har svårt att tänka mig att jag skulle ha haft sönder den
 
Tag 2 foto som visar var du kopplar in kablarna i fiberomv. Samt Routern och lägg upp här.
 
R
J Jeffa123 skrev:
jag köpte såna lister man ”gömmer” sladden i, kabelkanal tror jag det hette. Har svårt att tänka mig att jag skulle ha haft sönder den
Nae då borde inte du vara skyldig i.a.f. Men Biltema har ju sålt skräp tidigare så jag utesluter fortfarande inte kabeln.

Har du någon annan utrustning du kan testa den i? Eller ännu hellre, en annan kabel än dessa två.

Förresten, hur gammal är "fiberboxen". Jag inser att vissa fiberinstallationer kan vara riktigt gamla idag och även om det inte är sannolikt så är det väl inte uteslutet att det kan vara den som har problem med rak kabel i så fall.
 
Om du köper en cromecast och kopplar in i tv:n så slipper du sladd och du slipper boxen och du styr kanalval från telefonen
 
"stoppade in ena änden i uttaget och drog sladden längst listen bort till routern som står vid teven."
Med uttaget antar jag att du menar uttaget på boxen?
Om du kopplar ur den från tvboxen och kopplar den änden till en dator fungerar det då att nå internet från den datorn?

Det är ingen skillnad på kablarna, den röda är ingen specialkabel det är bara en märkning för att det ska vara lätt att koppla in i rätt ordning.
 
R
A Andy78 skrev:
Det är ingen skillnad på kablarna, den röda är ingen specialkabel det är bara en märkning för att det ska vara lätt att koppla in i rätt ordning.
Den röda ÄR faktiskt lite speciell eftersom den är en sk. korsad kabel. Den har TX (send) och RX (receive) "korsade" så att TX går till andra sidans RX och vise versa.

Förr i tiden, för läääänge sedan, var det det enda sättet att koppla ihop två enheter med ethernetuttag utan att använda en switch eller hub mellan dem (de har dessa signaler växlade i sina kontakter). Idag klarar enheterna att känna av vilken typ av enhet som är ansluten på andra sidan och byter automatiskt RX/TX om det behövs. Så både rak och korsad kabel fungerar mellan dessa.

Jag tror att det kan vara ca fem år sedan jag fick leta upp en korsad kabel, och då jobbar jag ändå med speciell utrustning som ibland kan vara väldigt ålderdomlig. Privat minns jag inte ens när det var, säkert 15-20 år sedan.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
TS skrev i första inlägget att han har uttag i väggen!?
Det kan vara ett tidigt nät om det är ett hyreshus som kräver att första kablen behöver vara korsad.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Det kan finnas en anledning till att Telia har en lång tradition av att leverera röda korsade kablar med sina routrar för att användas till WAN-anslutningen.

Om en port är konfigurerad med fast 100Mbit/s så fungerar inte Auto-MDI/MDI-X algoritmen enligt standarden eftersom den bygger vidare på standarden med ”pulser” för att känna av och förhandla hastighet.

En 10/100Mbit/s port måste inte klara av Auto MDI-X enligt standarden, medan en 1Gbit/s port måste klara det.

(Billigaste skarvblocket finns på Biltema.
Det är väl också enkelt att prova med Wi-Fi-routern på ”fel plats”, vid uttaget, och använda den långa sladden för LAN till TV-boxen etc. Bara för att se att Biltema kabeln är okay alltså).
 
R
blackarrow blackarrow skrev:
Det kan finnas en anledning till att Telia har en lång tradition av att leverera röda korsade kablar med sina routrar för att användas till WAN-anslutningen.
Jag tror att det är just tradition. De har alltid gjort det, det spelar ingen roll i alla moderna installationer, och det kan eventuellt rädda inkoppling i något antikt system (vilket TS kanske har, jag ställde den frågan innan).

blackarrow blackarrow skrev:
Om en port är konfigurerad med fast 100Mbit/s så fungerar inte Auto-MDI/MDI-X algoritmen enligt standarden eftersom den bygger vidare på standarden med ”pulser” för att känna av och förhandla hastighet.
Nja, det KAN vara så (och det är möjligt att det är så i TS system), men enligt min erfarenhet så klarar moderna system av att lösa det i.a.f. Det finns varianter som klarar auto mdix även när auto negotiation är av.

Dessutom behöver inte auto negotiation vara av bara för att en port är låst till en viss hastighet. Gör man det på "rätt" sätt så ställer man in porten att bara "annonsera" den eller de hastigheter man vill stödja. Då sker fortfarande förhandlingen men med begränsade valmöjligheter.
 
Testa kabeln i en av routerns nätverksportar med en dator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.