Sönerna har börjat klaga på lagg när de spelar på övervåning. Funderar på att dra upp en cat6 å köra ett uttag i ena sovrummet iaf. Blir billigast så eftersom jag har allt hemma. Men har även funderat på att dra en kabel upp i hallen och bara ha en router/AP så bägge grabbarna får kanon wifi. Men vilken router/AP ska man välja för en inte allt för stor slant isåfall?
 
Din andra lösning låter precis som jag har det, kör en Ubiquiti Unifi lite AP (en lite äldre modell än de som finns nu). Men, med en hängiven gamer här hemma så räcker det tydligen inte till. Hastigheten på överföringen är det inga problem med, men däremot för dålig ping. Kan vara värt att kolla upp. (Gamern har löst det genom en sån där nätverk över elnätet-lösning. Jag betvivlar egentligen att det blir bättre, men hen påstår att det blir bättre ping)
 
Dra upp en Cat6 kabel och sätt ett uttag. Lägg till en switch vid behov. En bra lösning som gör livet enkelt.

Vill du ha bättre Wi-Fi kan du även koppla på en AP (eller router konfigurerad som AP) nu eller senare.
Problemen börjar med hur väl du vill byte av AP skall fungera. Ska ni kunna gå mellan våningarna med en pågående live videosession (zoom-lektion?) så kan ni behöva byta/lägga till Wi-Fi AP både nere och uppe för att de ska fungera bra tillsammans och se till att ni är uppkopplade mot rätt AP för att få bästa mottagning och högsta hastighet.

Har ni Apple prylar är dessa lite ”känsligare”. De har lite svårare att byta Wi-Fi AP så man kan tappa kontakten en stund. Men det går att ordna med ”RoamingAccessPunkter” som följer nya standarder och ska fungerar utmärkt med Apple produkter (och moderna Androidtelefoner).
Risken är också att man hänger kvar på ”fel” Wi-Fi AP och får dålig prestanda annars.
 
Ska du ändå dra kabel är det la lika bra att dra två?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.